1 Senaste redigerad av anders_b (2007-11-23 11:08:14)

Tråd: E220, Tele2 och vista?

Hej!
det verkar som att jag aldrig kommer att få igång mitt E220-modem i vista.
Nu orkar jag inte sitta i en timme till i telefonkö för att få reda på att jag ska testa något och återkomma om det inte funkar. Så jag provar att vända mig till några som verkar kunna detta, dvs ni här på forumet smile

nu till problemet.

Jag har uppdaterat med mitt modem med de två filerna på Tele2-sidan.. allt enligt http://www.tele2.se/mobilt-bredband-windows-vista.html och senare även .. http://www.tele2.se/mobilt-bredband-turbo-3g.html

det fungerar bra i både XP och OS X men inte i vista, så det lär ju inte vara något fel på själva modemet.. men när jag ansluter får jag upp att den hittar tele2comviq-nätet i "Mobile Connect" och har täckning har man ju så klart.. men får felmeddelandet "Failed to connect. please check the wireless device or the setting of the network connection." när jag trycker "Connect".

skumt som fan ju.. är det någon som har några ideer?

2

Sv: E220, Tele2 och vista?

Till att börja med, välkommen.

Du råkar inte ha något antivirus/branvägg som kan ställa till det?
Hört tidigare att t.ex. någon som haft panda antivirus installerat och då har det inte funkat att koppla upp sig.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av anders_b (2007-11-23 12:26:33)

Sv: E220, Tele2 och vista?

ingen brandvägg men Trend Micro antivirus kör jag.. förövrigt lika som den XPmaskinen jag testade på tidigare.. samma antivirus och inställningar.. det sker ju via policys och sånt i AD:t.


*edit: provade at unloada trend micro men det blev samma fel iaf.*

4

Sv: E220, Tele2 och vista?

Hmm låster som APN adressen spökar annars?
Ta en titt och se om det står som det skall.

Edit:

Testa att stänga av User Account Control i kontrollpanelen om du inte har gjort det.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5 Senaste redigerad av anders_b (2007-11-23 13:44:44)

Sv: E220, Tele2 och vista?

profilnamn: Tele2 Sweden
Auth. Number: *99#
APN: mobileinternet.tele2.se (Static)
IP Settings: Dynamic
Auth. Protocol: CHAP
WINS: Dynamic
DNS: Dynamic

Övrigt:
API Ver.: API.11.13.01D
Firmware: 11.117.06.00.00
Hardware Ver: CD33TCPU

User Account Control: off

fortfarande det där felmeddelandet.. skitskumt asså..

6

Sv: E220, Tele2 och vista?

Hmm.

Testa lägga upp en modemanlutning själv kanske?

Eller om du stänger av mobile connect sen går in under anslutningar så skall det ligga en profil där, öppna den och klicka på anslut.
Får du samma fel då också?

Btw.
I juppinallarna så använder man "internet.tele2.se", kanske inte är någon skillnad.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: E220, Tele2 och vista?

Hittade detta: http://www.mobileconnected.co.uk/usb-mo … a-finally/

Rapportera tillbaka om det löser problemet så får vi kanske slänga upp en sticky eller något.

8 Senaste redigerad av anders_b (2007-11-23 18:16:11)

Sv: E220, Tele2 och vista?

Andreas skrev:

Hmm.

Testa lägga upp en modemanlutning själv kanske?

Eller om du stänger av mobile connect sen går in under anslutningar så skall det ligga en profil där, öppna den och klicka på anslut.
Får du samma fel då också?

Btw.
I juppinallarna så använder man "internet.tele2.se", kanske inte är någon skillnad.

får testa det .. för det har jag faktiskt inte provat. tänkte nog att mobile connect skulle fungera nu när de har stöd för vista.. *haha*..
det där med internet.tele2.se och mobileinternet.tele2.se är så att i och med de nya drivers/firmware-paketet så ändras de till det sistnämnda.. allt för turbo 3g och det där lull-lull-7.2mbit-grejset.. men jag tror inte det är problemet dock. jag har för mej att jag testet att ändra det. (lite virrigt blir det nu när man testat typ allt man kan tänka sig.. )



elmor: jag tror den där är lite out of date så att säga.. den skrevs i våras någon gång innan de nya drivrutinerna dunkades upp på tele2servern.. men tack iaf. smile

Jävligt shysst av er att hjälpa till. För visst är det lite konstigt att den riktiga kunskapen inte kommer från de som egentligen ska supporta produkten?
Jag uppskattar verkligen varenda liten skriven bokstav i ärendet smile

9

Sv: E220, Tele2 och vista?

Min bror hade samma problem med sitt Tele2 i Vista,
Jag kom fram till att under installationen hade inte någon modemanslutning skapats.
Kvittade hur många gånger vi installerade om det så skapades ingen sådan. Jag löste det genom att tillverka en egen modemanslutning i "Network Connections". Glöm inte o ange *99# som telefonnummer.

10

Sv: E220, Tele2 och vista?

ja det funkar ju nu.. men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde smile

jag formaterade om och installerade vista igen.. sen tror jag.. om jag minns det rätt..
installerade jag modemet innan jag joinade domänen.. en körde jag resten med update/domän och sånt trams.