1

Tråd: Kan inte koppla upp med ICE.net

Skaffade en 3GN i helgen för att kunna dela ut min ice.net uppkoppling i sommarstugan under sommaren. Jag får det helt enkelt inte att fungera, och tänkte be om lite tips.

Modemet är en D50. När jag kör modemet direkt i USB-porten på datorn får jag bra hastighet, det pendlar lite mellan 1-2Mbit beroende på väder mm. Signalstyrkan visas är ofta 5 till 7 (av totalt 7) "pinnar" i programmet jag använder för att koppla upp mig.

Det jag gjort på 3GN-sidan är: Koppla in modem, slå på, ansluta till 192.168.0.1 och ställa in grundläggande info i Wizarden. Jag ändrade till "ICE.net"-profilen, angav "cdma/cdma" som login och lösen under PPP och klickade connect. I 9 fall av 10 står den bara och säger "DISCONNECTED (RECONNECTING)" utan att någonsin lyckas koppla upp. När jag testat väldigt många omstarter mm lyckades jag till slut koppla upp en gång. Jag testade direkt köra tptest, som visade på hastigheter i stil med 0.1Mbit ner och 0.02 upp, eller något åt det hållet (minns inte exakta värden). Kopplade ner igen och klickade connect, då vägrade den igen.

Jag har uppgraderat till senaste firmware utan resultat. Under Modem-sidan identifierar den modemet korrekt på "modem internal model" och "modem firmware". Dock är signal alltid N/A och övriga värden ej ifyllda. Jag har testat ändra channels mm på wlan-inställningarna också utan framgång. Jag kör detta på en MacBook om det spelar någon roll, men då det verkar vara 3GN:en som inte kan koppla upp sig känns det som att det inte borde spela någon roll.

Det verkar nästan som att modemet får extremt dålig signalstyrka när det är inkopplat till 3GN:en. Jag har testat både med och utan sladd, men det blir samma sak - men den lyckas bara koppla upp sig väldigt sällan, och jag tycker att det verkar ha att göra med position på routern och/eller väderförhållanden, vilket tyder på signalproblem. Sedan säger routern alltid "Signal N/A", vilket inte heller låter bra..

Alla tips mottages tacksamt, för nu har jag slut på idéer. Får jag inte igång den inom kort åker den nog tillbax till affären..