1 Senaste redigerad av hejjeh (2010-02-12 12:51:54)

Tråd: Undrar lite saker...

Om jag köper 2 mobila bredband och sätter de i samma dator, går det dubbelt så snabbt då eller?


Öhh, skämtar bara lite, roligt va?...

Jag har fått stå ut med Mitt mobila bredband jätte länge nu och jag verkar aldrig kunna få bredband vi telejacket eller snabbare mobilt.
Jag bor ungefär mitt ute i skogen (men ganska högt upp) så jag fattar inte varför jag inte kan få t.ex turbo 3G, har kollat på telenors karta och enligt den ligger Turbo 3G området väldigt nära mig.
Några få kilometer åt andra hållet kan de ha ännu bättre bredband och spela onlinespel med kanske 30 ping, medan jag då har 250+

Jag kan se en mast från mitt rum, som ligger ca 1 km bort så på mobilen har jag ju full 3G sändning.
Borde de inte bygga ut den eller nåt så att jag kan skaffa bättre?

Jag vet egentligen inte var jag ville komma med det här... och det är väll inte direkt nåt ni kan svara på, men lite funderingar bara...
Börjar bli trött på detta nu och vill kunna spela online och inte behöva vänta timmar på att ladda ner filer på 150Mb.

2

Sv: Undrar lite saker...

Om det är Telenor du har då bör du kolla vilket APN du använder i dina inställningar.

Rekommenderar att den är "internet.telenor.se" om du ska få full fart på det hela.

Visar datorn samma signal värde som din mobil?

3

Sv: Undrar lite saker...

Samir skrev:

Om det är Telenor du har då bör du kolla vilket APN du använder i dina inställningar.

Rekommenderar att den är "internet.telenor.se" om du ska få full fart på det hela.

Visar datorn samma signal värde som din mobil?

Ska kolla det när jag kommer hem lite senare, tack för svaret.

4

Sv: Undrar lite saker...

hejjeh skrev:

Om jag köper 2 mobila bredband och sätter de i samma dator, går det dubbelt så snabbt då eller?


Öhh, skämtar bara lite, roligt va?...

jo, men det går att göra så, finns routrar som klarar lastbalancering...

det du kan göra är att skaffa en FET riktantenn, och rikta mot en snabb mast för att se OM det hjälper -> 3000.-  för att kanske hjälper...
kolla andra 3g leverantörer om dom har bättre täckning, brukar vara billigare och enklare.

men som samir skriver, kolla apn först.

gör en parabol av alu folie, montera dongelns spets i mitten, prova olika rikningar någon kanske har bättre fart fast sämre signal.
signalen är långt från det viktigaste.

5 Senaste redigerad av hejjeh (2010-02-12 13:35:36)

Sv: Undrar lite saker...

G-Man skrev:
hejjeh skrev:

Om jag köper 2 mobila bredband och sätter de i samma dator, går det dubbelt så snabbt då eller?


Öhh, skämtar bara lite, roligt va?...

jo, men det går att göra så, finns routrar som klarar lastbalancering...

det du kan göra är att skaffa en FET riktantenn, och rikta mot en snabb mast för att se OM det hjälper -> 3000.-  för att kanske hjälper...
kolla andra 3g leverantörer om dom har bättre täckning, brukar vara billigare och enklare.

men som samir skriver, kolla apn först.

gör en parabol av alu folie, montera dongelns spets i mitten, prova olika rikningar någon kanske har bättre fart fast sämre signal.
signalen är långt från det viktigaste.

Jaha det visste jag inte tongue.
Juste glömde säga det, det är ingen dongel jag har, utan en WRT54G3G router.

Du har en med ser jag, vad får du för hastigheter?

6

Sv: Undrar lite saker...

eller billigare är att kanske prova nån av dessa?

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =144388958

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =147020528

Du kan alltid köpa endast SIM kortet (vet inte om det går hos Classe), i fall du har ett olåst modem.

7

Sv: Undrar lite saker...

Samir skrev:

eller billigare är att kanske prova nån av dessa?

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =144388958

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =147020528

Du kan alltid köpa endast SIM kortet (vet inte om det går hos Classe), i fall du har ett olåst modem.

Vill helst ha så att man kan ladda ner obegränsat med data, det är det jag har nu.

8

Sv: Undrar lite saker...

Det får du med Drei också. Har hunnit tanka ner 24GB på 24 timmar med paket 1 (se ovan).

9

Sv: Undrar lite saker...

hejjeh skrev:
G-Man skrev:
hejjeh skrev:

Om jag köper 2 mobila bredband och sätter de i samma dator, går det dubbelt så snabbt då eller?


Öhh, skämtar bara lite, roligt va?...

jo, men det går att göra så, finns routrar som klarar lastbalancering...

det du kan göra är att skaffa en FET riktantenn, och rikta mot en snabb mast för att se OM det hjälper -> 3000.-  för att kanske hjälper...
kolla andra 3g leverantörer om dom har bättre täckning, brukar vara billigare och enklare.

men som samir skriver, kolla apn först.

gör en parabol av alu folie, montera dongelns spets i mitten, prova olika rikningar någon kanske har bättre fart fast sämre signal.
signalen är långt från det viktigaste.

Jaha det visste jag inte tongue.
Juste glömde säga det, det är ingen dongel jag har, utan en WRT54G3G router.

Du har en med ser jag, vad får du för hastigheter?

vad har du för kort i din.
dom jag har är det e620 i, och hastigheten är ingen jätte höjdare eller mottagning. e169 åker 8or runt 620 i alla aspekter, tror 620kortet snart är typ 5-6år eller dyl. linksysburkarna är det också. dom nya har usb uttag och kan köpas olåsta, dom jag har är/var operatörslåsta. funkar helt ok men gått över till dovado då dom funkat bättre och man kan gnälla över saker och dom fixar det direkt smile samt stödet för 'modem' och voip är a & o på en 3g router för mig.

10

Sv: Undrar lite saker...

hejjeh skrev:
Samir skrev:

eller billigare är att kanske prova nån av dessa?

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =144388958

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =147020528

Du kan alltid köpa endast SIM kortet (vet inte om det går hos Classe), i fall du har ett olåst modem.

Vill helst ha så att man kan ladda ner obegränsat med data, det är det jag har nu.

TRE tycks inte ha någon gräns wink

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Undrar lite saker...

Jag har ett Option Icon 225 låst till Telenor som ligger och skräpar.
Du kan få köpa det.

12

Sv: Undrar lite saker...

meduza33 skrev:

Jag har ett Option Icon 225 låst till Telenor som ligger och skräpar.
Du kan få köpa det.

Tror faktiskt inte det, men isåfall skickar jag ett pm.

Men jag tänkte på om det finns så att man kan testa mobilt bredband en vecka/månad på tre? någon som vet det? ska nog göra det på måndag isåfall.
Om det fungerar bättre än mitt nuvarande så tar jag det istället och säger upp det andra abonnemanget.

13

Sv: Undrar lite saker...

Jag har kört 25GB på 24 timmar nu med Drei kontantsurf veckosurf.

14

Sv: Undrar lite saker...

vad är  Drei   ???

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

15

Sv: Undrar lite saker...

3

:-)

16 Senaste redigerad av hejjeh (2010-02-13 22:28:53)

Sv: Undrar lite saker...

Kollade vad jag hade för APN nu, det står inställt på Auto så jag tryckte på Custom Values.

internet.vodafone.se
Username:xxxx
Password:xxxx
DNS Supplied by Network [x]

Ska jag testa att ändra till internet.telenor.se?


En annan grej jag tänkte på, jag kanske inte ens kan få Turbo 3G med det jag har nu?