1

Tråd: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Hej

En sak jag inte kan förstå är varför programvaran inte kopplar upp igen om den förbindelsen oavsiktligt kopplar ner sig. Det är egentligen det enda problemet jag har med 4G anslutningen just nu. Den kopplar ifrån flera gånger per dag och man måste manuellt trycka på återanslut. Programmet borde själv känna efter när förbindelsen brutits och koppla upp den igen. Ibland blir felet så allvarligt, mindre än en gång per dag, att man måste dra ur modemet och sätta i det igen men även någon programvarumässsigt styrd reset av modemet borde kunna lösa sådana problem.

Ipnumret borde inte ställas om mellan uppkopplingar eftersom nedkopplingar så ofta sker oavsiktligt. Eftersom ipnumret ibland ställs om så förstörs TCP-förbindelser och DNSer måste ställas om. Det är bara piratkopierare som har intresse av att byta ipnummer.

IPv6 borde delas ut utan särskild konfiguration och även det med fasta subnät.

David

2

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Det kommer det säkert att uppdatera, 3g var också dålig i början.
Undrar om 4G fungerar lika snabbt som de lovar och skriver i sin reklam?

3

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Vilka reklam? Vad har påståts?

4

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Jag gick runt knuten och fick 42.5 Mbps. Då hade jag fri sikt till antennerna  ungefär ett kvarter bort högst upp på taket.

Jag gjorde en felanmälan hos Telia och fick då reda på lite detaljer bland annat var den antenn sitter som jag kopplas mot. Dessutom hörde jag att de fortfarande kör basstationen med en bandbredd på 10 MHz. När de uppgraderar den kommer bandbredden att fördubblas. Så hemma kan jag räkna med 50 och runt knuten 85.

Modulationen avgör hastigheten och den är i sin tur beroende av signalstyrkans förhållande till brus och interferens, SINR.

Kanske är mina problem kopplade till den USB förlängningskabel jag använt. Jag kör nu utan ett tag. Hastigheten blir då bara en tredjedel. Det märkliga är att på modemet står det att det drar 550 mA. En USB port ger max 500 mA. Strömförsörjningen kan vara ett problem. Högre hastighet borde innebära högre ström..

David

5

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Problemet uppstår ändå. Jag kommer att prova att byta modem nu.

6

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Jag får fantastiska 25Mbps på balkongen hemma i Älvsjö, och mellan 1-7mbps inne (om jag ens får nån signal att börja med!). Så jag använder en 5 meters USB kabel och tejpade den på fönstret för att åtminstone få nånting mitt emellan. Det håller ganska bra.

Det är ingenting fel med ditt modem. Det är en p-ssdålig frekvens (2600Mhz) att använda om man har fönstrar helt enkelt. Räkna på att om du har ingen basstation inom Line of Sight, då kommer mest av signallen helt enkelt studsa på fönsterskivan.

I Kista har jag haft min Samsung igång i 2 dagar straight, med ping igång, men det är Wireless Valley, så klart.

7

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

om det är så som samir skriver, känns det som helt fel tänkt lösning på trådlöst surf "om du inte har fri sikt till surfpinnen hos XXXXX så funkar det inte" ska dom ha en antenn varje kvarter...

8

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Jo, men detta är anledningen vi betalar 4kr/månad tills Juli. You get what you pay for, heter det!

9

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Det var Telia som bedömde att modemet var dåligt och skulle bytas så därför har jag gjort det men felet är kvar. Är det i datorn felet är? Jag får samma problem både i XP och Windows 7 på olika datorer.

David

10

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Telia förslog att jag skulle slå av strömbegränsningen i enhetshanteraren vilket jag gjorde men felet upphörde inte. Nu har jag på helt eget bevåg kopplat in en kabel som drar ström från två USB uttag och förser modemet med det. Jag är förvånad att inte Samsung skickat med en sådan kabel. Huawei gör det.

11

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Samsung 4G kräver 550mA, och en USB port klarar max 500mA.

12

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Visst, det konstaterade jag redan den 24 februari. När jag nu tar ström från två uttag borde jag få en ampere men trots det har jag fått en massa nedkopplingar. Att du kör ping två dagar i sträck säger inte mycket eftersom det skapar lite trafik och alltså lite strömåtgång i modemet. Prova att köra med full upp och nedladdning samtidigt.

13

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Vänta lite - vad använder du för att skapa trafik? Om det är torrents, så kan jag lungt säga att det går inte köra med för många antal sessioner innan den bara dör och behöver resettas.

14

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Jag använder datorn normalt till mest webtrafik. Jag tog hem en 22 GB fil med torrent men tyckte inte att de gick sämre än annars. Igår gick 4G så dåligt att jag nu bytt till 3G.

15

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Samir skrev:

Vänta lite - vad använder du för att skapa trafik? Om det är torrents, så kan jag lungt säga att det går inte köra med för många antal sessioner innan den bara dör och behöver resettas.

då lär vissa mp spel funka dåligt

16

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

inte om du kopplar genom en mp spelserver

17

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Jag ligger mit emellan två sektorer som jag kopplas ibland om mellan dem. Felen kan uppstå i samband med det. Telia tyckte inte att det var orimlilgt.

18

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Hej

Jag förstår att 4G inte kommer att fungera perfekt från start utan att det är under utveckling. Min bedömning är att Telia och Ericsson mfl behöver erfarenheter från användarna för att få 4G att fungera som tänkt. Nu har jag testat på Söder och i Kista och jag har samma problem där men inte lika ofta.

David

19

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Hej!

En dum fråga kanske, när skall man använda 4G om det är: "Det är ingenting fel med ditt modem. Det är en p-ssdålig frekvens (2600Mhz) att använda om man har fönstrar helt enkelt. Räkna på att om du har ingen basstation inom Line of Sight, då kommer mest av signallen helt enkelt studsa på fönsterskivan.
Okay, det är full rulle när man är ute... men? okay, man kan sätta upp en antenn och dra kabel för att sedan sitta inne... men?? jag fattar inte det är väl ingen utveckling att lappa och laga på ett icke fungerande system?
Kan någon förklara blir jag glad...

BobtB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

20

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Ah! Jag hittade förklaringen!! :-)

http://www.youtube.com/watch?v=4AUlT2EZKHs

/Bob

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

21 Senaste redigerad av Samir (2010-04-17 17:36:59)

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Den här var lite bra av Telia att göra: http://www.youtube.com/watch?v=ii5pHjG5lio

22 Senaste redigerad av obinett (2010-04-18 13:52:33)

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Se där! Telia var det ja.. men... är jag världens tveksammaste person, jag kommer omedelbart att tänka på HC Andersens saga : Kejsarens ny kläder när jag hör honom prata... Jag satt och väntade på det lilla barnet som i bakgrunden skulle säga:"Men Kejsaren är naken!"

Undrar hur denna fantastiska teknik fungerar i närheten av vindkraftverk såhär i miljötider? För varje propeller som snurrar blir det reflektion... surf-inte surf-surf-inte surf... spännande...


/Bob

PS. Jag stötte på detta (Nej jag är inte trädkramare..) http://www.aftonbladet.se/debatt/article4906579.ab

Kommer fö. ihåg debatten som blev tyst. sedan hittade jag denna, haha.. mobilsmog.se

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

23

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

samma sak med teve, blir bit fel

24

Sv: Oförklarliga fel hos Telia 4G

Haha.. javisst och det borde de känna till men det finns en mjölkko här....

Mycket bra sagt:
"Perhaps as one of the older generation, I should preach a little sermon to you, but I do not propose to do so. I shall, instead give you a word of advice about how to behave toward your elders.
When an old and distinguished person speaks to you, listen to him carefully and with respect "” but do not believe him. Never put your trust in anything but your own intellect.
Your elder, no matter whether he has gray hair or has lost his hair, no matter whether he is a Nobel Laureate, may be wrong. The world progresses, year by year, century by century, as the members of the younger generation find out what was wrong among the things that their elders said. So you must always be skeptical "” always think for yourself."
Linus Pauling, Nobelpriset i kemi 1954, Nobels fredspris 1962 /hittat på mobilsmog.se

Blev inspirerad.. Byggare bobs mobilantennskamofluagefirma!!!

Hahaha...

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh