1

Tråd: Fel vid strömavbrott? bugg i dovadon?

Hej alla!

Idag (kl 03:00-06:25), hade vi ett långvarit strömavbrott.

När strömmen kom tillbaka, startade alla servrar och routrar igen.
När jag sedan gick in på min dator, märkte jag att jag inte hade något internet.

Jag kollade på dovado:ns lampor, och dom visade både power, wifi, lan, usb (att den var uppkopplad).

Så jag försökte koppla upp mig mot dovadon, men den svarade inte, varken på ping eller inloggningsförsök.

Ett tag trodde jag att den hade "glömt" inställningarna, då jag inte kör standard (192.168.0.1), utan jag har (192.168.1.1), men så var inte fallet heller.

Efter en stunds felsökning, drog jag ut dovadons ström i 5 sekunder, och startade upp igen.

Då fungerade allt igen.

Så frågan är, vad hände?

Kan det ha varit en bugg i dovadon?, då fler andra routrar slog på samtidigt?

Alla routrar och datorer har statiska ip:n, dhcp:n avstängd överallt.

..jag förväntar mig ingen direkt svar på detta inlägg, men vet att dovadon:s killar läser detta forum...

2

Sv: Fel vid strömavbrott? bugg i dovadon?

Har ingen aning om vad som hände.
Ska inte vara några problem med flera saker samtidigt som startar.

Det som kan ha hänt är att strömmen spikade när den kom tillbaka så att din väldigt snabbt sloga av på av på,och något hängde sig routern.
Men som sagt var ren spekulation

/M

3

Sv: Fel vid strömavbrott? bugg i dovadon?

om strömmen kommer och går lite, som lätt händer vid avbrott så kan saker få fnatt vid omstart när det tex blir halva driftspänningen, var glad att/om den inte tappat TRAFFIC eller config...
Samma sak med tex AXIS webb kameror, dom får också fnatt på samma sätt och måste köras på UPS annars får man tit som tätt confa dom igen...
Är linux lixom wink windows blåskärmar och man får göra fdisk när detta uppstår...

4 Senaste redigerad av Micke (2010-04-25 09:01:03)

Sv: Fel vid strömavbrott? bugg i dovadon?

Köpte en "Tellstick" idag och gjorde en supergrej!

Sticken in i UMR:en och Nexa:sen in i vägguttaget.
Automation-setup -->funkar...SMS --> funkar.

Nu kommer det:
UMR:en in i Nexa:sen -->funkar bara en gång (med off-signal).
För att få igång UMR:en per SMS igen behöver den ju "saft" förstås... lol

Nej, skämt åt sido...det funkar klockrent med andra saker!
Nu kan jag, vid behov, restarta min slingbox från Spanien utan hemhjälp.
Den boxen har tyvärr blivit lite instabilt efter deras senaste djä**la firmwareupdate och det går ej att backa tillbaka till en tidigare version.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Sv: Fel vid strömavbrott? bugg i dovadon?

Micke skrev:

Nu kommer det:
UMR:en in i Nexus:en -->funkar bara en gång (med off-signal).
För att få igång UMR:en per SMS igen behöver den ju "saft" förstås... lol

jag försökte få nexus styrning via tex omstart/sms så att man kan koppla usb dongeln på extern ström och på så vis få en hård omstart när modemet hänger sig...
jaja smile fel tråd

du kan alltid bygga om dom så dom återstartar efter 10sekunder via en NE555... wink funkade för mig.... dyr lösning tellstick+nexus+ne555+löda - billigare med extern usb nätdel + nexus.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2010-05-01 07:30:21)

Sv: Fel vid strömavbrott? bugg i dovadon?

Jag har flera gånger varit med om att Linksys routrar fått programmeras om efter att strömmen hackat i samband med strömavbrott. Ska man minska den risken kan man sätta in ett batteri, t ex ett bilbatteri. Det funkar då som en stor kondensator som absorberar spikar och håller dessutom igång routern under ett antal timmar. Ska installationen vara riktigt korrekt bör man ha ett relä som bryter om spänningen går för lågt för pålitlig drift, kanske 11,5 volt. Kan ordnas med zenerdioder som tröskelgivare. Designtips mottas tacksamt.

Det västa är när nätleverantören EON testar nätet efter ett avbrott. Då kan strömmen gå på en sekund men ligger felet kvar så slår det av igen. Den spiken är döden för routerns programmering.

Jag har fjärrdetektering av strömavbrott, så jag kan se även dem som bara varar några sekunder via larmets websida. Korta avbrott < 1 sekund är vanliga, t ex vid åska långt bort. Den felkällan bör man eliminera i en installation som ska funka autonomt.

Visserligen totalt off topic men förtjänar ändå att berättas. Under ens storm i vintras landade en kvist på 10kV transformatorn till udden där jag har mitt sommarhus. Säkringarna till trafon löste ut. Jag fick sms om strömavbrott direkt men hade mycket at göra och tänkte att någon av grannarna varskor nog EON. Kollade också att det stormade, en site i närheten visade 22 m/sek.

Efter ett drygt dygn la larmets backup-batterier av enligt SMS . Men det visade sig att avbrottet bara berörde de obebodda sommarhusen på udden plus en fyr längst utså ingen hade märkt något. jag kollade med Sjöfartsverket, de har ingen övervakning av avbrott, säger att de sjöfarande brukar säga till om en fyr lyser svagt vilket innebär att den gått över på batteri.

Så nu sitter jag här i Bryssel och känner mig lite ansvarig för de sjöfarandes säkerhet i Kalmarsund... 

Eon tyckte inte att det var något problem, de har ju levererat fram till trafon, bortfallet från den är ett lokalt kundproblem som dessa får larma om. Skador som uppstår pga bortfallet mitt i vintern känner de inget ansvar för - även om leveransavbrottet är före anslutningspunkten till kund.

Så tack vare möjligheten till fjärrövervakning kunde jag få igång felsökningen och strömmen kom på efter drygt två dygn. Värmepump och annat funkade sedan OK. Det jag nu gör är att bjuda en grannkåk på övervakning också, så att jag kan kolla omfattningen av avbrott.

PS övervakningen sker genom egenhändigt hopknåpad krets som känner av spänningen kring inkommande 400 volt kabel innan några säkringar. Annars tjafsar dom på EON om att avbrottet kan vara i kundens anläggning och tycker att man ska skicka dit någon. Sådana avbrott larmas separat i anläggningen. Trots ca tio loggade avbrott har felet aldrig legat lokalt. Avancerat trenivås åsksksydd installerat (Phoenix Contact)

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Fel vid strömavbrott? bugg i dovadon?

en timer, där strömmen måste vara på i tex "5minuter" innan routern får något.
NE555 + relä skulle lösa biffen, samt 8-10st nimh batterier i serie kopplat parallellt spänningen från routerns matning, skulle agera UPS och ladda sig själva via adaptern.
Ladd strömmen skulle aldrig överskrida några större strömmar då spänningen mellan adapter och nimh batterier är den samma. vill man begränsa strömmen kan det göras via några dioder, men då tappar man 1-2volt i spänning till routern vid samma matning.

Jag kör med denna config på vissa saker, funkar bra så länge driftstiden är relativt kort på batteri, samma sitter tex i nödbelysningar wink

8

Sv: Fel vid strömavbrott? bugg i dovadon?

..eller så köper man en ups backup för 6-700kr...

...bara tråkigt att känslig el-apparatur inte har ett 5-10 sekunders backup som filtrerar automatiskt...

9

Sv: Fel vid strömavbrott? bugg i dovadon?

nackdelen med UPS är att dom drar en massa ström, och på en router som drar ~5-18watt så blir kostnadsökningen stor % sett.
nimh tar liten plats, och sitter på sekundärsidan. Men har man en massa annat som skulle må bra av UPS så är det bästa lösningen, vore 'bra' om routern klarade tex USB UPS burkar och kunde SMS/mejl larma vid tex avbrott på strömmen annars tycker jag 230volts ups är lite meningslöst tyvärr då halva funktionen ej går att använda...

10

Sv: Fel vid strömavbrott? bugg i dovadon?

Bilbatteri + solcellspanel för kontinuerlig laddning + trickle laddare från nät? Man bör kunna lägga panel på 20 W parallellt över ack på 60 Ah. Så småning m lär väl acken laddas ur men det bör hålla några dagar i alla fall. Bör kombineras med strömbortfallslarm med SMS om det finns någon möjlighet för folkl i närheten att komma och åtgärda fel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.