1

Tråd: Hoppande nät på UMR...

Hej, satte upp 13 umr:er i förrgår. En historia för sig eftersom tele2 misslyckades med sin upplägning av 12 av 13 abonnemang... Efter drygt ytterligare ett dygn och de hade startat om och gjort om var 12 av 13 igång. Den sista (givetvis nummer 13) hade fått ett sim-kort som tele2 hävdade tillhörde någon annan och som varit i bruk i flera månader och som hade använts när jag hade det i min påse. Fast när jag pratade med någon annan menade de att simkortet inte fanns överhuvudtaget och inte fanns inlagt i något system...

När jag höll på att försöka få igång den lade jag märke till att täckningen varierade enormt. Tyvärr uppdaterar ju routern täckningen alldeles för sällan och struntar i mitt updatekommando, men det jag har sett är att utan att routern rörts alls varierar täckningen mellan 78% och ingen täckning alls på såväl 2G som 3Gnät.

Jag gissade att det var det konstiga sim-kortet som stökade till det, men det är fortfarande likadant. Tendensen är att den övergår från bra 3gtäckning till sugig 2gtäckning efter någon minut efter omstart. Det vanligaste jag har sett efter ett tag är 2G, 20%, men som sagt det varierar ordentligt.

I min kunds vanliga telefon har han bra täckning via 3g på samma plats. Det finns inte fler störningar här, snarare färre än på de andra platserna.

Vad tror ni - operatörsrelaterade fel, modemrelaterat eller vad?

2

Sv: Hoppande nät på UMR...

Modem relaterat, prova med annat först om du har 13st...
Annars kan en 2-3meters usb skrav ge bättre placering/vinkel.

tänk på att antennen troligen inte är rundstrålande, så vinkel placering kan göra mycket.
Mobiltelefoner visar ofta 50% signal som 100% signal 'för att telefonen skall verka bättre än den är'.
usb donglarna visar mer äkta signal...

vid dålig signal så hoppar det till 2G då det går fortare /stabilare då...

3 Senaste redigerad av Mathias (2010-05-07 05:27:12)

Sv: Hoppande nät på UMR...

Så här är fungerar styrkan..

Vi frågar modemet om dess signale styrka,

Vi får tillbaka ett värde som är mellan 0-31, (samma gör en telefon)

Vi har valt att konvertera detta rakt av till procent så säg att modemet rapporterar signal styrka 5 dvs 5 / 31 = 0,16 vilket ger 16% signal styka.

En mobil telefon klumpar i vanliga fall ihop dessa 31 värden till 5 och sedan är det upp till tillverkarn att gradera sin skala.

Så en telfon hade antagligen visat 2 "plippar" på 16% och så tolkar men det själv att telefonen har bättre täckning. Och för att samtal ska gå igenom behövs lägre signal styrka än bredband ska funka.


OM Jag inte minns fel så hade Iphone en väldigt konservativ signalstyrke indikation i sina första firmwares och den visade jämt lägre signalstyrka än övriga telefoner. Tror det fixades i senare :-) är ju bara att flytta var "plipparna" ska indikeras.

Mvh
Mathias

4

Sv: Hoppande nät på UMR...

Det är ju alldeles utmärkt att ni visar korrekt signalstyrka. Dock tror jag mig komma ihåg från när man putty:at till ett modem att den skickar signalstyrkan relativt ofta (kanske var tionde sekund) medan webbgränssnittet uppdateras sällan (hade för mig att det var varje minut, men nu tror jag det är mer sällan...) Det hade varit bra med en indikation iaf på modemstatussidan om när signalstyrkan senast rapporterades...

Det var betydligt mer än två pluppar i telefonen och täckningen är lika ofta på 2% som 20% på 2G, eller som just nu 36% 3G, men har varit uppe närmare 80% utan att routern rörts.

Tyvärr sitter modemet (och routern) i en tvättstuga i Västerås och jag finns i Göteborg, så bytet blir inte så enkelt. Testade den först på kontoret och hemma och såg inga liknande problem, har dock line of sight till masten...

5

Sv: Hoppande nät på UMR...

Och för att visa att jag är läskunning kompletterar jag med följande:

# DOVADO UMR (Produkt)
# 4.1.6.1 (Firmware version)
# Huawei E1750 (Modem)
# senaste (Modem firmware)
# Tele2 (Operatör)
# mobileinternet.tele2.se (APN)
# Firefox (Webbläsare)

6

Sv: Hoppande nät på UMR...

Metall/kolfiber mellan den och masten kan skapa radioskugga, placeringen är a och o på 3g pga högfrekvens/kort våglängd.
3g är störkänsligt, tex micro och annan elektronik kan störa.

tex nokia: alla pluttar på signal
UMR: Signal: 45 % (3G)
fri sikt till masten... ca 12km enl kartan.
dongel e169

7

Sv: Hoppande nät på UMR...

peoemg skrev:

Jag gissade att det var det konstiga sim-kortet som stökade till det, men det är fortfarande likadant. Tendensen är att den övergår från bra 3gtäckning till sugig 2gtäckning efter någon minut efter omstart. Det vanligaste jag har sett efter ett tag är 2G, 20%, men som sagt det varierar ordentligt.

Vad jag förstår så är signalstyrkan inte det viktiga när det gäller 3g, utan signalkvalitéen. Störningar och reflektioner kan ställa till det även om man har hyfsad signalstyrka. Det kan det räcka att flytta modemet någon meter så går det jättebra.

Sedan verkar roamingen (omkoppling via master) ske av nätet, inte modem/router. Jag hade det problemet med telia tidigare när jag hade flera master som gick ungerfär lika starkt. Det roamade om hela tiden och kopplade ner mellan varje mastbyte. Fruktansvärt irreterande. Med yttre antenn fick jag inte bättre signalstyrka men toligtvis bättre singalkvalité men framför allt bättre signal till en mast.

Jag skulle testa att flytta modemet i första skedet, ev. om det går sätta en bättre antenn på 3g modemet.

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50