1

Tråd: Huawei B260A, APN / PPP inställningar för telenor

Hej,

Mitt första inlägg här och jag tänkte bara dela med mig av lösningen på ett problem som andra kanske kan dra nytta av. Jag hade nämligen stora problem att få denna router att koppla upp sig mot telenors mobilnät. Ska nämna att jag köpt routern från Dustin och inte från Telenor och om jag förstått det rätt så kör Telenor en "egen" firmware i sin version (kanske en bidragande orsak till varför jag inte fick det att fungera på en gång med "orginal" firmware)

Jag provade givetvis att ringa Telenors support för att få hjälp men det var rena skämtet, en mer inkompetent support har jag nog aldrig stött på. (jag ringde två gånger och pratade med två olika personer, båda lika okunniga)

Hur som helst, allt som behöver göras är följande:

1. Gå in i "Advance Settings->Dial-up Settings->Profile Settings"
2. Fyll i följande fält:
    - Profile name:  Valfritt namn, t.ex. "Telenor"  (mindre viktigt)
    - APN: Välj "Static" och fyll i: internet.telenor.se
    - Dial-up Number: *99#

3. Klicka på "Save". Nu ska det fungera! (Kan ta några sekunder)

Det var det sistnämnda i punkt 2 (Dial-up number) som gjorde susen. Telenors support menade bestämt att det skulle räcka med att fylla i APN, men ack så fel dom hade...

Hoppas att detta tips kan spara någon några timmars felsökning. smile

Mvh
Andreas

2

Sv: Huawei B260A, APN / PPP inställningar för telenor

dessa inställningar måste göras på alla routers.

dom du ringer i första led är troligen ett inhyrt call center som skall filtrera sådant som kan besvaras via en FAQ.
lika på alla operatörer mer eller mindre.
blir nog billigare...

3

Sv: Huawei B260A, APN / PPP inställningar för telenor

Tja,

Jag har en B260a från "3" med deras firmware i. Skulle vilja köra den på telenors nät och det funkar inte med "3" firmwaren. Kan du fixa den firmwaren som kom med din B260a som du köpte från Dustin - möjligtvis?

Jonas

4

Sv: Huawei B260A, APN / PPP inställningar för telenor

Funderar att köpa en obunden Huawei B260A men endast för gsm-telefoni. Där är det väll bara att sätta i simkortet och köra? Jag har Telenor hemabonnemang.

Så här har jag tänkt:
Ställa den på den plats i huset där GSM mottagningen är bäst (inte samma plats där 3G är bäst).
Stänga av WIFI.
Koppla i en DEC-Bast-station och hoppas på att det funkar ut till de trådlösa telefonerna.

Kommer jag att lyckas?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps