1

Tråd: Ny programvara, fungerar ändå dåligt!

Har Option Icon 505 son används på två datorer med Vista respektiva XP. I höstas slutade modemet helt att fungera, men jag fick ett nytt av Elgiganten. Ett problem som återstår är att modemet ofta kopplar ner. När man t.e.x. ska skicka ett mail lägger modemet ofta av och man måste börja om från början.

Häromdagen kom ett brev från telia med ett meddelande om att det fanns en ny programvara. När jag installerade den fungerar det om möjligt ännu sämre, detta gäller för både Vista och XP.

Felmeddelandet är ibland "Okänt fel på inbyggd programvara (583). [0x84010247]" och ibland kopplar bara modemet ner. Det kan stå "Ansluten" med ändå är modemet  nedkopplat och på knappen står det "Anslut" istället för "Koppla från". Oftast måste man stänga programmet, ta ur modemet, sätta i modemet och sedan starta programmet igen.

Har ännu inte kontaktat Telias kundtjänst (orkar inte vänta i telefonen). Är det någon som har någon lösning på problemet, eller ska det vara så här dåligt? I så fall måste man kunna säga upp avtalet i förtid eftersom bredbandet inte fungerar ordentligt. Börjar tröttna på det här s.k. bredbandet. (Tacka vet jag fiberoptik!)

/Erik

2

Sv: Ny programvara, fungerar ändå dåligt!

Du har modemet anslutet direkt i datorn, utan någon usb skarv sladd?

Option modemen är kända att ha problem med USB förlängingar

//Mathias

3

Sv: Ny programvara, fungerar ändå dåligt!

för lite kräm till modemet, tex en fet optisk mus på samma power-hubb eller usb-hdd

en usb sladd av sämre kvalitet/snart trasig.

driver problem i windows?

mask/virus?

kan vara mycket.