1

Tråd: Fungerar delat mobilt internet?

Hej,
Jag har utan framgång försökt dela ut mitt mobila internet genom att att följa windows-hjälpen.

Har kopplat ihop datorerna via en korsad nätverkskabel, men clienten får inte internetanslutning. Status på klienten "Acquring network adress" ibland ändras den till "Limited or no connection".

Har någon lyckats av ni som läser detta lyckats åstadkomma en delning  via korsad nätverkskabel?

Kan du isf hjälpa mig med vilka ev andra inställningar som måste utföras?

Tack på förhand!

2 Senaste redigerad av [Mr.T] (2010-05-14 11:43:10)

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Har du läst guiden till höger?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

3

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Hej,
Tack, Den hade jag inte sett, men tyvärr har min son installerat senaste windowsprogrammet och jag känner inte igen mig.

Har någon lyckats få en delning att fungera med korsad kabel? Måste man ha en switch? Fungerar inte en korsad kabel på liknande sätt?

4

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Har du  Windows 7 på datorn som du vill ska agera router?

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

5

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Patrik skrev:

Har du  Windows 7 på datorn som du vill ska agera router?

Hej, Jo det är windows 7.

6

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

http://windows.microsoft.com/sv-SE/wind … on-Sharing

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

7 Senaste redigerad av lelu (2010-05-15 10:11:35)

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Hej,

Tack, men det var just denna instruktion jag följt..

2 och 3 är dock ersatt av en mobilbredbandsdongle samt i stället för 5 används värddatorn och en korsad kabel.
Vidare har jag valt "Erhåll en ip-adress automatiskt" på modem. Jag ar delat ut anslutningen till modemet och valt "Tillåt att andra nätverksanvändare  ansluter genom internetanslutningen på den här datorn"   Anslutning till lokat nätverk har jag tilldelat IP-adress 192.168.0.1 och ansluten klient IP-adress192.168.0.2.
Det går att pinga 192.168.0.2, men jag får ingen internetåtkomst. Enligt Nätverks-och delningscenter åtkomsttyp indikerar åtkomsttyp: Internetåtkomst saknas för Oidentifierat nätverk. Modemet indikerar Åtkomstyp Internet och anslutning finns...

Ser ni något fel i ovanstående?


Spelar det någon roll ifall jag använder mig av korsad kabel istället för en switch?
Har någon provat så?

8

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Det ska inte göra någon skillnad om du kör med rak nätverks kabel och switch eller kopplar ihop två datorer med korsad kabel eftersom det fortfarande är värd datorn som agerar router. Innan jag hade en Dovado router körde delade jag ut interneten med internetdelning i XP.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

9 Senaste redigerad av lelu (2010-05-15 20:15:29)

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Patrik skrev:

Det ska inte göra någon skillnad om du kör med rak nätverks kabel och switch eller kopplar ihop två datorer med korsad kabel eftersom det fortfarande är värd datorn som agerar router. Innan jag hade en Dovado router körde delade jag ut interneten med internetdelning i XP.

Tack Patrik,
Är det du som ligger bakom guiden till höger?

10

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Jag kommer att beställa en 3g-router och hoppas då att det löser sig. Återkommer i frågan.

11

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Hej

Kapar tråden lite.. Köpt en ZYXEL NBG-4115 WIRELESS N-LITE 3G ROUTER 3G/3.5G men har problem att få igång Internet på den...

Jag har tele2 som mobiltbredband och fört i följande uppgifter:
PIN Code:XXXX
APN Code: internet.tele2.se
Dial number 07072XXXXX
User Name: ???? (Ska jag skriva nåt här?)
password: ???? (Ska jag skriva nåt här?)

Någon som har koll på detta?

12

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

APN ska vara: mobileinternet.tele2.se
Dial number ska vara: *99#

ingen username och password

13

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Hej!

Glöm inte att lägga in 192.168.0.1 som gateway på din "andra" dator, annars fungerar inte nätet alls.


Det kan även vara så att du måste ange en dns server, då den går igenom din andra dator. Lämpligast där är att du skriver in den dns server som din operatör har.

14

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Hej Tack för hjälpen.. Fyllt i  de uppgifterna som Samir gav mig, men funkar fortfarande inte...

JoBe77 hänger inte riktigt med på vad du menar... Ska jag in på egenskaper på nätverket --> IP v4 och ändra default gateway till 192.168.0.1? där måste jag även ange en IP-adress... Vad ska den vara?

Andra förslag?

15

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

alltså, den dator du har det mobila bredbandet på:

gå in i nätverket, och ändra egenskaper på det nätverkskort som är ihopkopplat till din andra dator.

Ändra ipv4 från automatiskt, till eget.

Ip-adress : 192.168.0.1
nätmask: 255.255.255.0

På den andra datorn, som ska få tillgång till internet, gör du likadant, men skriver istället följande nummer:

ip-adress : 192.168.0.2
nätmask : 255.255.255.0
standard-gateway: 192.168.0.1

önskad dns-server: (där skriver du ip nummret till din dns server)

Vet du inte vilket dns ip du har, kan du genom att högerklicka på det mobila bredbandet (i nätverksanslutningar), välja status, och sedan information..

Där står ipv4 dns server, det nummret ska du använda.


Glöm inte heller att dela ut det mobila bredbandet också..


Sedan ska det fungera, hoppas ja..:rolleyes:

16

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Det mobila bredbandet sitter i routern direkt, det är mao routern som ska dela ut bredbandet trådlöst och sedan ska man kunna ansluta andra datorer till detta trådlösa nätverk är tanken. Det är inte en dator som ska dela ut nätverket till sig själv och en annan dator utan en router som ska dela ut det...

Funkar fortfarande inte...

Ska det inte fungera precis som en vanlig router?

Andra tips?

17

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Sorry! - det var jag som blandade ihop dig med ett annat inlägg...

Vilket ip har routern?, har du testat att ange att det ip nummret ska vara en gateway?

18

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

192.168.1.1

Jag kan ansluta till det trådlösa nätverket som routern skapar, men får inte igång dongen korrekt (den ansluter inte)... Lampan för Internet (jordglob) lyser ej...

Endast dongen och el är inkopplade i routern.

Jag har angett det som IP för nätverket --> IP v4... Finns det något annat ställe man ska ange det?

På routerns baksida står även defaultinställningarna:

IP Adress:192.168.1.1(Router)
IP Adress:192.168.1.2( AP )

Vet inte vad AP är...

19

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Kan du logga in på routern om du anger 192.168.1.1 i en webbrowser?

20

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

jepp, ansluter mig till näverket sen skriver jag in 192.168.1.1 och då kommer jag in i confen för routern...

21

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Lyser modemet atrt det är uppkopplat?

22

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

Nej den blinkar bara...

Domain Name

The ISP's domain name is often sent automatically by the ISP to the router. If you are having difficulty accessing ISP services, you may need to enter the Domain Name manually in the field below.
This field is normally left blank.

Är detta något jag ska sätta?

23

Sv: Fungerar delat mobilt internet?

eftersom modemet bara blinkar, så är det ju inte uppkopplat, du får leta efter någon inställning som gör att modemet kopplas upp mot nätet.

Jag har själv bara en dovado umr, och där trycker man bara på connect så kopplar den upp..