1

Tråd: Huawei 1550 + Linux på MicroSD kort?

Hej!

Kunde inte låta bli att nappa på erbjudandet från Tele2 om att köpa ett Tele2 kontsurf paket för 99 kr.

Har läst att det skall gå att köra detta från Linux men hur vet jag inte ännu men min fråga är om det skulle kunna gå att installera Linux på ett MicroSD kort som man kan ha i modemet, boota datorn o surfa från detta... Perfekt om man kommer på en dator med begränsade möjligheter :-)

2

Sv: Huawei 1550 + Linux på MicroSD kort?

Egentligen inget svar mera en fråga:
Du fick alltså ett Huawei E1550 på din beställning?
Jag hade oturen att få ett ZTE MF102 istället.
Detta modem går tyvärr ej att låsa upp via kod!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

3

Sv: Huawei 1550 + Linux på MicroSD kort?

Hm, nu blir jag lite fundersam för jag har inte modemet tillgängligt utan utgick från att det var ett E1550 modem jag fått då det stämde med beskrivningen om plats för SD kort men det ZTE MF102 har också plats för sådant minne?

Skall kolla när jag kommer hem o återkomma.

4 Senaste redigerad av jerjo2 (2010-06-10 13:49:10)

Sv: Huawei 1550 + Linux på MicroSD kort?

Jepp, även ZTE har plats för micro SD.

Beträffande din huvudfråga så finns det beskrivningar på http://www.pendrivelinux.com/ hur att göra för att få bootbart operativ på sticka.
Om det sedan går att använda stickan som modem dessutom kan jag inte svara på.
EDIT: Denna sida beskriver Ubuntu: http://www.pendrivelinux.com/put-ubuntu … g-windows/

Vet att jag fick göra en specialare för att få E1550 att fungera i Ubuntu - skrev om det här: http://techblogofsweden.blogspot.com/20 … 0-och.html

Skall bli intressant att följa resultatet!!
(Kanske ger mig på ett prov själv också).

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

5

Sv: Huawei 1550 + Linux på MicroSD kort?

Tack för tipset, men fick ett något nedslående inslag där det stod att man var tvungen att göra någon form av USB selector i systemet för att välja vilken funktion man skulle använda sig av och då känns det som det är lite kört, men skall iaf titta på det... I värsta fall så får jag ha en USB pinne att köra systemet från och använda modemet som just bara modem...  Fortsättning följer :-)

6

Sv: Huawei 1550 + Linux på MicroSD kort?

Hmm, det borde inte vara några bekymmer, måste prova!!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

7

Sv: Huawei 1550 + Linux på MicroSD kort?

Nu har jag testat -micro-SD fungerar EJ som ett USB-minne. Det går alltså EJ att boota från rakt av.
Tror jag läst någonstans hur man gör för att få ett SD-kort att likna ett USB-minne men är osäker.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

8

Sv: Huawei 1550 + Linux på MicroSD kort?

En rättelse som Jerjo2 tidigare påtalat så var även mitt modem ett ZTE MF102.
Jag vet dock inte om jag har så stort behov av att kunna låsa upp mitt modem, utan är mer ute efter att få det att fungera med Linux och då gärna med möjligheten att även kunna starta datorn från denna pinne med Linux installerat på MicroSD kort.

Det står på kartongen att den stöder upp till 8GB. Någon som testat 16GB?

9

Sv: Huawei 1550 + Linux på MicroSD kort?

ser 'biosen' den som 'disk' om du "f2/del'ar" vid boot.
gör den det så kan du boota pån utan vidare pillande utöver att smeta dit systemet m.m.

alla kortläsare stödjer ej detta, kan man anta att kortläsarna i donglar är av 'enklaste typen...'

men gör bios testet...

10

Sv: Huawei 1550 + Linux på MicroSD kort?

Jag har installerat Ubuntu 10.04 (via Unetbootin) på micro-SD på E1550, precis som jag brukar göra när jag installerar på "vanliga" USB.

Vid start så väljer jag vad att boota från (F12) och normalt brukar USB dyka upp som alternativ.
Med E1550-sticka så kommer ej USB-alternativ upp som möjligt val.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

11

Sv: Huawei 1550 + Linux på MicroSD kort?

Är lite olyckligt att jag skrev fel titel på denna tråd, men för att klargöra det hela så är det inte ett Huawei utan ett ZTE MF102 som vi pratar om?

Jag använder ju helst Fedora som linux distro men det ser ut som det inte finns någon möjlighet att boota från denna enhet :-(

12 Senaste redigerad av jerjo2 (2010-08-23 08:35:58)

Sv: Huawei 1550 + Linux på MicroSD kort?

Eftersom det ej gick att boota från micro-USB så har jag installerat Linux (Ubuntu) på ett vanligt USB-minne.

Med lite extra kod så kan jag använda Huawei E1550 som mobilt modem till USB-Ubuntu. Allt är beskrivet här: http://techblogofsweden.blogspot.com/20 … obilt.html

EDIT: Justerat länk!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

13

Sv: Huawei 1550 + Linux på MicroSD kort?

Gick alldeles utmärkt att låsa upp MF102 med dc-unlocker.