1

Tråd: Fördröjningar på telenors nät? IP telefoni fungerar dåligt.

Vi har ip telefoni från Megaphone kopplat till en Dovado umr. När vi svarar måste vi vänta några sekunder innan vi hör något. Det verkar som att telenor har fördröjningar i sin nät? Är det någon som vet varför? Kan man ställa in routern för att IP telefoni ska fungera bättre?

2

Sv: Fördröjningar på telenors nät? IP telefoni fungerar dåligt.

Jag kör ipfoni via 3G,
Och telia funkade sämst, nästan ingen funktion pga telias trafik filtrering.
tre funkade bra, men det var ca 2sek fördröjning av talet pga hör ping samt låg bandbredd.
tele2 funkar problemfritt.

Hade liknande för något år sedan, men efter fw upg av ip enheten så har det försvunnit, det kan likväl kommit av något annat, men det försvann plötsligen efter detta.

Har du senaste FW i routern? om så så är det ej router relaterat.
Jag kör UMR och det har alltid funkat problem fritt med umr, fnv testar jag 3GN med gott resultat.

vad har du för saker?

3

Sv: Fördröjningar på telenors nät? IP telefoni fungerar dåligt.

Antagligen beror fördröjningen på att ett 3G modem är i "standby" UMTS mode när det inte flyter någon traffik genom modemet, När trafik börjar flöda så signalerar modemet att det behöver mer kapacitet och då handskakar det med nätet och får då en HSDPA istället för UMTS.

Går tyvärr inte göra något åt detta i routern, då detta är endel av 3G standarden och all händer i UMTS modemet. Om alla skulle ha HSDPA hela tiden så skulle näten krokna.

Mvh
Mathias

4 Senaste redigerad av G-Man (2010-03-17 09:24:54)

Sv: Fördröjningar på telenors nät? IP telefoni fungerar dåligt.

Sedan finns inte Megaphone mer, köpt av alltele, blev en hel del strul efter köpet för vissa kunder.
http://www.alltele.se/om/press/pressmed … ognos-2010

fö så säljer alltele telenor's 3g abg, så borde funka problem fritt kan tyckas.