1 Senaste redigerad av PelleU (2010-07-05 17:51:17)

Tråd: Rekommenderad dongle

Hej!

I dagsläget betalar jag för vanligt ADSL vilket är helt värdelöst (betalar för 24 och får ~2).

Dock ska jag flytta till en villa ännu längre ut på landet där ADSL inte är "framdraget" än och då måste jag börja köra med mobilt istället.

Jag har använt min motorola razr maxx som stödjer HSDPA 3,6 tidigare när jag var mycket på resande fot, men nu när den stationära ska få mobilt bredband så är det lika bra att skaffa en dongle istället (och på så vis inte behöva stänga av internet så fort jag lämnar huset + högre hastighet).

Jag har kollat på telenors hemsida och de erbjuder två modem varav ett är aktuellt för mig och det är Huawei E1750. Enligt telenors karta så har jag inte möjlighet att klämma på med 10mb/s

Min fråga är då;

Jag är inte den personen som tackar och bockar när företag kastar det billigaste skiten de har hittat till mig utan jag vill hellre ha bättre grejer.

Vilka modem fungerar med telenor (alla må göra det, men mjukvarumässigt) och vilket bör jag satsa på?

Ska jag försöka att vara lite framtidssäker och köpa en dongle med stöd för +10mb/s eller tom samsungs nya med 4g?
Man vet trots allt inte hur långt tid det tar innan tekniken kommer hit/jag flyttar.

Ska jag köpa en dongle med möjlighet till extern antenn?

2

Sv: Rekommenderad dongle

Om du ändå inte vet vad du vill ha istället så kör på det som kommer med, E1750 funkar helt ok och det verkar finnas intern kontakt för antenn i alla donglarna.

3

Sv: Rekommenderad dongle

en nackdel med huawei donglar brukar va att om man använder antenn kontakten så gäller de bara nerlänken. då brukar de va bättre med universal adapter som boostar inbyggda antennen istället för att använda kontakten.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!