1

Tråd: Hastigheten sjunker efter några minuter

Har HSDPA uppkoppling och 4/1 Mbit i hastighet när jag kopplar upp mig. Efter några minuters uppkoppling så sjunker hastigheten till ca 1-2/1 Mbit. Kopplar jag då ner och upp igen så har jag den högre hastigheten... Någon som varit med om detta fenomen... Hastigheterna är uppmätta med bredbandskollen.se

2

Sv: Hastigheten sjunker efter några minuter

vad är det för trafik typ du kör med mellan testerna?

om windows tex, är inställt att självmant hämta uppdateringarna i bakgrunden så kan detta ge dylikt fenomen. eller du har en p2p hubb igång på datorn... osv osv.

3 Senaste redigerad av mjansson (2010-04-05 11:16:55)

Sv: Hastigheten sjunker efter några minuter

Inga uppdateringar i bakgrunden, det är http trafik på port 80 som körs under tiden, sedan när jag kör ett test igen så har hastigheten sjunkit. Hastigheten sjunker även om jag inte gör något på 15 min och sedan testar.

Jag har beställt en riktantenn, får se om det hjälper eftersom signalstyrkan inte är på topp, men jag har alltid HSDPA fast signalstyrkan är låg.

4

Sv: Hastigheten sjunker efter några minuter

Jag har ungefär samma problem, det är inget annat som går i bakgrunden.

Däremot om man öppnar typ 10 youtube fönster och verkligen pressar så har man hög hastighet. Men köra ett fönster mot typ bredbandskollen eller tp test så är det ganska lågt.

5

Sv: Hastigheten sjunker efter några minuter

Skumt eller hur, hursomhelst ska jag se om det hjälper mig med bättre antenn/högre signalstyrka, ligger idag på -97db.....

6

Sv: Hastigheten sjunker efter några minuter

Har bytt antenn, fick upp signalen till -90db, samma fenomen dock när det gäller hastigheten mätt med bredbandskollen.se. Upplever dock inte att hastigheten sjunkit när jag laddar ner filer... skumt..

7

Sv: Hastigheten sjunker efter några minuter

kanske är en intelligentare bandbredds trottling mot tex p2p via vpn wink
kolla med en annan dator och/eller modem och se om det är något av dessa som är orsaken.

frågan är om andra med TN har samma fenomen

8

Sv: Hastigheten sjunker efter några minuter

Jag ringde Telenors kundtjänst och fick reda på att jag riktat antennen mot en mast som lång längre bort, vände antennen 180 grader och fick 6.2/1.6Mb/s bara genom att vrida antennen, ibland är det bra med ett samtal... Förresten tycker jag att deras kundtjänst är en av de bättre i branchen.