1

Tråd: SheildsUp

Hej !
Jag tillhör den säkerhetsinriktade sorten så jag brukar kolla in på SheildsUp för att kolla vilka portar som är stealth eller blockerade alternativt öppna .

Jag har prövat Telia kontantkort några månader och det fungerar perfekt när jag testar på SheildsUp då alla portarna är stealth...

Nu har jag skaffat ett fast abonnemang på Telia mobilt bredband och använder samma USB-modem Huawei 1750 som till kontantkortet och bara satt in nya simkortet. programmerat in nya simkoden och kört en ny konfiguration uppsättning med Wizard på Dovado UMR där jag knackade in den nya simkoden...

Nu kommer det mystiska eftersom när jag kollar på SheildsUp så finner jag port 113 är blåmarkerad istället för grön, port 113 är blockerad men kan öppnas och troligen kan några springa ut å in genom port 113...
Har kollat med Telia support men ingen lösning i sikte . Finns det någon som forskat i detta ?

SheildsUp kan man finna för att testa på denna LÄNK :

http://grc.com/default.htm

RULLA NER FÖR ATT FINNA SHEILDSUP

2

Sv: SheildsUp

New users of NAT routers, who use this site to check their security, are often disappointed to discover a single closed (blue) port floating in a calm sea of stealth green.

The good news is . . . it is possible to configure NAT routers to return them to full stealth. The trick is to use the router's own "port forwarding" configuration options to forward just port 113 into the wild blue yonder. Just tell the router to forward port 113 packets to a completely non-existent IP address, one way up at the end of your router's internal address range. The router will then NOT return a port closed status. It will simply forward the port 113 packet "nowhere" . . . and your network will be returned to full stealth status.

3

Sv: SheildsUp

Hej!
Mathias skrev :

The good news is . . . it is possible to configure NAT routers to return them to full stealth. The trick is to use the router's own "port forwarding" configuration options to forward just port 113 into the wild blue yonder. Just tell the router to forward port 113 packets to a completely non-existent IP address, one way up at the end of your router's internal address range. The router will then NOT return a port closed status. It will simply forward the port 113 packet "nowhere" . . . and your network will be returned to full stealth status.

skall försöka med detta om det nu inte blir så att man lurar sig själv med inställningen och trotts grönmarkering av 113 att den ändå kan påverkas smile hi !

Så varför kontantkortet med simkod är i stealth-läge på alla de testade portarna har jag inte kunnat lista ut ännu

4

Sv: SheildsUp

troligen pga kontant sim är nat'ad och omöjlig att komma åt utifrån.

5

Sv: SheildsUp

Resultatet när jag ställt om UMR-routern enligt nedanstående förslag för port 113 och manipulerat med IP-adress så blir visst alla portar gröna men ändå längst ner, nedanför de gröna portarna står texten FAILED. Jag har ingen aning hur detta förhåller sig. Kanske man lurar port 113 men ändå känner ShieldsUp-testen utav att något är fel ? big_smile

"The good news is . . . it is possible to configure NAT routers to return them to full stealth. The trick is to use the router's own "port forwarding" configuration options to forward just port 113 into the wild blue yonder. Just tell the router to forward port 113 packets to a completely non-existent IP address, one way up at the end of your router's internal address range. The router will then NOT return a port closed status. It will simply forward the port 113 packet "nowhere" . . . and your network will be returned to full stealth status."

6

Sv: SheildsUp

En följdfråga utav detta blir om alla Telias fasta abonnemang med mobilt bredband 3G har port 113 ej helt säkerställt ? Kan det vara geografiskt betingat av var man bor eller för tillfället är ? Intressant om några vill undersöka detta för att få en objektiv bild av läget  ....:)

7

Sv: SheildsUp

Hej igen !

Nu är det absolut fixat då jag införskaffade en Dovado 4GR..  alla portar på sheildsUp nu är i läge stealth Denna router anser jag är snabbare och passar nu bäst till det nya USB-modemet Huawei E367. Allt fungerar till absolut belåtenhet.  big_smile

8

Sv: SheildsUp

Håll hårt i den 4GR, för många verkar ha hårdvaruproblem som synes i flera trådar... tongue

9

Sv: SheildsUp

provade just nu på en tiny 3g router och alla portar grön

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60