1

Tråd: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

Jag VISSTE detta skulle hända efter IDG's rapport som skickades ut häromdan.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 435661.ece

2

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

3

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

Uppdatering: De slopade taken hos Tele2 och Tre gäller nytecknade abonnemang.

sad

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

4

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

Precis förtydligande, detta gäller nyteckning och inte alla som sitter med abben idag.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

Jag skulle tro att TRE betraktar en förnyat kontrakt som en nytecknat kontrakt.

Bäst att ringa in och fråga/förhandla.

6

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

Samir skrev:

Jag skulle tro att TRE betraktar en förnyat kontrakt som en nytecknat kontrakt.

Bäst att ringa in och fråga/förhandla.

Jo de stämmer nog, ringer man in och förnyar så är de nytt kontrakt som gäller.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

men i avtalet står fortfarande att om man 'överanvänder och stör andra så...'
dvs, det är bara för operatören att fimpa lite datakanaler för dom med stora volymer så sjunker hastigheten till tex en datakanal...

8

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

G-Man skrev:

men i avtalet står fortfarande att om man 'överanvänder och stör andra så...'
dvs, det är bara för operatören att fimpa lite datakanaler för dom med stora volymer så sjunker hastigheten till tex en datakanal...

förklara för en dum en, vadå fimpa datakanal?

9

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

Viper skrev:
G-Man skrev:

men i avtalet står fortfarande att om man 'överanvänder och stör andra så...'
dvs, det är bara för operatören att fimpa lite datakanaler för dom med stora volymer så sjunker hastigheten till tex en datakanal...

förklara för en dum en, vadå fimpa datakanal?

Dvs de förbehåller sig rätten att begränsa din hastighet ifall du förstår för andra.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

Återigen ca två procent av användarna, liksom hos ATT

"“ Det var två till tre procent av användarna som gick över 20 gigabyte ganska grovt, ibland omkring 700 till 900 gigabyte, och tog upp 90 procent av kapaciteten på en basstation dygnet runt, säger Erik Hörnfeldt.

Dumma, dumma operatörer som har synpunkter på det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

Jag drar ner lite filer på upp mot 10gb lite då och då. Hoppas att det är ok. Då kan jag tänka mig att skrota ADSL. Just nu får jag 3-dubbla hastigheten mot den ADSL-lina jag har idag. Kan inte få mer än 2 Mbit. Bor lååångt från telestationen.

12

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

Om det bara gäller nya abonnemang,har Tre fel info på sin hemsida det står

Obegränsad surf med 3Bredband Max

2010-06-16 09:05

Från och med idag surfar kunder med 3bredband Max obegränsat.

3 har slopat den tidigare datagränsen på 20 GB för 3Breband Max, nu kan samtliga kunder som har 3bredband Max surfa obegränsat.

13

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

pcc48 skrev:

Om det bara gäller nya abonnemang,har Tre fel info på sin hemsida det står

Obegränsad surf med 3Bredband Max

2010-06-16 09:05

Från och med idag surfar kunder med 3bredband Max obegränsat.

3 har slopat den tidigare datagränsen på 20 GB för 3Breband Max, nu kan samtliga kunder som har 3bredband Max surfa obegränsat.

Okey det är ju en glad nyhet då, dvs att alla samtliga kunder som har Max abbet då har riktigt flatrate nu. Bara tanka ner hela internet då!

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

när sommaren är slut så återkommer det nog igen... hemliga förhandlingar på krogen wink

jag får ca 1-2mbit med mitt tele2 large... känns långt till 16mbit....

15

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

Viper skrev:
G-Man skrev:

men i avtalet står fortfarande att om man 'överanvänder och stör andra så...'
dvs, det är bara för operatören att fimpa lite datakanaler för dom med stora volymer så sjunker hastigheten till tex en datakanal...

förklara för en dum en, vadå fimpa datakanal?

ingen dum fråga wink
datatrafiken består av kanaler/(filer på en motorväg), vid hög hastighet använder man flera filer i bredd. denna bredd kan styras av dongel och av operatören.
således skulle operatören kunna stänga åtkomsten till fler än tre filer om belastningen är hög.
vissa donglar har tex 3+8 som max allokering, för högre hastighet i "ett snabbare modem" så kan modemet allokera fler kanaler mot det äldre modemet.
om belastningen är högre på en mast och inga lediga.kanaler finns och någon ska koppla uppsig så kan operatören plocka kanaler av befintliga surfare oc ge dessa till den nya.

enkelt uttryckt

så dina 6mbit blir i stället 2mbit..... och någon annan har fått den bandbredden.

16 Senaste redigerad av hackerman1 (2010-06-25 14:31:52)

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

jonasolof skrev:

Återigen ca två procent av användarna, liksom hos ATT

"“ Det var två till tre procent av användarna som gick över 20 gigabyte ganska grovt, ibland omkring 700 till 900 gigabyte, och tog upp 90 procent av kapaciteten på en basstation dygnet runt, säger Erik Hörnfeldt.

Dumma, dumma operatörer som har synpunkter på det.

Dumma operatörer ?
klart dom ska ha synpunkter på det !

JAG vill givetvis inte ha "snigelfart" på MIN uppkoppling därför att nån annan användare blockerar basstationen med "EXTREMT" surfande !

visst är 20 GB kanske lite snålt om man vill kunna ladda ner t.ex Operativsystem & Filmer etc.
men självklart så ska inte 2 procent av användarna förstöra för dom andra 98 procenten.
behöver man 700-900 GB / månad så får man för h-e se till att skaffa fast lina !

17 Senaste redigerad av PsyDonia (2010-06-25 18:27:22)

Sv: Nu slopar mobiloperatörerna taket på mobilt bredband

hackerman1 skrev:
jonasolof skrev:

Återigen ca två procent av användarna, liksom hos ATT

"“ Det var två till tre procent av användarna som gick över 20 gigabyte ganska grovt, ibland omkring 700 till 900 gigabyte, och tog upp 90 procent av kapaciteten på en basstation dygnet runt, säger Erik Hörnfeldt.

Dumma, dumma operatörer som har synpunkter på det.

Dumma operatörer ?
klart dom ska ha synpunkter på det !

JAG vill givetvis inte ha "snigelfart" på MIN uppkoppling därför att nån annan användare blockerar basstationen med "EXTREMT" surfande !

visst är 20 GB kanske lite snålt om man vill kunna ladda ner t.ex Operativsystem & Filmer etc.
men självklart så ska inte 2 procent av användarna förstöra för dom andra 98 procenten.
behöver man 700-900 GB / månad så får man för h-e se till att skaffa fast lina !

Men att använda bredbandet för spotify, voddler och se streamade nyheter så kommer man upp långt över 20GB per månad så en gräns på en 150GB så skulle i princip alla klara sig.
och sen att ISPerna snålar så grymt med bandbredden när dom bygger nätet är bara pinsamt.


att en person laddar ner i snitt 900GB per månad då snittar denna person ungefär 2,8megabit/s. och att denna inte kan vara på en station och ha den hastigheten hela tiden är riktigt pinsamt och jag tror inte att alla som tankar 900gig är på samma station.