1 Senaste redigerad av bjoiv (2010-04-13 19:37:14)

Tråd: Don't fix what's not broken...

Jämmer och elände, jag har kvaddat min Dovado/modem setup som tidigare gick som en klocka.
Behöver lite råd om vad som är mest troliga orsaken till mitt nuvarande problem.

Följande har hänt:

Har en UMR i sommarstugan som används för att logga temperaturer och elmätare samt övervaka en värmepump, allt via en lysande liten pryl som heter logger2020.
Loggningen pågår 24/7 till en web-tjänst där alla data lagras och jag kan följa det i realtid över internet.

Denna funktion har varit i testdrift sedan slutet av Januari med ett (lånat!) Huawei E220 samt Telia abb.
Det har fungerat fullständigt felfritt, inte en enda gång hängde det sig under nästan tre månader.

Nöjd med detta "proof-of-concept" så sonderades terrängen för vilket eget abb jag skulle skaffa.
Tele2 sticker ju ut med sina 89 SEK för ett small abb och trafiken som genereras är bara typ 100 MB per månad så valet kändes enkelt (Nöt!).

Införskaffar ett Tele2 Small och Expert skickar med ett E1820 modem.
Ut till stugan och koppla in grejorna. Modem tvärdött.. blinkar bara grönt.. Vanurå..
In å googla, hittar till detta eminenta forum. Aha! kan vara problem med firmware..
Uppgraderar firmware i både E1820 och Dovado UMR till senaste version laddat från Tele2 resp Dovado's siter.

Nu funkar det..  hem glad i hågen.

Efter tre dagar. Tvärstopp i loggningen. Scheisse.. detta har aldrig hänt innan. Hard reset löser problemet.
Något störd av att stabiliteten uppenbarligen inte är densamma som innan.. ut och surfa igen.

Efter att ha läst MÅNGA inlägg på denna och andra siter om hängningar och olika modems stabilitet I UMR så dras slutsatsen att jag skall tillbaka till ett E220 modem.
Ägaren till E220 som kör sitt i en dator går med på att byta till mitt nyare E1820. Bra. Men.. Problem! Båda modemen låsta. Ut och googla igen.. aaaah man kan låsa upp själv (E220) alt. semi-själv (E1820). Sagt och gjort.

Med upplåst E220 modem, i med Tele2 simmet,  ut till stugan igen, och Voilla!! Funkar.:)

Hem...

Två dar senare (idag). Dött. WTF! yikes Med detta modem också! Nervositet tilltar. Och där är vi nu.

Sammanfattningsvis är alltså skillnaden mellan ursprungliga setupen och nuvarande:

- Tele2(mobileinternet.tele2.se) istället för Telia(online.telia.se), signalstyrkan verkar liknande. Var ca 20% innan och är ungefär detsamma med Tele2.
- Nyaste firmware i UMR (kommer inte ihåg vilken den tidigare var)
- Har ändrat från 'Let UMR detect safe settings' till 3G general efter att ha läst Samirs rekommendationer
- Har aktiverat Connection Tracker som inte var igång tidigare
- E220 upplåst


Till slut frågan.. Vad är den mest troliga orsaken?
Kan det vara så illa att Tele2 skulle vara mer benägen att hänga modemet än Telia??
Vad annars? UMR firmware?

Jag vill VERKLIGEN tillbaka till den stabila miljö jag hade tidigare, kan tänka mig att ta den större kostnaden för Telia om det skulle visa sig nödvändigt. men jag kan inte riktigt förlika mig med att det verkligen skulle vara operatören som är problemet? Min hjärna är dock för begränsad på området så all hjälp mottages tacksamt

2

Sv: Don't fix what's not broken...

fixa senaste firmwaren till e220 dongeln prova 10.117.10.02.00  samt använd kabeln med två usb så modemet får mer ström då det drar lite mer än vad en port levererar

3

Sv: Don't fix what's not broken...

Välkommen till the cruel world of Dovado UMR yikes:o:o Instabiliteten regerar fett här! Det bara måste varit en ren slump att du fått det att fungera i flera månader. Någon sorts osannolik kombination av några okända parametrar i komplexiteten som råkade få det att tuffa på... Jag skulle ge vad som helst (nåja..) för att uppnå det du beskriver i inledningen av ditt inlägg hmm Det är ju precis så man vill ha det!! Kanske når jag dit en vacker dag, men resan börjar onekligen kännas lång nu neutral

Ja, det här blev ju lite OT, sorry alla, men jag kände mig alltför mycket connected för att låta bli, liksom roll Följ mina äventyr i min tråd! Det skall till att uppdateras vilken dag som helst. Och nu är det mystiskt värre sad

http://mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=1657

Hoppas innerligt att du får hjälp så att du får ordning på din setup och får snurr på allt som du hade innan igen! Det lät ju helt suveränt, räkna med att jag skall kolla upp Logger 2020 smile

Lyckligtvis är det här ett bra forum där man alltid får hjälp mycket snabbt! Lycka till!

4

Sv: Don't fix what's not broken...

bjoiv,

Tack för din detaljerad sammanfattning av allt du har upplevt.

Jag skulle också säga att använda Y-kable som Cryptkeeper har nämnt här, tillsammans med en firmware uppdatering på modemet, men det finns andra grejer du kan också göra:

Prova en konfigurations template jag har ordnat åt alla här:  http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1271

Om den inte beter sig som den ska, kontakta oss direkt på vår support mail så kan vi titta närmare på vad som händer.

Tack

5

Sv: Don't fix what's not broken...

Oj, här var det drag på tisdagskvällen:) Tack för svar.

Tyvärr kör jag redan med Y-kabeln.
Firmwaren i dongeln har bevisat att den kan gå hur stabilt som helst så jag är inte jättesugen på att byta den, (kan man backa firmware i dongel om man ångrar sig?)

Min tanke var att återställa en efter en av parametrarna ovan (Dovado firmware kan bli svårt, går det att nedgradera?) och se om jag kan komma tillbaka till där jag var.  Om jag hade fått en klockren indikation här på att Tele2 kan vara problemet så skulle jag börjat testa där, men ingen hittills verkar inne på det spåret?

Tack för länken till config template skall kolla.

6

Sv: Don't fix what's not broken...

(kan man backa firmware i dongel om man ångrar sig?) = NEJ
(kan man backa firmware i UMR om man ångrar sig?) = JA, tryck in reset brytaren bakpå routern ca 8sek och låt den starta om.
ställ in APN m.m.

7

Sv: Don't fix what's not broken...

bjoiv skrev:

Dovado firmware kan bli svårt, går det att nedgradera?

Några gamla firmware-versioner hittar du på http://www.dovado.com/UMR_Firmfarm.html.

Hälsningar
Daniel

8 Senaste redigerad av bjoiv (2010-04-14 07:12:47)

Sv: Don't fix what's not broken...

Dovado går att backa firmware med reset-knappen? Skönt, då vet jag att jag kan få tillbaka exakt den jag hade. Tack för det, begrep inte om reset blåste ur allt eller bara laddade default-config-inställningar.

Då är min plan som följer:

Nästa gång jag jag åker ut till stugan skall jag fösöka återställa allt (inklusive låna tillbaka Telia SIM).

OM jag då får tillbaka min tidigare stabilitet skall jag nogsamt notera alla firmwares och settings och dukumentera det här till andra hugade "sommarstuge-användare". Har sett att en sådan sweet spot setup har efterlysts.

Sedan skall jag göra en enda förändring (byta till tele2 sim igen) och se om det har någon betydelse. I så fall får jag försöka dumpa mitt tele2 abb på Blocket eller nåt och bita i det sura Telia-äpplet

Om inte backa skulle hjälpa så får jag väl acceptera meko's syn att jag tillfälligt hade uppnåt ett parallellt perfekt digitalt universum som tyvärr saknar returbiljett och istället gå full fart framåt och uppdatera alla firmwares som finns.. inklusive dongel 

Fingers crossed...

9

Sv: Don't fix what's not broken...

reset knappen blåser ALLT.
den återgår till den firmware den fick på fabriken = bara att uppgradera till det version som önskas.
alla inställningar måste ställas in efter reset!

går inte att nedgradera FW version utan att resetta hela lådan.

via config i routern kan man spara sin befintliga config, glöm inte att ange fw-rev på filen så blir det lättare att hantera filerna.

10

Sv: Don't fix what's not broken...

G-Man skrev:

(kan man backa firmware i UMR om man ångrar sig?) = JA, tryck in reset brytaren bakpå routern ca 8sek och låt den starta om.
ställ in APN m.m.

Vilken version av firmware läggs in då?

/Bengt

Bengt Österdahl, Gustavsberg

11

Sv: Don't fix what's not broken...

QZGBT5 skrev:
G-Man skrev:

(kan man backa firmware i UMR om man ångrar sig?) = JA, tryck in reset brytaren bakpå routern ca 8sek och låt den starta om.
ställ in APN m.m.

Vilken version av firmware läggs in då?

/Bengt

kommer ej i håg vilken det är, men typ enbart e220 stöds nästan.

12 Senaste redigerad av buecke (2010-04-14 15:21:14)

Sv: Don't fix what's not broken...

G-Man skrev:

reset knappen blåser ALLT.
den återgår till den firmware den fick på fabriken = bara att uppgradera till det version som önskas.

Är du helt säker på det? Min UMR återställer bara konfigurationen efter reset men inte själva firmware, dvs. om jag uppgraderar till t. ex. 4.1.6 och gör en reset så har jag firmware 4.1.6 kvar, bara inställningar är raderat.

Hälsningar
Daniel

13

Sv: Don't fix what's not broken...

Master Reset blåser bort alla inställningar, och inte firmware. Det är som med mobiltelefoner. Du kan uppgradera och nedgradera firmware hur du vill.

14

Sv: Don't fix what's not broken...

knappen på baksidan intryckt läääänge = org fw, fick uppgradera efter det

15

Sv: Don't fix what's not broken...

va? hur länge?

16

Sv: Don't fix what's not broken...

'factory reset' eller vad det hette i manualen
blev org fw i routern

17

Sv: Don't fix what's not broken...

Routern bara innehåller den senaste firmware du har lagt på den. Om du gör en factory reset, det enda som händer är att den nollställer alla parametrar du har ändrat i konfigureringen. Eller har jag missförstått nåt?

18

Sv: Don't fix what's not broken...

du borde veta, så kanske är något annat jag tänker på. för mig att jag fick peta i en modern fw i den efter detta. eller så var det så att jag petade in en äldre fw då den nyare inte var bättre. har bytt så många gång på så många burkar så... högst troligt att du har rätt Samir !

kontentan är att det går att nedgradera iaf, vilket ej går på donglarna.

19

Sv: Don't fix what's not broken...

Vi har bara utrymme för ett firmware åt gången på routerns flashminne :-)

20 Senaste redigerad av bjoiv (2010-04-15 06:45:03)

Sv: Don't fix what's not broken...

Aj då.. då kan jag alltså inte komma tillbaka till den jag hade med mindre än att jag vet exakt vilken det var [vilket jag inte vet].

Går det att luska ut vilken jag hade mha av serienummer, nåt batch id eller liknande??

Edit: det här var första och enda gången jag uppgraderade

21

Sv: Don't fix what's not broken...

Skicka oss serienummret och år /vecka som står på undersidan av routern.

//M

22

Sv: Don't fix what's not broken...

Samir skrev:

Vi har bara utrymme för ett firmware åt gången på routerns flashminne :-)

jo det förvånade mig om det var så wink
gissar att det är trångt pga storleken på bin filerna.