1

Tråd: 3G tar marknad i Europa

Med information ifrån The Mobile World Briefing så har mobil.se skrivit lite om 3G användandet i EU.


Andelen som har mobil ansluten via 3G ökade för första gången till 10 procent av totala antalet nätverksanslutna.

Enligt veckobrevet The Mobile World Briefing uppgick antalet 3G-kunder (WCDMA) till 68,3 miljoner i Europa under tredje kvartalet i år. Tillväxten av nya 3G-kunder var 9,1 miljoner. Det är mer än under något kvartal tidigare. Antalet uppkopplade via ren GSM uppgick jämförelsevis under samma period till 630,8 miljoner.

Bara 0,16 procent av anslutningarna, runt 1,12 miljoner, använder annan nätverksteknik än den i GSM/WCDMA-familjen. Främst är det CDMA som brukas då. I Sverige använder exempelvis Nordisk Mobiltelefoni CDMA i sitt mobila nätverk på 450-bandet.

Sverige är inte så stort när man räknar folket som bor här, men jag tror nog att vi är skapligt duktiga på att äga abonnemang.
När jag tänkte de där 68,3 miljonerna så räknade jag mig som 1 av dem.

Men lite eftertanke så har jag mobilt bredband som är 1, privat telefon som är 2 och jobb telefon som då är nr 3.
Och jag tror inte jag är direkt ensam om det.

Vi kanske har större del av den där 68 miljoners kakan en vad vi kanske tror.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!