1

Tråd: Kan man se vilken process som laddar ned?

Fick till min förvåning veta att min adsl-konsumtion är ca 30 GB i månaden trots at jag aldrig laddar ned annat än enstaka program och pdf och inte heller strömmar. Har nu haft datorn i gång 47 minuter med bara IE öppet. Nätverksstatus visar 87 MB nedladdat. Det tickade på tills det plötsligt stannade på denna nivå.

Man ser i task manager en massa processer som är i gång men man ser ju inte vilka som laddar ned. Hur kan man komma åt detta?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Kan man se vilken process som laddar ned?

Finns en del olika applikationer för att se vad som drar trafik.

Ibland visar brandväggar de också, finns gratis som t.ex. comodo firewall.
Annars finns fristående mjukvaror som netlimiter som man ser vad som tuggar data.

Lycka till smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Kan man se vilken process som laddar ned?

Brandväggar, antivirus, operativ och annat med automatisk uppdatering generera givetvis en del trafik.
Sedan finns det kanske nån som snyltar på ditt nät om du har trådlöst? wink

4

Sv: Kan man se vilken process som laddar ned?

Inget snylt, det går via adsl och LAN kabel, jag läste nedladdad mängd på denna dator. Vill man hålla koll på snylt är Lan-eye bra.

Tack för tipset om Net Limiter, laddade ned 2 pro versionen som har 28 dagar trial period.

Nätverksadapterns statusfönster visar betydligt mer sända data än net limiters interneträkning men mottaget är rätt lika. Även om man inte kan se vilka program som genererar trafik så hjälper det att se när trafiken kommer. Man kan dessutom blockera individuella program.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Kan man se vilken process som laddar ned?

Status fönstret  visar inte paket då istället för byte. Ifalö de visar olika.

Tror net limiter lägger sig som ett lager mellan.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Kan man se vilken process som laddar ned?

jonasolof skrev:

Även om man inte kan se vilka program som genererar trafik så hjälper det att se när trafiken kommer. Man kan dessutom blockera individuella program.

Jag har för mig att du kan öppna ytterliggare en flik/fönster och där ser man precis vilket program som gjort vad.

Ett önskemål vore att en liknande funktion finns i den nya routern för Net1

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2