1 Senaste redigerad av JoBe77 (2010-04-21 17:33:09)

Tråd: spärra dlinken från att INTE kontakta viss ip?

hej! Jag igen! hmm

Situationen ser ut så här:

Dlink 635 : 192.168.1.2 (dhcp avaktiverad)
Dovadon: 192.168.1.1 (dhcp aktiverad)
Min dator: 192.168.1.199
Grannens dator: 192.168.1.197

Mellan allt finns även en gigabit switch, men den ska ju inte påverka något.

grannens dator är kopplad till mig via d-link, och eftersom d-linken är kopplad till gigabit switchen kommer han åt dovandon, och även internet, inte bra..

så frågan är då, kan jag i d-link (dir635), någonstans skriva in att 192.168.1.197 får kopplas överallt förutom till 192.168.1.1?

Edit: Då jag själv går direkt via gigabit switchen påverkas jag inte av att dlinken skulle spärras från den adressen

Jag har även testat med olika subnät, 192.168.0 & 192.168.1, men har då problem att komma åt respektive subnät, från det andra subnätet..

2

Sv: spärra dlinken från att INTE kontakta viss ip?

på en dir-655 så finns det en meny som heter website filter under advanced, jag vet inte om det finns på din men det låter ju som den funktionen du letar efter

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

3

Sv: spärra dlinken från att INTE kontakta viss ip?

Jo, det har du helt rätt i, men den fungerar bara om d-linken har en "internetkabel" in igenom WAN uttaget, jag har internetet på en dovado, och den går in via en annan nätverkskabel.

så man kan säga att det är ett slags "backrinning", att internet går bakvägen via kablarna och in i routern. då kan man tydligen inte styra signalen.

Det jag har fått göra är att stänga av all dhcp funktion på alla routrar, och manuellt ange inställningarna, och har då fått gett deras datorer en "dummy" dns, typ 192.168.111.111, så det blir fel, men om dom då bara ändrar det till 192.168.1.1 så kommer dom ut igen ....

Nu är dom inte så tekniska, men jag tycker ändå att det är "dålig" säkerhet, för som det är nu, måste jag ha en till router emellan och ... ne.. det fungerar inte heller.... får nog ha 2 separata nätverk... suck...:rolleyes:

4

Sv: spärra dlinken från att INTE kontakta viss ip?

vad är det du vill uppnå ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Network_sw … ctionality

med en dylik så fås vad du önskar, gissar jag.
är det du är ute efter ett vlan ?

5 Senaste redigerad av JoBe77 (2010-04-24 06:04:33)

Sv: spärra dlinken från att INTE kontakta viss ip?

Själva grejen är att jag har ett eget nät (trådbundet), med server och dovado umr, och så har jag kopplat in en dlink dir365 för att kunna "spela" o "dela" med mina grannar.. (via Wifi)

Men jag vill inte dela ut mitt internet, som också finns i nätverket...

..och tydligen kan man inte säga till dir365 att spärra 192.168.1.1 (dovadon), för det hade löst allt, då det är bara mina grannar som använder dir365:an

6

Sv: spärra dlinken från att INTE kontakta viss ip?

OK,
Anslut den WIFI router till ditt lan via dennes WAN port, confa WAN porten manuellt UTAN router, eller med en felaktig router adress som går ingenstans.
då skall inte trafiken routas ut på nätet från den.
Deras och ditt nät måste ligga på olika subnät dvs 192.168.1.x och 192.168.0.x på respektive, då skall det funka att surfa mellan näten, och ej UT.
portarna måste öppnas på sedvanligt NAT vis! för tex spel osv.

är enklaste lösningen.

7

Sv: spärra dlinken från att INTE kontakta viss ip?

.det har jag faktiskt försökt en gång, men jag hade sådana stora problem att komma åt "saker" i nätverket, kom inte ens åt dlinken.
Kan dock berott på "nat" vis som du sa, men det har jag ingen aning om hur man ställer in/öppnar..
.

8

Sv: spärra dlinken från att INTE kontakta viss ip?

ibland kan man DMZ märka ett IP # på 'deras' nätverk då blir det normalt helt öppet, du kan prova detta. men tänk på att nätverket blir helt öppet på så vis åt båda hållen.

9 Senaste redigerad av JoBe77 (2010-04-24 19:55:50)

Sv: spärra dlinken från att INTE kontakta viss ip?

Man borde ju kunna säga till d-linken att spärra en ip adress, det tycker jag är en ganska basic funktion..

..typ "IGNORE", så den struntar totalt i den ip adressen..

..eller så borde dovado ha en "basic" inställning där man kan spärra ip adressen/tillåta vissa...

10

Sv: spärra dlinken från att INTE kontakta viss ip?

även om du spärrar ip# så kan man gå direkt mot mac#...

den funktionen du letar efter kan skapas i en linux router, om du har någon beg 486/p1 med ~8mb ram så kan du bygga en själv med någon routerprogramvara med litet footprint.