1 Senaste redigerad av Samir (2010-02-10 14:58:20)

Tråd: Tre Kontantsurf

Köpte en Tre MBB Kontant paket på Clas Ohlsson (299kr).

I det ingick:

- Huawei E1550 (3.6Mbps/384kbps basic HSDPA modem)
- SIM kort med 1 veckas fri surf (ingen aning hur mycket data ingår egentligen)

På kartongen står det "Surfa upp till 3,6 Mbit/s".

APN till detta brukar vara "net.tre.se".

Då gjorde jag så här....

Slängde SIM kortet in i Huawei E182e (21Mbps/5.76Mbps HSPA+ modem)  tillsammans med 3GN.

Fick följande: 8.09Mbps ner, 1.42Mbps upp.

Alla portar är öppna, och dessutom gick det att använda "bredband.tre.se" som APN!

SMS går inte att skicka eftersom det är en pre-paid tjänst, men det går att ta emot.

Fan, det var inte illa! big_smile

2

Sv: Tre Kontantsurf

Låter som bra alternativ ifall man inte vill ha abb.
Ha deras kontantkort liggandes och aktivera när de behövs, blir säkert billigare i längden för många som inte använder de 24/7.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

kanske, kanske inte. Beror helt på vad man vill göra. 199kr /månad med fast abb vs. 99kr/vecka är två olika grejer. Det här duger bra som extra abb, tycker jag. Däremot så undrar bara hur mycket data ingår.

4

Undra hur det är med 3 bredband plus? Tänk om man kan sätta sitt simkort i ett snabbare modem och öka hastigheten till mer än 6 mbits.
Tres snabbaste mobilabredband kostar 50kr mer per månad, dvs 249 istället för 199kr, men då får man ett dyrare modem, så dessa 50 kr kanske är extra kostnaden för HSPA+ modemet.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

5 Senaste redigerad av G-Man (2010-02-11 03:42:11)

Samir skrev:

Däremot så undrar bara hur mycket data ingår.

står obegränsad

"obegränsad nedladdning av datamängd på dessa"

men för 99.- abg får man 5gb och iaf t3g data samt 10.- att skicka sms för...

6

Samir skrev:

SMS går inte att skicka eftersom det är en pre-paid tjänst, men det går att ta emot.

då är frågan om den kan vara online 24/7 för att agera sms mottagare i en umr/3gn utan data trafik och således "gratis sms mottagande abg" när man tex kör med adsl på dovadon för att kunna fjärrstyra tellstick...

isf värt varenda öre!
annars är det billigare med vanligt abg fortfarande.

7

Varför är kartongen  så stor ,  får man med en dvd spelare  wink   när jag va inne på  classe kostade paketet 399 :-

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

8

Stortommy skrev:

Varför är kartongen  så stor ,  får man med en dvd spelare  wink   när jag va inne på  classe kostade paketet 399 :-

http://www.clasohlson.se/link/i1_38-357 … =143673327

står 299.- på art# 38-3572

9

Den kostade 399:- under helgen när jag var i Nacka Forum, men igår kostade den 299:- i Kista Centrum.

Kartongen är enorm, för att sen upptäcka en liten packet innuti som är lika stor som en dubbel-CD fodral.

10

dom kanske kom på att tele2 kostade 299.- 'och anpassade sig'.

11

G-Man skrev:
Samir skrev:

då är frågan om den kan vara online 24/7 för att agera sms mottagare i en umr/3gn utan data trafik och således "gratis sms mottagande abg" när man tex kör med adsl på dovadon för att kunna fjärrstyra tellstick...

isf värt varenda öre!
annars är det billigare med vanligt abg fortfarande.

Ser inte varför de inte skulle kunna vara "online" då de inte behöver vara uppkopplad utan de handlar om att den skall ha kontakt med nätet bara, dvs liknande en idlande mobil bara.

12

G-Man skrev:

I den paket som Tele2 har med exakt samma hårdvara, ingår endast en dags surftid.

13

Samir skrev:
G-Man skrev:

I den paket som Tele2 har med exakt samma hårdvara, ingår endast en dags surftid.

då är tre lite billigare, tele2 skryter alltid med att vara billigast wink

14

frågan är också vad man får för hastighet med Tele2 med tanke på de hastigheterna jag fick med Drei

15

jo precis,
men sett för vanliga dödliga som inte har två av varje dongle i låddan samt två abg från varje isp leverantör för att prova allt med allt wink

tror knappast man får den farten med tele zwei iaf, dom lär ha spärrat detta... är nog en tids fråga innan drei gör detta åxå...

16

Fast drei har alltid varit "lössläppta" när de kommer till hastigheter tycker ja, har standard 199kr abb från sekelskiftet hos drei och har alltid fått snabbast möjliga hastighet utan att behöva göra abb ändringar, dvs begränsningen har alltid legat i modemet. När man köper plus/max/ultra för 50kr extra i månaden så är de modemet man får betala för.

17

nämen! titta, titta!

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =144388958

"Obegränsad nedladdning av datamängd på dessa."

18

Samir skrev:

nämen! titta, titta!

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =144388958

"Obegränsad nedladdning av datamängd på dessa."

Det har det varit så länge jag har haft mitt. Lite över ett år.

19

Kanske ta och sätta de på prov.
Se hur mycket data man kan trycka igenom på en vecka.

20 Senaste redigerad av Scinner (2010-02-11 15:13:59)

Andreas skrev:

Kanske ta och sätta de på prov.
Se hur mycket data man kan trycka igenom på en vecka.

Precis i början när jag införskaffade mitt Tre Bredband Kontant så var det inte så kul o tanka torrent iaf då portar va låsta men ca två månader efter att jag köpt det så öppnade dom tydligen upp dom för då satt ja och tankade i runt 500kb/s. Jag gasade på en hel del då men har inga uppgifter om exakt hur mycke data jag kan ha tankat men det var utan problem mellan 10-20 1.39GB filmer.

Per månad bör tilläggas.

21

Kostnaden för en 30 dagars påfyllning är 299 :-. När jag köpte mitt sim-kort (hade redan modem) så stod det i pappren att efter 20 gigabyte datatrafik sänks hastigheten till vanlig 3g. Tankar man på igen när 30 dagar är slut höjs hastigheten. De kan ju ha ändrat sen dess. Men Tre är ju fortfarande bästa allternativet för kontantsurf. Tele2/Comviq har ju bara futtiga 5 GB/månad för 299:- .

I've got a Rolls Royce because it's good for my voice

22

Just for the sake of skoj har jag överfört några stora garbage filer (30GB sammanlagt) de senaste 33 timmar med CuteFTP (8 x multi-part downloads). Vissa gånger är det 3Mbps, andra är det runt 8 och t.om. 10. Det är klart den bästa abb. när det gäller detta. Förut fick man vara riktigt försiktig med dem andra aktörerna, men här är det bara att kolla på tiden, och inte användningen.

Najs! Nu slipper man oroa sig om det.

Thumbs up for Three!

23 Senaste redigerad av hackerman1 (2010-02-15 19:55:56)

hej !

kollade 3´s websidor, under kontant står det inget om begränsning på 20 GB/månad, men däremot under abbonemangen ???

dags att skicka email till kundtjänst....

24

Personligen så vill man kunna ha valet att betala säg 50kr eller nåt mer och få "completely unlimited" så att man kan slippa använda ADSL eller kabel-TV. Det skulle förstärka deras sparpaket.

25

nätet tål inte denna belastning, när tillräckligt många kör s.it.n ur kontant 3g så kommer spärrarna som ett sms
tanken var nog ~2mbit pga hårdvaran.

hehe
nu om någon har fungerande sms också...