1 Senaste redigerad av jonasolof (2010-07-08 11:44:34)

Tråd: DHCP och statiska adresser från samma router?

På landet har jag adslmodem som går till en linksys router (utan WLAN). Själv använderjag statiska adresser i nätet för att kunna pinga enkelt men det är inte så praktiskt att ställa om besökares iphones och laptops

Så jagtestade att ställa in routern på DHCP ut mellan 44-54. Alla statiska adresser ligger utanför 44-54. Tyvärr strular det. Att jag råkade ge en switch fel spänning förbättrade inte situationen. 

Kan amn blanda på detta vis?

Stället är stort och jag behöver fyra accesspunkter för att täcka någorlunda. Vitsen med accespunkter som delar ut wlan är att man alltid ligger i samma nät, i detat fall 192.168.0.1-192.168.0.255. GAteway är 0.101

När jag kör med en iphone inställd på DGCP hittar den en adress som börjar på 168 men som inte delar ut någon dhcp så det finns någon burk som kör en server.

Utöver accesspunkterna finns ocskå ett par WLAN routrar, bl a för att grannen ska få bredband. Sedan finns en gammal Axis kameraserver, larm om annat plus lite annat med serverfunktioner - de ska dock inte skicka ut adresser i .0. nätet. alla dessa har fasta adresser i .0. nätet. En fem-sex switchar ingår ocskå .Det är ett väldigt springande när man ska reboota allt genom att bryta strömmen.

Är det en dålig idé att blanda statiskt och DHCP från samma router?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: DHCP och statiska adresser från samma router?

Det ska inte vara några problem med att blanda statiska IP-adresser och dynamiska IP-adresser via DHCP i samma nät.

Jag har kört så här hemma i många år. Min router delar ut dynamiska IP-adresser från .100 och uppåt via DHCP. Mina servrar m.m. har statiska IP-adresser under .100. Inga problem alls.

Precis som du säger är det praktiskt att servrar och andra stationära utrustningar har fasta statiska IP-adresser så att man vet var man har dem. Medan det är praktiskt att ha en pool med dynamiska IP-adresser via DHCP för laptops m.m.

Det gäller bara att du har koll på adresserna och burkarna. Bara en utrustning får agera DHCP-server på nätet. Och den skall dela ut IP-adresser i ett intervall som ligger utanför de statiska IP-adresserna.

3

Sv: DHCP och statiska adresser från samma router?

du kan även segmentera nätet via olika subnät

4 Senaste redigerad av jonasolof (2010-07-09 11:42:29)

Sv: DHCP och statiska adresser från samma router?

Tack för infon. Hur definieras subnät? Jag har några routrar också men då hamnar jag i helt andra adressranges eftersom ingående och utgående adresser väl behöver vara i olika nät.

Dete som jäklas i systemet är att om man råkar ansluta en dator som ligger i fel adressrange så låser sig routern eller adsl modemet och jag måste springa ned och reboota allting, verkar som om alla switchar och routrat måste boots om också.

Jag får söka efter den enhet som delar ut en ipadress i fel range.

Finns det program som skannar av nätet och kollar alla anslutna enheters ipadresser och mac-adresser? En del wifo routrar kan tala om anslutna macadresser men det vore bra att ha koll på anslutna ip adresser också. Kan man köra något under cmd i still med ipconfig? Jag behöver inte blockering, räcker med detektering.

Testade en lan scanner men den trasslar. det måste funka på win7 pro 64 bit.
Tar gärna en betalvariant eftersom jag misstror freeeware.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: DHCP och statiska adresser från samma router?

Att subnäta är ju bara att dela t.ex. ett C-nät med 256 IP-adresser i mindre nät, t.ex. ett 128 adressers och två 64 adressers nät. Det blir fortfarande olika nät och kräver Layer 3-routing emellan dem. Jag ser ingen fördel att göra det i detta fallet.

Normalt om man ansluter en dator som har inställningar för ett annat nät så händer bara det att den datorn inte fungerar. Den skall inte störa trafiken på nätet. Om du måste börja reboota en massa utrustning så är det något annat som spökar. Kanske IP-adress konflikter. Det kan störa trafiken rejält.

Det finns program som skannar av nätet efter anslutna enheters mac- och IP-adresser. Jag kommer inte ihåg något på rak arm. Men de jag provat har inte varit 100% effektiva utan ofta missat någon utrustning.

6

Sv: DHCP och statiska adresser från samma router?

Ang. program för att skanna ett nät.
Jag brukar oftast göra sådant i UNIX/Linux med något script liknande:

#!/bin/sh
#
# Script for sending ping to a number of hosts to see
# if they respond.
#
# SVENIX 990325
#
# Added functionality for logfile, manual input etc.
# SVENIX 2005-08-25
#

echo ""
echo " This script can send ping to a range of IP-addresses. \n"
echo " Which network (only three first octets)? \c"
read net
echo " What is the first IP-address (only last octet)? \c"
read start
echo " What is the last IP-address (only last octet)? \c"
read end

TIME=`date "+%Y%m%d_%H%M"`
LOGFILE="ping.${net}.${start}__${TIME}.log"

touch ${LOGFILE}

echo " Pinging IP-addresses from ${net}.${start} to ${net}.${end}."

i=${start}
end1=`expr $end + 1`
until [ ${i} = ${end1} ]
do
#        echo ".\c"
        ping ${net}.${i} 2 >> ${LOGFILE}
        if [ $? = 0 ]
        then
                echo "!\c"
        else
                echo ".\c"
        fi
        i=`expr ${i} + 1`
done

echo "\n"
echo " Results have been written to logfile ${LOGFILE}. \n"