1

Tråd: koppla till speciell port via switch?

Hej!

Jag har en 8port gigaswitch,  och fildelning och allt annat fungerar.

Dock försöker jag få ett program att fungera, som kopplar upp sig mot port 10333 (talk mate), men den totalvägrar.

Jag har testat även helt utan någon som helst brandvägg.

Från min server dator (där jag har serverprogrammet), kan jag utan problem logga in på port 10333, men det går alltså inte från en annan dator.

Kan det vara nått med att det bara är en switch?, ska man behöva gå igenom en router för att få det att fungera?

Då jag anger ett direkt ip nummer skulle det väll gå endå?
..eller är jag helt ute och simmar? :rolleyes:

2 Senaste redigerad av BOAN (2010-05-07 22:49:46)

Sv: koppla till speciell port via switch?

Om du anger ip-nummer:port (ex 192.168.1.1:10333) borde du få åtkomst om ingen mjukvarubrandvägg på server eller dator sätter stopp.
En router kan stoppa/omdirigera trafiken, men en switch den vidarebeordrar enbart trafiken.
Svarar servern på ping från klient-datorn?

3 Senaste redigerad av JoBe77 (2010-05-08 10:08:00)

Sv: koppla till speciell port via switch?

Jodå, det är det som är det knepiga, allt annat fungerar.

Detta program fungerar på 3 datorer, men inte 1, den enda skillnaden är att på på den dator det inte fungerar, är inte ansluten till en router.

Alltså alla datorer är först kopplade till en switch, sedan är 3 av dessa 4:a tillåta ut på en router (som oxo sitter i switchen), för att kunna nå ut på nätet.
Men detta borde inte spela någon roll då switchen skall koppla det rätt...
roll:rolleyes:


big_smile:D Update:

Det var inget! - helt plötsligt idag gick det, det jag satt o trasslade med i timmar igår bara fungerade....