1

Tråd: Flasha om modem eller inte?

Hej.

Jag har ett vanligt standard tele2 modem och funderar på om jag skall flasha om det.
Om man inte gör det får man upp 3.6 hasighet när det finnes turbo3g eller?

Tack för svar och är det någon som har någon synpunkt på om man skall flasha om eller inte så kom gärna med det...

Mvh
Jonas

2

Sv: Flasha om modem eller inte?

Jag var tvungen att "flasha in" Tele2s turbo 3G filer för att få hastigheten 2-3 Mbps (HSDPA står det i stället för UMTS under "Signal" i mobile connect), men nu har det bara varit UMTS (typ max 380 kbps) i ett antal dagar.

Kanske roamades jag in på en konkurrents nät när jag hade HSDPA för nu får jag inga roamingmeddelanden längre.
Tele2 vill nog inte betala sina konkurrenter för att jag snabbsurfar på deras nät.

Det är skitsurt.:(

Om du provar, rapportera tillbaka om det funkar.

3

Sv: Flasha om modem eller inte?

Flashade om ett modem o lade in mobile partner. grymt mycket bättre än mobile connect. kan värkligen rekomendera den

.... Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ...

4

Sv: Flasha om modem eller inte?

Var hittade du mobile partner?

5

Sv: Flasha om modem eller inte?

Det finns att ladda ner bland annat hos huawei.
Men jag minns inte just nu vilken som är vilken.
http://www.huawei.com/mobileweb/en/doc/ … amp;id=736

UTPS
HOSTB
MACHOSTB

Vi har en del filer här också.
http://www.mobilabredband.se/files.php?p=%2FHuawei+E220

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6 Senaste redigerad av Alexander (2008-01-21 12:17:10)

Sv: Flasha om modem eller inte?

UTPS = Mobile Partner,
HOST = Mobile Connect.

MACHOST... är till Mac OS X

7

Sv: Flasha om modem eller inte?

Öhh.. skulle det vara nån skillnad mellan connect och partner?.. får fortfarande upp connect
loggan.. fast när jag kopplar i modemet så kommer autorun rutan upp, och där står det partner!! vari ligger skillnaden mellan dom,är den visuell OCH funktionell eller bara funktionell?? Hur vet jag om det är partner jag kör??Får fortfarande bara UMTS i Bandhagen,
attans tele2..Borde väl dra igång HSDPA snart så man får lite fart och kan kolla om det är värt att ta nytt abb. när dom erbjuder 7.2... ja ja jag har nog klantat till det när jag hållit på och ändrat alla flash..

8 Senaste redigerad av Alexander (2008-01-21 12:17:43)

Sv: Flasha om modem eller inte?

Alltså
UTPS = Mobile Partner
HOST = Mobile Connect

Glöm inte att anteckna inställningarna (bl.a. de operatörsberoende) då detta kan vara blankt i Mobile Partner efter installation.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
The E220 has two areas of flash RAM; one where the firmware (the software that the E220's ARM processor runs) is stored and the other where the emulated CD-ROM image is stored.

Man ska tydligen ladda ner "Firmware delen" från sin operatör.

källa: http://mybroadband.co.za/vb/showthread. … mp;page=12
Post 168-170.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Som jag sagt tidigare så tvivlar jag på att Tele2 har fungerande HSDPA (turbo 3G) i Sköndal, Farsta, Bandhagen m.fl. förorter som fungerar? Det är det som är surt.:(

Det har också varit tjafs om att man måste installera på en XP/Win2000 maskin.
Kan tydligen bli fel om man gör det i Vista?

9 Senaste redigerad av Alexander (2008-01-21 12:37:15)

Sv: Flasha om modem eller inte?

Mobile Partner ger uppkoppling mot WCDMA Sweden (3G).

Svarstiden i TPTEST är 150-170 ms. Alltså en tiondel av vad jag får med Mobile Connect.:)
Det märks också när man surfar.
Däremot har jag fortfarande bara 0.37 Mbps ner (tidigare kallat UMTS även om det ej heter så i Mobile Partner).

HMP (Huawei Mobile Partner) rekommenderas varmt över HMC (Huawei Mobile Connect).:)
Jag tackar så mycket för tipset.

Bygg ut turbo 3G nu då för tusan tele2/Telia!:(
Enligt Tele2 är det planerat att bygga ut turbo3G i hela Storstockholm fram till jan 2008.
källa: http://www.tele2.se/mobiltackning-turbo-3g.html

Profildata måste matas in manuellt.
Profilnamn Tele2 Sweden (exempelvis).
APN Static, mobileinternet.tele2.se

Modemuppdateringarna gjordes på XP-maskin (ta ur SIM-kortet först). Sedan installation på Vista från modemstickan. Edit: det funkar lika bra att flasha in från Vista maskin när jag testat.

Tele2s nät kopplar inte ner varken idag eller igår (då jag körde Mobile Connect).
Nätet har blivit mycket stabilt. Nöjd med allt nu utom hastigheten.
Edit: Stabilare varade bara ett par dagar. sad

Jag kör givetvis Tele2s firmware för 7.2 Mbps. Dvs E220Update från
http://www.tele2.se/mobilt-bredband-turbo-3g.html

Kör inte HOST då du inte vill ha Mobile Connect.
Kör senaste E220-UTPS... från Huawei i stället (nja visar sig att ..16.. versionen egentligen är nyare än ..04.. versionen se nedan).
Edit: Huawei fixat så ..SP16.. är senaste nu (Jan -08).
http://www.huawei.com/mobileweb/en/doc/ … amp;id=736


Mobile Panel ser annorlunda ut men har ungefär samma menyval och inställningsmöjligheter. Browser knappen saknas. Du ska använda den "vanliga" browser ikonen.

Du kan inte missa skillnaden mellan HMP och HMC.

Nu ryker HMC från min dator.:)
Vill inte se skiten något mer.;)

10

Sv: Flasha om modem eller inte?

Har inte kört mobilde partner så mycket på e220 själv utan bara på e630.
Då det var de man fick med när jag skaffade det förut.
http://img521.imageshack.us/my.php?image=img0371fo8.jpg

Har ett E220 modem som är "brickat" som jag nog skall testa lägga in mobile partner på och se om de händer nått.

Trevligt när man drar in orginal mjukvara så ser man nätens riktiga namn osv tongue

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Flasha om modem eller inte?

Alexander skrev:

Mobile Panel ger uppkoppling mot WCDMA TELIA(Roaming).

Fick mata in profildata manuellt, men det var kanske för att jag hade glömt stoppa i SIM-kortet.
Profilnamn Tele2 Sweden (exempelvis).
APN Static, mobileinternet.tele2.se

Resten fixar sig efter att starta programmet några gånger (startade också om Vista maskin men vet inte om det behövs och glöm inte att stoppa tillbaka SIM-kortet först).

Modemuppdateringarna gjordes på XP-maskin (ta ur SIM-kortet först). Sedan installation på Vista från modemstickan.

Tele2s nät kopplar inte ner varken idag eller igår (då jag körde Mobile Connect).
Nätet har blivit mycket stabilt. Nöjd med allt nu utom hastigheten.

Jag kör givetvis Tele2s firmware för 7.2 Mbps. Dvs E220Update från
http://www.tele2.se/mobilt-bredband-turbo-3g.html

Kör inte HOST då du inte vill ha Mobile Connect.
Kör senaste E220-UTPS... från Huawei i stället http://www.huawei.com/mobileweb/en/doc/ … amp;id=736


Mobile Panel ser annorlunda ut men har ungefär samma menyval och inställningsmöjligheter. Browser knappen saknas. Du ska använda den "vanliga" browser ikonen.

Du kan inte missa skillnaden mellan HMP och HMC.

Nu ryker HMC från min dator.:)
Vill inte se skiten något mer.;)

Hur gör jag för att ladda in filen som jag laddade ner från huawei sida? Alltså för att få in Mobile Panel?

/Peter

12

Sv: Flasha om modem eller inte?

Tar tillbaka det sista, det var visst en zip fil utan endelse:)

13

Sv: Flasha om modem eller inte?

Laddar man ner den med Explorer så tror jag deras lilla laddnings script funkar korrekt.
Laddar man dock ner med Firefox så kommer inte filändelsen med.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14 Senaste redigerad av Niklas (2007-12-26 23:36:11)

Sv: Flasha om modem eller inte?

I Mobile Partner så står det alltså Telia (Roaming) och Tele2 finns inte ens med i listan över nätverk men det är alltså ok? smile Eller? Ser man i MP när man är uppkopplad med HSDPA?

I den obrandade Mobile Connect så står det Sweden3G(R) förstås.

Sen är jag lite nyfiken.
http://www.huawei.com/mobileweb/en/doc/ … amp;id=736
Vi har två olika datum

# E220-UTPSB002D03SP04C03 (Normal)   (7813 KB) 23-Nov-2007

# E220-UTPSB002D03SP16C03 (Normal) (7115 KB) 16-Nov-2007

23 november heter SP04C03 och den 16 november heter SP16C03. Det känns som att den 16 nov är den senaste? hmm.

Edit:
Jo, det är så.
I filen från 23 november så är det version 11.002.03.04.03 med modifieringsdatum 2007-05-15.
I filen från 16 november så är det version 11.002.03.16.03 med modifieringsdatum 2007-09-04.

Edit2:
Jag drog in filen från 16 november (bytte ut den från 23 nov) och nu står det inte Telia längre utan Sweden3G(Roaming).
Det är ok va? smile

15

Sv: Flasha om modem eller inte?

Fina fisken.

Bara de rediga nätnamnen som kommer fram.
Men så länge man är i Sverige så behöver man aldrig tänka på roaming.
Då t.ex. telia aldrig skulle hoppa över på tre's nät vise versa.

Står man på stranden i malmö med modemet riktat mot danmark så skall man kanske vara lite försiktigare.
Hört tråkiga historier om t.ex. en snubbe som var och sola och snacka i tele på stranden och och fick en skaplig räkning då telefonen hade kört på de danska masterna istället.
Men sen sanningsgraden i den historian vettafan.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16 Senaste redigerad av Niklas (2007-12-27 11:58:32)

Sv: Flasha om modem eller inte?

Andreas skrev:

Fina fisken.

Bara de rediga nätnamnen som kommer fram.
Men så länge man är i Sverige så behöver man aldrig tänka på roaming.
Då t.ex. telia aldrig skulle hoppa över på tre's nät vise versa.

Står man på stranden i malmö med modemet riktat mot danmark så skall man kanske vara lite försiktigare.
Hört tråkiga historier om t.ex. en snubbe som var och sola och snacka i tele på stranden och och fick en skaplig räkning då telefonen hade kört på de danska masterna istället.
Men sen sanningsgraden i den historian vettafan.

Fint. Tack för svaret. Kör på med MP. smile

Något bra tips på hur man snyggt får bort "Tele2" som står på modemet? wink
Jag har flashat in firmwaren från Tele2's hemsida. Spelar det någon roll egentligen?
FW version 11.117.06.00.00

17

Sv: Flasha om modem eller inte?

Att använda op dashboard gör att man slipper ställa in APN om man kopplar in modemet till en ny dator.
Det är förinlaggda inställningar och loggan i mjukvaran som är skillnaden.

Men firmware är bara grunden och de spelar ingen roll om du tar telias, tele2's eller tre's.
Eller helt huawei generic.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

18

Sv: Flasha om modem eller inte?

Andreas skrev:

Att använda op dashboard gör att man slipper ställa in APN om man kopplar in modemet till en ny dator.
Det är förinlaggda inställningar och loggan i mjukvaran som är skillnaden.

Men firmware är bara grunden och de spelar ingen roll om du tar telias, tele2's eller tre's.
Eller helt huawei generic.

Ja, men det är ju simpelt ändå. smile
Tack.

19

Sv: Flasha om modem eller inte?

Tog ur SIM-kortet.
Flashade in UTPS.....16.. (Nyaste versionen?) på Vista maskin (=verkar funka bra).

Körde uninstall Mobile partner (förra versionen ...04..).
Installerade nya versionen ...16.. .
Stoppade in SIM-kortet.

Allt blev korrekt inställt automatiskt, även profilen för Tele2 Sweden.

Allt OK förutom att jag fortfarande inte ser röken av turbo 3G.
Tptest ger nu 0.05 Mbps upp, 0.37 Mbps ner och 212 ms svartstid.

Tack Niklas.

20

Sv: Flasha om modem eller inte?

Ang att de har inställningarna kvar så tror jag den lämnar lite rest filer i mappen.
Så installerar man ingen så snappar den bara upp de filerna.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

21

Sv: Flasha om modem eller inte?

men om modemet ska funka ska man inte inaktivera något eller nåt sånt om det ska funka?

22

Sv: Flasha om modem eller inte?

zebra skrev:

men om modemet ska funka ska man inte inaktivera något eller nåt sånt om det ska funka?

Förstår inte riktigt vad du menar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!