1

Tråd: Kör Tele 2 i Dovado

Detta är inget man kan styra upp ?

Har ni också märkt det ?


http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1557

2

Sv: Kör Tele 2 i Dovado

dom sparar portar pga många är uppkopplade 24/7 utan någon trafik, för att spara plats sparkas alla ut efter X tid. i detta fallet 12timmer, var 'tidigare' typ 24 timmar.
kanske är trångt på din mast.


rent allmänt så,
dom kopplar ner när nätet är överbelastat, det är så 3g funkar... röst samtal går före data. telia använder tele2's nät, så byte till telia lär inte hjälpa om det är problemet.

3

Sv: Kör Tele 2 i Dovado

G-Man

Tackar för svar .
ska prov köra Telia måndag så ska vi se .
Tycker det är sjukt !

Man betalar ju för en grej ..
Då kan de ju skriva in i sitt avtal att de slänger ut kunden två gånger per dygn .
Om det blir mycket trafik ..

Hmmmm'
Kunden lurad som alltid !

Vi ska se om detta gäller bara Tele 2 eller också Telia .


G-Man jag kan inte alls på verka de 12 timmarna då  ?
ska se om det går ringa till de .

04:22 på natten skulle jag inte brytt mig om men 16:22 på dagen käns lite B när man vet sad

4

Sv: Kör Tele 2 i Dovado

karra skrev:

1.
Då kan de ju skriva in i sitt avtal att de slänger ut kunden två gånger per dygn .
Om det blir mycket trafik ..

2.
G-Man jag kan inte alls på verka de 12 timmarna då  ?
ska se om det går ringa till de .

3.
04:22 på natten skulle jag inte brytt mig om men 16:22 på dagen käns lite B när man vet sad

3. det är tiden du startade modemet. starta den tex 13:22, så blir det 13:22 & 01:22.

2.
göra som dom vill, stänga anslutningen när den ej används...

1.
det står i myr-texten.

5

Sv: Kör Tele 2 i Dovado

G-Man skrev:

dom sparar portar pga många är uppkopplade 24/7 utan någon trafik, för att spara plats sparkas alla ut efter X tid. i detta fallet 12timmer, var 'tidigare' typ 24 timmar.
kanske är trångt på din mast.


rent allmänt så,
dom kopplar ner när nätet är överbelastat, det är så 3g funkar... röst samtal går före data. telia använder tele2's nät, så byte till telia lär inte hjälpa om det är problemet.

Använder Telia, Tele2´s 3G nät ?


Fick för mig att telia & tele2 har byggt nätet ihop ? ( ungefär som 3GIS-nätet )

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Kör Tele 2 i Dovado

tele2 äger licensen 'så det är deras nät', telia fick ingen licens för 3g då man angav ett verklig-och-vettig-utbyggnad, 'politikerna' gav licenserna till dom som lovade bygga snabbast - sedan att dom ej följt det dom angav vid sökandet verkar haft ingen betydelse i efterhand.
dom har placerat 3G stationer i befintliga telia och tele2 master samt byggt nya.

7

Sv: Kör Tele 2 i Dovado

G-Man

Jag tror inte det stämmer riktigt .
Jag provade koppla ner 16:00
Lika väl slängde de ut mig 16:22

Kan vara så att jag måste reboot på dovado för att jag ska få ny tid !
sjukt att det ska vara så här då kan ju inte 3g täcka upp för ADSL lina fullt ut .
Nytt ip två gånger om dagen vill man inte ha ..

8

Sv: Kör Tele 2 i Dovado

karra skrev:

G-Man

Jag tror inte det stämmer riktigt .
Jag provade koppla ner 16:00
Lika väl slängde de ut mig 16:22

Kan vara så att jag måste reboot på dovado för att jag ska få ny tid !
sjukt att det ska vara så här då kan ju inte 3g täcka upp för ADSL lina fullt ut .
Nytt ip två gånger om dagen vill man inte ha ..

kan vara så att masten är överbelastad, då åker data före röst.
annars kanske dålig mottagning, lågt med ström till modemet via usb sladden, fw411 verkar vara buggig fler än jag som har problem med den.

det är när uppkopplingen startades som ställer tiden för '24timmar'.
om isp jobbar med masten så kan den bli helt hopplös tills den är klar, kanske uppgradering?
kl 16:00 är inom tiden för hög belastning normalt...
ring annars isp, och kommentera detta/fråga om dom har problem på den masten eller gör arbeten på den, står ibland även på deras webbsidor.

annars kan det vara så att en dator på ditt "lan" är smittad med mask, då kan man bli utkastad, i bland även bannad i X timmar.

9

Sv: Kör Tele 2 i Dovado

Nytt ip i en veckas tid

16:22
04:22

Det startar direkt bara det att jag får nytt ip !

Vid surf märks inget ..

10

Sv: Kör Tele 2 i Dovado

prova att använda disconnect och connect i umr, men det skall ej vara någon skillnad

då har dom väll ställt ner lease tiden till 12timmar bara för att... sist jag kollade var det 24h

om problemet härleds från lokala dhcp lease så kan du justera denna i umr, tror den står på 24h org.

11

Sv: Kör Tele 2 i Dovado

tiden hittar du i umr webben,
LAN/DHCP/DHCP Server/Lease time:  ##
är tiden

12

Sv: Kör Tele 2 i Dovado

Jag satte den på 24 timmar men de byter vid 12 sad

13

Sv: Kör Tele 2 i Dovado

antar att den är omstartad efter tidsjusteringen.
ring isp och fråga varför !
eller byt, eller lev med det...

dhcp, är enbart för lanet som jag skrev tidigare, så det inte blir några missförs

14

Sv: Kör Tele 2 i Dovado

G-Man skrev:

tele2 äger licensen 'så det är deras nät', telia fick ingen licens för 3g då man angav ett verklig-och-vettig-utbyggnad, 'politikerna' gav licenserna till dom som lovade bygga snabbast - sedan att dom ej följt det dom angav vid sökandet verkar haft ingen betydelse i efterhand.
dom har placerat 3G stationer i befintliga telia och tele2 master samt byggt nya.

Jo, jag vet att Telia inte fick någon egen licens för 3G, men företaget som bygger nätet ägs väl 50 / 50 av Telia / Tele2 ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Kör Tele 2 i Dovado

G-Man skrev:
karra skrev:

G-Man

Jag tror inte det stämmer riktigt .
Jag provade koppla ner 16:00
Lika väl slängde de ut mig 16:22

Kan vara så att jag måste reboot på dovado för att jag ska få ny tid !
sjukt att det ska vara så här då kan ju inte 3g täcka upp för ADSL lina fullt ut .
Nytt ip två gånger om dagen vill man inte ha ..

kan vara så att masten är överbelastad, då åker data före röst.
annars kanske dålig mottagning, lågt med ström till modemet via usb sladden, fw411 verkar vara buggig fler än jag som har problem med den.

det är när uppkopplingen startades som ställer tiden för '24timmar'.
om isp jobbar med masten så kan den bli helt hopplös tills den är klar, kanske uppgradering?
kl 16:00 är inom tiden för hög belastning normalt...
ring annars isp, och kommentera detta/fråga om dom har problem på den masten eller gör arbeten på den, står ibland även på deras webbsidor.

annars kan det vara så att en dator på ditt "lan" är smittad med mask, då kan man bli utkastad, i bland även bannad i X timmar.

Låter skumt att datatrafik ska gå före rösttrafik i ett mobilnät... i 3GIS-nätet ( hos 3 ) så går röstsamtal före data ( kanske därför 3 har så taskig hastighet ? )

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16 Senaste redigerad av karra (2010-02-06 15:09:19)

Sv: Kör Tele 2 i Dovado

Telia  verka ha en gång per dygn på samma masSt !