26

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

flygradar.nu skrev:

....

är det inte så enkelt att om routern ej kan bryta USB strömmen för dongeln och dongeln har låst sig så kan dom ej lösa detta via programvaran...
Om ur och åter inkoppling av usb dongeln i routern och allt vaknar utan andra åtgärder, så måste strömmen brytas på usb porten för att lösa detta.

27

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Vad har Telia + Icon 505 att göra med problem med Huawei + Tre + Dovado? Fullkomligt irrelevant. Återigen börjar Samir prata om nått helt irrelevant istället för att berätta för kunderna om problemen med produkten han säljer.

Samir skrev:

Vad har förnekats?

Varför tar du upp SMS-C om SMS har fungerat men slutat fungera, och sedan kommit igång igen? Om SBS-C hade varit problemet hade det aldrig fungerat. Det vet både du och jag och många andra. När jag läste trådens rubrik fattade jag DIREKT "oj, en kund till som har problem med låst router/modem", innan jag ens läst inlägget. Du har efter 12 svar i tråden inte ens nämnt för kunden att det finns ett sådant problem, och när jag gör det så klistrar du in en länk om ett Telia + Icon 505 problem.

Varför döljer ni problemet? Varför publicerar du inte information om problemet på er webb och klistrar in den länken här istället för irrelevanta Telia länkar? Istället för en lista på 200 modem som fungerar dåligt, varför publicerar ni inte en lista på 5 modem som fungerar bra? Går kvantitet för kvalitet hos Dovado?

28

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

G-Man skrev:
flygradar.nu skrev:

....

är det inte så enkelt att om routern ej kan bryta USB strömmen för dongeln och dongeln har låst sig så kan dom ej lösa detta via programvaran...
Om ur och åter inkoppling av usb dongeln i routern och allt vaknar utan andra åtgärder, så måste strömmen brytas på usb porten för att lösa detta.

Så du menar att människan kunde landa på månen 1969, men inte kan bryta strömmen till en USB port år 2010? Tillåt mig att tvivla. Det handlar om vilja. Men om man från Dovados sida ska skylla på SMS-C, gammal firmware eller krävande kunder, så är det självklart så att man aldrig kommer lösa problemet.

29 Senaste redigerad av Mathias (2010-03-17 22:35:56)

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Ursäkta Meko att jag går Off Topic men jag tänkte bemöta kritiken ifrån Flygradar.nu,

Håller med om att det är tråkigt att våran UMR/3GN/ Modem hänger sig och att inte kombinationen inte alltid ansluter till nätet igen.
Men tyvärr är det så som Samir skriver i de flesta fall är det inte i våran hårdvara där själva krashen händer utan i den del som ansluts in vår. När det är buggar som vi har i våran mjukvara försöker vi åtgärda dem så fort som möjligt. Vissa saker tar några dagar andra kan ta längre tid. När det gäller modem kan/ har inte kompetensen att gå in i ett modem interna mjukvara.
Utan det enda vi kan göra är att hänvisa till de firmware resp Operatör har lagt ut på webben. Vi kan tyvärr inte säga att Modem x funger perfekt, för det kan vara så att mjukvara y till modem x  från en operatör är stabil, men inte mjukvara y till samma modem.

Vi har haft support case där personer skrivit till oss och sagt

"Jag läste på siten XYZ om att det fanns en mjukvaruuppgradering att ladda ner från websiten http://någonstans.com/ och nu så verkar mitt modem blivit låst till ett annan operatör, vad ska jag göra?? "

Bla därför rekommenderar vi att folk använder vad de får från sin Operatör, då får de inga problem om något händer med deras hårdvara
Idag finns det på modem sida i stort sett bara en enda chipset tillverkare därav så är problem likartade mellan olika tillverka av modem. Det har nu på senaste tiden börjat dyka upp modem med chipset i från andra tillverka, om de är stabilare eller inte är något som framtiden får säga. Så jag anser det är fullt relevant att länka till infromationen från Telia att de hade problem med mjukvaran i 505. Även om jag själv sagt dont touch it if it works.

Ang frågorna som ställs om tex SMS-C är relevanta för att förstå vad som exakt är fel.
Tex om en person tar sitt SIM sätter in det i sin telefon så skriver vissa telefoner över SMS-C på så sätt skulle man antigen kunna få det bortaget alt. få fel SMS-C. Så det är bara en del av felsökninen.

En annan jämförelse kan vara att visa modem sparar senast använda APN i sig, Så när något stoppar in det i en router så behöver de aldrig ange APN utan routern kopplar upp sig direkt, Och sedan efter några månader sedan så slutar det bara fungera och då ringer man oss. Och när vi guider folk igenom hur de sätter in APN, så får vi svarat det här behövde vi aldrig göra förrut vi bara satte in modemet och det fungerade. Är det fel på routern eller modemet?

Själv tycker jag en Timer är en relativt enkel billig lösning om det är så att man har routern på ett ställe som är väldigt onåbart. Då har man enheten hårt reset:at var x dag eller hur man nu har satt upp den. Ponera att vi skulle ha en hårdvarureset och så har våran enhet totalhängt sig då är man utlåst iallafall. 

En annan lösning är det Samir föreslog idag att om man inte behöver ha 24/7 access mot routern är att låta den starta upp i disconnectat läge, Då så stressas inte modem och man kan skicka ett SMS där man säger åt routern att connecta när man vill ansluta till den alt enherter bakom den.

Ang modem och kvantiet,
Vi har ingen som helst planer att sluta lägga till modem vi får varje vecka in request från hela världen om nya modem för att just de person/organisationer behöver stöd för det. Tiden på hur lång tid det tar att få in ett modem beror på när vi får tag på ett modem fysiskt, "Vår modem hink börjar bli stor"

Mvh
Mathias Johansson
CTO DOVADO
Sådär tillbaka On-Topic

30

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Hej
Jag har en sommarstuga ute i skogen, där finns en dator som bl a loggar väderdata och tar bilder som förs vidare med ftp till min domän.
Jag styr belysning och några element med tellstick i dovadon. I datorn sitter ett usb styrt grenuttag Gembird som  via tempmätning styr övriga element (ställbar tempreglering).
Alla tidsstyrningar sker med Auto Poweron & Shutdown.
Uppkopplingen sker med tele2 och modemet Huawei e220 och Dovado UMR. Jag använder connection tracker som oftast fungerar.
Jag har ett Autohotkey script som startar om UMR via restart i webgränssnittet med viss intervall.
Datorn stängs av på tid på morgonen varannan dag, en timer bryter strömmen några minuter och vid power on startar datorn (Bios inställning) även kopplad till dovadon. Detta för att lösa upp eventuella låsningar.
Jag fjärrstyr datorn via Logmein eller VNC, dovadon  når man även direkt via http. Allt detta rullar på utan några störningar utom....
I går skickade jag ett status sms och element på sms (tellstick), fick leveransrapport att båda nått fram. Under tiden var jag uppkopplad mot dovadon.
Efter en dryg halvtimme utan statussvar återstartade jag dovadon varvid statusmeddelandet kom ganska direkt och temperaturen steg i rummet.
Min slutsats är att jag inte kan lita på SMS kommandon, när man har tempmätning har man en viss koll men övriga funktioner?
Nästan alla mina styrningar sker via schemaläggaren i dovadon och när jag har varit på plats har jag inte upplevt några missar, vid nästa besök måste jag testa av sms funktionen mera.
Jag tycker dovadon är kanon och hoppas att sms problematiken löses!

Mvh Kent

31

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Jag håller nog med båda parter... Jag förstår att det blir komplext med alla olika typer av modem och att det kan krångla ibland. Samtidigt blir jag irriterad som kund och konsument när produkter inte fungerar som utlovat. I alla fall inte utan en rejäl egen insats. Det finns nog kanske en o annan som är än mer datanoob än jag, och många av dem har nog redan gett upp...

En sak som slår mig är varför ni inte bygger in ett modem..? Ett bra. Som funkar till 100% ihop med Dovadon! Bara att pilla in SIM-kortet och så funkar det smile

Till dess, vilket modem fungerar bäst ihop med Dovado UMR? Något måste det ju vara? Det är ju ingen större investering att i så fall köpa ett nytt modem och slippa slita sitt hår wink

32 Senaste redigerad av Mathias (2010-03-18 13:15:22)

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

hultet skrev:

I går skickade jag ett status sms och element på sms (tellstick), fick leveransrapport att båda nått fram. Under tiden var jag uppkopplad mot dovadon.
Efter en dryg halvtimme utan statussvar återstartade jag dovadon varvid

Hultet och Meko,

Har PM:at er.

Mvh
Mathias

33

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Jag har haft tele2 mobila bredband i många år och var mycket nöjd med det.
I augusti föra året blev jag tvungen att bytta till 3. Till min förvåning låste sig modemet flera gånger om dagen i värsta fall. Jag kontaktade 3 och fick rådet att bytta apn inställning vilket förbättrade det hela men inte helt.
I december köpte jag Dovodo umr, efter att jag kopplade in Connection Tracker har jag inte behövt starta om utrustningen en ända gång.

Men jag önskar att manualen till dovadon vore mera utförlig, det skulle spara tid.

Min stycklista:
Dovado umr
3 mobiltbredband Huawei e169
Tellstick
ip-kamera

34

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

62+ skrev:

Men jag önskar att manualen till dovadon vore mera utförlig, det skulle spara tid.

Du har laddat ner den senaste manualen från
http://www.dovado.com/pdf/UMRguide4.pdf

Vi uppdaterar den när vi släpper större förändringar i UMR:en.

Den tryckta manualen gäller den mjukvaran som fanns på routern när den producerades.

Vi är alltid tacksamma för kommentarer :-)

Mvh
Mathias

35

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Tack Mathias för ett bra svar. Jag anser som många andra att ni i grunden har en utmärkt produkt, men till skillnad från många andra så anser jag allt det positiva överskuggas av stabilitetsproblemen. Även om felet inte direkt ligger i er hårdvara så framkommer felet vid användning av er hårdvara och då tycker att det vore mer än rätt av er att ta ansvar för detta. Jag har förstått att det inte är det enklaste att bryta strömmen till USB-porten, men jag är helt övertygad att det går lösa om man vill. Och på Samir's svar får man intrycket att ni inte känner det minsta ansvar för problemet och man blir idiotförklarad för att man vill ha en stabil produkt. Jag förstår även att det finns massa olika modem, chip, firmware och konfigurationer och just det gör mig ännu mer övertygad om att en funktion som alltid klarar av att starta om modemet är nödvändig i er produkt.

Samtidigt ställer jag samma fråga som Meko, varför inte bygga in modemet? För att det blir svårt att skylla på nån annan när det blir fel? smile

36

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

flygradar.nu skrev:

Samtidigt ställer jag samma fråga som Meko, varför inte bygga in modemet? För att det blir svårt att skylla på nån annan när det blir fel? smile

umr skulle troligen ha en max hastghet på 0,384 mbit, och för att få en snabbare så skulle det krävas att man köper en ny umr som på grund av små volymer skulle kosta 10x mer.

nej behåll dom med lösa modem donglar...

huawei har en enhet med allt i ett, prova den om den är stabilare....

37

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

buecke skrev:
meko skrev:

Jag har kollat guiden på Dovados sajt men jag fattar inte riktigt vad jag måste fylla i och var det skall göras...

Vill alltså helt enkelt bara kunna logga in på vår UMR via vilken annan dator eller mobil (iphone) som helst!

Har alltså Tre Bredband Plus. Har kollat IP adressen och den är publik och det antar jag är bra... Var skall jag fylla i den..? ....hjäp..! roll

Skaffa en gratis dynamik DNS-service hos www.dyndns.com eller www.no-ip.com. Sedan logga in dig på UMR:en och gå till "System" -> "DNS". Aktivera "Dynamic DNS Service" och fylla i dina uppgifter, dvs. användernamn, lösenord och hostname du skaffade hos dyndns.com eller no-ip.com. Starta om UMR:en. That's it! Nu kan du nå UMR:en via egen hostnamn, t.ex. ditthostnamn.dyndns.ws.

Hälsningar
Daniel

P.S.: Kolla på http://dovtelcon.buecke.com. Med DovTelCon kan du styra dina Nexa-enheter utan att du måsta logga in dig på UMR:en.

Daniel, Jag behöver mer detaljerad hjälp för att klara av det här... gärna typ steg-för-steg smile!
1. Jag har registrerat ett konto och en gratis DNS (eller hur man nu säger..?) hos DynDNS. Den är "xxxxxxx.dyndns.org". När jag gjorde detta så satt jag i UMR'ens nät så jag valde alltså det IP-nummer som visades på sidan i samband med registreringen.
2. Sedan följde jag instruktionerna här ovan och skrev in uppgifterna i UMR. Anv.namnet och lösenordet som skall skrivas in, är det de som hör till mitt konto hos DynDNS, eller...?
3. Det står något om att man skall skriva in adressen(?) med "www" innan. Stämmer det? Skall jag alltså mata in "www.xxxxxxxx.dyndns.org"?
4. Hur exakt gör jag sedan för att logga in på UMR'en från annan plats?
5. Om jag någon gång i framtiden får det här att funka - hur går man till väga för att ansluta en IP-kamera som man skall kunna komma åt utifrån? Är det en egen enhet s.a.s. som får en annan egen adress, typ DNS tongue ? Är det t.o.m. troligt att det kommer att fungera bara man får kameran att fungera ihop med nätverket i övrigt?

Ps. Var ute i stugan idag. Inget fel på näverket. Modemet var anslutet. Full åtkomst till internet direkt.
Men, ingen reaktion på SMS... Inga SMS i inboxen. Tog bort SMS-C numret som såg skumt ut... Blev det fel när jag skrev in det? Kom  "+" tecknet med kanske..? Jag kollade inte så noga, tog bara bort numret..:rolleyes: Startade om UMR och då kom alla SMS sedan någon dryg vecka till min mobil! Sen funkade det..! hmm

38

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

meko skrev:

2. Sedan följde jag instruktionerna här ovan och skrev in uppgifterna i UMR. Anv.namnet och lösenordet som skall skrivas in, är det de som hör till mitt konto hos DynDNS, eller...?

Korrekt!

meko skrev:

3. Det står något om att man skall skriva in adressen(?) med "www" innan. Stämmer det? Skall jag alltså mata in "www.xxxxxxxx.dyndns.org"?

Nej, fyll bara "xxxxxxxx.dyndns.org" i.

meko skrev:

4. Hur exakt gör jag sedan för att logga in på UMR'en från annan plats?

Gå i UMR:ens webbgränssnitt till "System" -> "Remote Management" och aktivera "Enable WAN management".
Sedan kan du välja vilket port du vill ha för webbgränssnittet: port 80 är standard och du kan komma åt UMR:en via http://xxxxxxxx.dyndns.org, med port 4430 är det http://xxxxxxxx.dyndns.org:4430.
Under "Allowed Clients" ska du skriva in din ip-adress hemma om du har en fast ip. Annars välj "Any Host", så får du också tillgång från alla andra datorer i världen, men samtidigt ökar risken att någon obehörig försöker att logga in sig.
I samma rad måste du välja för varje hostname/ip eller "Any Host" vilka services ska gälla (Web är vanlig webbgränssnittet, API Home är för t. ex. DovTelCon).

meko skrev:

5. Om jag någon gång i framtiden får det här att funka - hur går man till väga för att ansluta en IP-kamera som man skall kunna komma åt utifrån? Är det en egen enhet s.a.s. som får en annan egen adress, typ DNS tongue ? Är det t.o.m. troligt att det kommer att fungera bara man får kameran att fungera ihop med nätverket i övrigt?

Det är bara att ansluta kameran så att den funkar i UMR:ens nätverk. Sedan är det bra att kameran får en egen intern ip ("LAN" -> "DHCP" -> "Add Static IP Address Assignment", t. ex. 192.168.0.10).
Nästa steg är "LAN" -> "Port Forwarding": Under "Ports" mata du in port-numret du vill ha för åtkomst till kameran utifrån, t. ex. 81. "Destination Address" blir t. ex. 192.168.0.10 (statisk intern ip av kameran) och "Destination Port" är troligen 80.
I kombination med DynDNS kan du sedan titta på kameran via http://xxxxxxxx.dyndns.org:81.

meko skrev:

Men, ingen reaktion på SMS... Inga SMS i inboxen. Tog bort SMS-C numret som såg skumt ut... Blev det fel när jag skrev in det? Kom  "+" tecknet med kanske..?

Man ska mata in SMSC-numret utan +-tecken.

Hälsningar
Daniel

39

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Hjärtligt tack för mycket bra svar, Daniel! Nu känns det faktiskt som om jag kommer att reda ut det här smile Annars hör jag bara av mig igen wink

I morgon är det dags att åka ut igen och testa!

Ps. Nu rullar det på fint med SMS styrningen. Jag kopierade nog SMS C numret och fick med + tecknet... Konstigt ändå att det funkade när jag var därute vid det tillfället. SMS C numret kanske trots allt inte sparades förrän vid någon omstart - jag gjorde nog minst en då. Och i samband med det blev det knas.. Men det spelar mindre roll nu när det fungerar wink

40

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Vet inte om ni har märkt en ny release: http://www.dovado.com/firmware

41

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

TACK alla! Nu fungerar ALLT big_smile:D:D:D

SMS styrd statusrapport mm!
Åtkomst till Dovadon via web!
Styrning av Tellstick med SMS!
Styrning av Tellstick via web!

Visst ja, och så går det att surfa som vanligt via det trådlösa nätverket också wink

42

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

meko skrev:

TACK alla! Nu fungerar ALLT big_smile:D:D:D

SMS styrd statusrapport mm!
Åtkomst till Dovadon via web!
Styrning av Tellstick med SMS!
Styrning av Tellstick via web!

Visst ja, och så går det att surfa som vanligt via det trådlösa nätverket också wink

Inte illa, låter som allt är på sin plats nu smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

43

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Säg den glädje som varar... sad

Nu kommer jag inte åt Dovadon via web längre... Men den svarar på SMS!

Vad har hänt nu då? Det funkade ju i går... har inte gjort någon omstart eller skickat några skumma kommandon eller något annat överhuvudtaget mer än att testa att det gick att logga in...  yikes:o:o Aaaaaarrrrggghhhh....!

44 Senaste redigerad av Mathias (2010-03-28 18:44:12)

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Har ingen aning om det har med detta att göra men tre verkar ha strul i nätet idag. (Sommartid problem kanske)

Vi har idag fått in några rapporter om att  UMR inte får någon tid från nätet.

Har testat själv med mitt tre abb och de verkar ha blockat NTP vet inte om något annat är stoppat..

Ska prata med dem imorgon,

Mvh
Mathias

45

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Allt hopp till dig då, Mathias smile!

Skönt att man inte var helt ensam om det här strulet! Kändes lite väl typiskt (understatement) om man fick det att funka i mindre än 24 t när allt äntligen föll på plats yikes yikes yikes

46

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Jaha! Intet nytt..?

Vad kan det bero på när webåtkomsten försvinner men SMS funktionen kvarstår? (..nu har i.o.f.s. sms funktionen lagt av också... men då hade det ju funkat sedan i lördags - rekord så långt alltså neutral  men vi bortser från det nu..!)

När jag får status sms så står där ett IP-nummer. Det numret är inte alltid samma. Har det nå'n betydelse? Jag trodde att jag hade statiskt ip nummer, eller va fasen... Jag såg att numren var olika när jag kollade igenom sms listan från routern. Det var ofta samma under några dagar. Sedan ändrade det sig (utan att omstart skett).

Vad beror det på? Är det nå't annat nummer som står i status-sms:et? Det har inte varit samma nummer som det jag kopplade till DynDNS vid något tillfälle vad jag kunde se..? Hjälp...:o

47

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Gissar att detta är ditt problem med att dyndns inte uppdateras,

En av tre dns servara som UMR:en använder sig av verkar ha gått ner :-(

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1704

Jag väntar på svar från Tre.


//Mathias

48

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Jaha, det är väl det här som kallas osannolik otur då kanske roll
Skall ut till stugan i helgen igen! Blir väl till att agera Datateknikernewbe igen då! Återkommer om det trasslar hmm

49

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Ja, då har det gått en månad sen sist då! Time flies, eller vad det är man säger smile

Hur var det med de här dns servrarna?

Mina problem med Dovadon ger sig dock tyvärr inte av i alla fall... Handfasta steg för steg instruktioner på lägsta nivå mottages tacksamt wink

Körde ett par veckor med vanlig timer som bröt strömmen en gång per dygn så att Dovadon startades om. Upplevde att i alla fall kontakten via SMS fungerade då.
Men nätåtkomsten var helt opålitlig. Och är så ännu!

Säg att jag kommer åt inloggningssidan via web en gång av.... tjugo kanske..! Att sedan logga in har jag bara lyckats göra kanske en, eller max 2 gånger totalt!!
Så har det varit hela tiden. Högst sporadiskt alltså. Nu var det t.ex ett par veckor sedan jag senast lyckades få "kontakt". Men häromdagen så kom jag plötsligt åt inloggningssidan. Vid ett par tllfällen samma dag faktiskt. Men att logga in gick inte.
SMS funkar. Har startat om via SMS kommando. Ändå ingen ny web kontakt, och kommer alltså inte heller längre åt inloggningssidan.

Väl på plats ute vid stugan flyter ju allt på perfekt! Vi styr lampor etc. med Tellsticken och det trådlösa nätverket funkar bra. (En konstig sak är att jag tror tongue att ett par gånger när jag loggat in via web - men på plats i nätverket - så har det rullat på bättre... Men det är kanske inget att fästa sig vid... Jag kan ju ha klickat fel i Iphonen eller om det var på datorn. Men jag tyckte i alla fall att det hände ett par gånger yikes )

Har nu gett upp på timern. Det är ju ohållbart att behöva betala flera hundra kronor per år för 365 svars SMS från Dovadon (man får ju betala för sms'en från sitt modem, även om man som jag har helt fri surf)!

Kom igen - vad göra?

50

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Stäng av Notification SMS.

Connection Up /Connection Down / Restart

Så skickar den ju inga sms itll dig.

Mvh
Mathias