1 Senaste redigerad av meko (2010-03-08 20:34:24)

Tråd: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Vad kan orsaken vara till att vår UMR inte alltid svarar på SMS vid "Status" förfrågan?

Den står ute på landet och vi kollar statusen regelbundet för att se att det t.ex. inte är strömavbrott.

Vi får alltså svar ibland, men inte alltid... känns lite analogt på nåt sätt! (och det är inte strömavbrott varje gång wink!!)

Skall också komplettera med styrning av lite värmefläktar o. belysning mm. framöver via en Tellstick (...har inte fått det att funka riktigt än, men det blir en annan tråd hmm).

Har Tre Bredband Plus med modem Huawei E180. Dovadon har senaste uppdateringen, eller kanske näst senaste uppdateringen... blev lite osäker. Kan inte kolla heller. (...host, host, det blir nog ytterligare en tråd - om åtkomsten till Dovadon via webben. Har inte fått ordning på det heller.. ni fattar min nivå va, wink)

Tack på förhand!

2

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Vilken SMS Service Centre (SMS-C) nummer använder du?

3

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Hej Samir! Tack för snabbt svar smile

Nu är jag inte med riktigt... Jag vet inte vad SMS-C är för något...

Jag har fyllt i uppgifterna om t.ex. vilket mobilnummer som skall ha tillgång till Dovadon och vad jag vill att den skall skicka för meddelanden mm.

Och det har fungerat - men inte alltid. Nu får jag inte svar på varken "Status" eller "Restart":( Har inget hört från Routern på ett par dagar hmm

Jag antar att om modemet har kopplat ner -  har hänt vid ett par tillfällen när vi har använt det, men då har det bara varit att starta om det genom att rycka kontakten till Routern vilket ju går bra när man är på samma plats som routern - så kommer man inte åt det via SMS heller?

Då är det kört tills man fysiskt kommer på plats alltså? Är det något annat man måste göra för att behålla uppkopplingen under en längre tid? Konstigt i så fall, det har ju tuffat på i alla fall någon vecka utan att koppla ner...

4 Senaste redigerad av G-Man (2010-03-09 04:56:07)

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

var noga med att det inte är extra text i smset, gå in i umr kolla om det finns sms i inboxen på routern.
prova att ev sätta sim i mobilen, och se om det kommer sms då = problem med smsC som samir skriver om
finns här:
SMS/Settings/

sms har inte 100% leverans, leverans kan ibland ske dagen efter beroende på trafikmängder hos operatören.

5 Senaste redigerad av meko (2010-03-09 06:48:57)

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Hej G-Man!

Jag har varit noga och kollat att texten är exakt utan några insmygna mellanslag eller så.

Att det inte är 100% leverans stämmer väl med vad jag upplevt hittills. Ibland har jag fått svar nästan i samma sekund som jag skickar sms:et och ibland har det tagit flera minuter upp till någon timma som längst.

Men nu är det dött sad

Skall ut till stugan inom kort och då kommer jag åt att kolla inställningarna under SMS/Settings/ angående detta med SMS-C!

Hur skall de inställningarna vara? Vad skall man ange för värden etc. där? Tips?

Stort tack så länge!

6

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Nummret du ska ha ifyllt är +46735480000 (den kan jag vid det här läget utantill!)

Sen se till att ha den senaste firmware på routern också (v. 4.1.3): http://www.dovado.com/firmware

7

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Tack Samir, då vet jag! smile

8

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Hallå igen!

I natt kl 0235  kom det plötsligt ett SMS utifrån stugan att UMR hade startat om!! Första livstecknet sedan den 6/3, dvs. förra lördan hmm

Nu svarar den återigen blixtsnabbt på mina Status SMS smile (Det kom dock inte en hel massa svar på alla Status förfrågningar som jag skickat de senaste dagarna utan att få svar...)

Då kan man sammanfatta lite;

1. Antingen har det varit strömavbrott ute i stugan ända sedan den 6:e mars och nu är strömmen tillbaka igen. Men det är inte sannolikt! Det handlar alltså inte om någon obyggd mitt ute i ingenstans på något sätt wink och ett så långt strömavbrott skulle inte de bofasta grannarna gilla!

2. Kan alltså UMR hoppa igång igen (eller kan modemet ansluta av sig själv och återupprätta uppkopplingen igen, kanske man skall säga..) och allt börja fungera av sig själv? Vad skulle det kunna bero på?
Såg att signalstyrkan  nu var 29% vilket är ungefär vad den brukar ligga på.  Innan UMR tystnade för en vecka sedan så låg signalen på bara 16-19%. Samband? Beror det på TRE's täckning? Kan den variera kraftigt från en dag till en annan..?

3. Kan det vara fel på SMS inställningarna ändå, trots att det nu funkar?

4. Eller så är det dags att ringa Ghost Busters och be dem sanera torpet från de ohyfsade varelser som lattjar med mitt modem därute så fort vi stuckit hem smile

I morgon åker jag ut till landet smile Då får vi svar - håll ut wink

9

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Jag gissar på Ghost Busters!
:-)

//Mathias

10

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Kan inte vara så nu att terrängen har ändrats lite efter att de varit 30 minus och snöstorm?
Som på sommaren får jag ingen mottagning på landet när alla träden har löv, men på vintern är de lätt att få mottagning.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

meko skrev:

2. Vad skulle det kunna bero på?

3. Kan det vara fel på SMS inställningarna ändå, trots att det nu funkar?

4. Eller så är det dags att ringa Ghost Busters och be dem sanera torpet från de ohyfsade varelser som lattjar med mitt modem därute så fort vi stuckit hem smile

2. tillfälligt strömavbrott = hard reset ! var glad att det är igång.
larm varning + batteridrift via ups med sms larm vore kul för att rädda vatten hinken...

3. om inga sms har kommit fram, tom in box = troligen avbrott på tex ström, eller router behövde reset dvs ingen anslutning, gamla ej levererade sms tasbort av operatör.

4. grannen behövde låna ditt snabba internet wink

12 Senaste redigerad av Samir (2010-03-12 20:44:46)

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Skaffa en power timer med dig denna gång så blir det inga Ghost Busters, Poltergeist eller Sarah Palin.

13

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

He, he! Tack för alla förslag och idéer big_smile Som sagt, I'll be back tomorrow cool Och då vet vi förhoppningsvis lite mer! smile

14

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Jahapp, då var det dags för lite kommunikation igen! Denna gång utifrån stugan smile

Har inte sett till några spöken än så Ghost Busters måste ha varit här och sanerat! Det var kanske dom som startade om UMR åt mig också tongue

Skämt åsido. Det har inte varit något strömavbrott vad det verkar som i alla fall! (Klockan på mikron går!)

Allt funkar alltså nu (som ni förstår - jag är ju online wink !)

Hade inget ifyllt i fältet för SMC-C men nu är det kompletterat med numret som Samir angav, +46735480000

Senaste uppdateringen till UMR hade jag redan installerat, 4.1.3.

Det fanns inga av mina tidigare SMS i inboxen, den var tom.


Har nu också lyckats att få Tellsticken att styra mina 3 Nexa brytare via Dovadons web sida big_smile:D

Och via SMS big_smile:D:D

Så nu återstår bara(!) en sak!!!! Jag måste ha steg för steg hjälp tongue med hur jag gör för att komma åt vår UMR via internet från annan plats än här inom nätverket alltså.

Jag har kollat guiden på Dovados sajt men jag fattar inte riktigt vad jag måste fylla i och var det skall göras...

Vill alltså helt enkelt bara kunna logga in på vår UMR via vilken annan dator eller mobil (iphone) som helst!

Har alltså Tre Bredband Plus. Har kollat IP adressen och den är publik och det antar jag är bra... Var skall jag fylla i den..? ....hjäp..! roll

15 Senaste redigerad av buecke (2010-03-13 17:48:39)

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

meko skrev:

Jag har kollat guiden på Dovados sajt men jag fattar inte riktigt vad jag måste fylla i och var det skall göras...

Vill alltså helt enkelt bara kunna logga in på vår UMR via vilken annan dator eller mobil (iphone) som helst!

Har alltså Tre Bredband Plus. Har kollat IP adressen och den är publik och det antar jag är bra... Var skall jag fylla i den..? ....hjäp..! roll

Skaffa en gratis dynamik DNS-service hos www.dyndns.com eller www.no-ip.com. Sedan logga in dig på UMR:en och gå till "System" -> "DNS". Aktivera "Dynamic DNS Service" och fylla i dina uppgifter, dvs. användernamn, lösenord och hostname du skaffade hos dyndns.com eller no-ip.com. Starta om UMR:en. That's it! Nu kan du nå UMR:en via egen hostnamn, t.ex. ditthostnamn.dyndns.ws.

Hälsningar
Daniel

P.S.: Kolla på http://dovtelcon.buecke.com. Med DovTelCon kan du styra dina Nexa-enheter utan att du måsta logga in dig på UMR:en.

16

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Aha! Tackar, tackar! Det blir att testa nästa gång jag kommer ut till stugan! (Är inte där nu och kan testa alltså wink )

Då antar jag också att guiderna som jag sett på Dovados hemsida under support för UMR inte riktigt beskriver det jag är ute efter... har kollat under:

"Frequently Asked Questions - Online Gaming and Server Hosting"
"How do I setup my UMR so that I can host a public server for people to reach from outside?"

Trodde att det var de som beskrev lösningen på mitt problem hmm men jag har kanske missat nå't...

Om det nu inte är så så borde kanske en guide (som är anpassad för oss som inte sysslar med det här till vardags) läggas upp smile Eller vad säger Dovado folket?

De trådar jag hittat har alla varit lite överkurs och de har inte hjälpt mig i alla fall...

Jag kan tänka mig att det säkert finns många med mig som har sin UMR ute i stugan och som säkert funderar på att använda den ihop med en Tellstick för att kunna fjärrstyra vissa funktioner.  Behovet att kunna komma åt sin UMR utifrån uppstår ju då naturligt!


Ps. Nu svarar inte den jäkla apparaten på mina sms igen sad (Och det är inte strömavbrott. Har en vanlig fast-telefonstyrd switch inkopplad, och den svarar! Hade glömt att koppla in den förra veckan wink ). Det sista jag testade igår innan jag stack hem i går var SMS styrningen av mina Nexa brytare. Och det funkade ju perfekt... Men nu är det tydligen det dött igen då sad

En sak som jag tänkte på när man styr Tellsticken via webben eller via SMS så saknar man en "kvittering" på att begärd aktivitet gått igenom. Alltså något som visar om brytaren verkligen slår av eller på... Känns som att man skulle vilja ha det, framför allt eftersom det tydligen är mer än lovligt instabilt det här.... Det går ju inte att våga lita på det här systemet alls!! Så känns det nu i alla fall sad:(:(

17

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Det går inte att få kvittering pga att Tellstick är bara en sändare, och inte mottagare. Likaså Nexa och andra har bara inbyggda mottagare, och inte sändare, så alla signaler skickas enbart åt ena hållet och inte andra.

18 Senaste redigerad av meko (2010-03-14 21:21:05)

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Ok Samir, då förstår jag det!  Men kunde man inte tänka sig att det kanske kunde stå kvar en markering i "on" eller "off" rutan för det senast utförda alternativet i webinterfacet, eller något liknande... Men det kanske är svårt att lösa?

19

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Det är inte praktist eftersom i alla Nexa/Waveman/osv paket som folk köper ingår ett fjärrkontrol. Det betyder att om du använder den, så kommer det kanske inte stämma med vad du har gjort senast med hjälp av UMR'n.

20

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Nja, ok då!

Några teorier ang. mina sms-problem?

Beror det mest sannolikt på: nätet (Tre), modemet, inmatade uppgifter eller UMR?

Kan man utgå från att om man inte får svar via sms så kan man inte heller komma åt UMR utifrån, via webben?
Om det inte finns ett givet samband så kan det ju bli enklare med administrationen när/om jag lyckas fixa åtkomsten till UMR utifrån kanske!

21

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

meko skrev:

Några teorier ang. mina sms-problem?

Beror det mest sannolikt på: nätet (Tre), modemet, inmatade uppgifter eller UMR?

I senaste firmware kan du välja mellan olika SMS mode ("SMS" -> "Settings"). Prova "SIM" eller "Modem" istället för "Auto". Kanske hjälper det...

meko skrev:

Kan man utgå från att om man inte får svar via sms så kan man inte heller komma åt UMR utifrån, via webben?
Om det inte finns ett givet samband så kan det ju bli enklare med administrationen när/om jag lyckas fixa åtkomsten till UMR utifrån kanske!

Nej, det finns inget samband, dvs. du kommer troligen åt UMR:en via webb (om inte modemet har hängt sig helt).

Hälsningar
Daniel

22

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

Ok vad bra! Det blir att testa de inställningarna också nästa gång jag kommer ut till stugan! Tack för hjälpen Daniel!

Ps. Kan det innebära något negativt för SMS styrningen att jag nu har fyllt i ett SMS-C nummer? Hade ju inget ifyllt tidigare. Ingen skillnad i funktion nu när det är ifyllt  (...har ju i.o.f.s. inte funkat alls sedan jag lämnade nätverket sist, och det var då jag fyllde i SMS-C... det funkade dock när jag testade allt när jag ännu var kvar därute...)

23

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

meko skrev:

Kan det innebära något negativt för SMS styrningen att jag nu har fyllt i ett SMS-C nummer?

Nej! Måste bara vara rätt SMSC-numret wink

Hälsningar
Daniel

24 Senaste redigerad av flygradar.nu (2010-03-17 18:57:47)

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

meko skrev:

Nja, ok då!

Några teorier ang. mina sms-problem?

Beror det mest sannolikt på: nätet (Tre), modemet, inmatade uppgifter eller UMR?

Kan man utgå från att om man inte får svar via sms så kan man inte heller komma åt UMR utifrån, via webben?
Om det inte finns ett givet samband så kan det ju bli enklare med administrationen när/om jag lyckas fixa åtkomsten till UMR utifrån kanske!

Med 99% säkerhet så har din router/modem tvärhängt sig. Detta händer tyvärr allt för ofta och förnekas in i det längsta av Samir & Co. Istället uppdaterar man glatt listan på hemsidan med nya modem som "stöds", nästan varje vecka.

Mitt förslag att informera kunderna om problemet, eller lösa det genom en inbyggd krets som bryter strömmen till modemet vid behov har helt ignorerats och istället stoppar Dovado huvudet i sanden och spelar fullkommligt ovetande varje gång någon på forumet har detta problem.

Mitt tips dig dig, som jag för övrigt fått från Samir, är att du köper en power switch för 29 kr på clas ohlson, som bryter strömen en gång om dagen. Jag har ej testat detta själv men Samir säger att det fungerar utmärkt. Då blir du utan internet i max 24h om en hängning skulle inträffa.

Du kan läsa mer om låsta/kraschade UMR på http://mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=1662
http://mobilabredband.se/forum/viewtopi … 61&p=2

25

Sv: Dovado UMR svarar inte alltid på SMS

flygradar.nu skrev:

Med 99% säkerhet så har din router/modem tvärhängt sig. Detta händer tyvärr allt för ofta och förnekas in i det längsta av Samir & Co.

Välkommen tillbaks radarmannen!

Vad har förnekats?

Se ett exempel på vad Telia har skickat folk nyligen:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1664