1

Tråd: Länka ihop flera Wlan

Som nybörjare inom trådlösa nätverk ställer jag frågan här.
Jag har en dovado umr med mobil anslutning, frågan är om det finns ett annat trådlöst nätverk i närheten om man kan använda det som primär uppkoppling och modemet som sekundär. Hur löser man det?, då jag har dovadon mobil och har ett trådlöst nätverk hemma. Går det lösa, isf hur?

/Björn

2 Senaste redigerad av G-Man (2010-01-25 21:37:20)

Sv: Länka ihop flera Wlan

du lägger wifi'na i den ordning dom skall användas.
tex fasta hemma först sedan dovadon.
görs i nätverk om du har en windows burk.

vad det heter exakt skall göras så behövs info om os typ version osv.

3

Sv: Länka ihop flera Wlan

Jag hade mer tänkt mig att bara vara ansluten till dovadon och att den i sin tur använder sig av ett annat trådlöst nätverk i mån av signalstyrka som primär anslutning, och skulle signalen försvinna går dovadon över till 3G. Har sett att funktionen med prioritet finns i dovadon, men är det tekniskt möjligt att göra kopplingen? kanske med ytterligare någon enhet i mellan?

4

Sv: Länka ihop flera Wlan

björn björlin skrev:

Jag hade mer tänkt mig att bara vara ansluten till dovadon och att den i sin tur använder sig av ett annat trådlöst nätverk i mån av signalstyrka som primär anslutning, och skulle signalen försvinna går dovadon över till 3G. Har sett att funktionen med prioritet finns i dovadon, men är det tekniskt möjligt att göra kopplingen? kanske med ytterligare någon enhet i mellan?

dovado saknar den funktionen, jag har efterfrågat funktionen tidigare för att kunna länka dovadon mot andra dovado primärt via wifi och fått nej = går inte.

det du kan göra är att köpa tex en lös wifi låda som används som wifi-lansladd och koppla denna på WAN porten på dovadon, sedan ställa WAN som primary, och ej ansluta WAN sladden när du skall 3G'a så KANSKE detta funkar om du hittar öppna wifi-nät.
men då finns det andra lösningar som är enklare och inte blandar in dovadon...