1

Tråd: Statisk ip på mobiltbredband

Hej

Har en UMR och vill komma åt min övervaknings kamera.

Har telenor som opperatör (suck)

Efter många och långa samtal med telenor har de nu "lovat att det ska funka om jag kör med statisk ip.

Men jag kan inte hitta hur man kan ställa in en statisk ip för mobiltbredband i umr....


Går det och i så fall hur?



Mvh Granlord

2

Sv: Statisk ip på mobiltbredband

Ändra APN till "static.telenor.se"

3

Sv: Statisk ip på mobiltbredband

Kool

Tack för snabbt svar.

Trodde jag va tvungen att skriva in ip själv.

nu funkar det kommer åt allt hemma.

övervaknings kameror, servrar osv...

Telenor öppnar era portar för 75kr i månaden (kan tyckas vara ett rån).

Jag tycker det är helt sjukt att den kan sälja en envägs kommunikation som mobiltbredband, och vill du ha ett helt intenet så får man betala extra.
snacka om falsk marknadsföring.

IAF Tack och Bock!

4

Sv: Statisk ip på mobiltbredband

Fråga; Blir uppkopplingen slöare nu med statiskt IP?

5

Sv: Statisk ip på mobiltbredband

Med inte allt för lång test tid:

3.03 ner  (normalt med dynamisk ip 2-5)
0.39 upp (normalt med dynamisk ip 0.3-0.39)

Ser ut att vara samma skit fast med fast ip och öppna portar.

Skall testa en port scan från annat nät vid tillfälle.

En liten sak med Telenor. När min ner hastighet sjunker kör jag bredbandskollen ett par ggr och vips är den tillbaka på minst 3 ner.

6

Sv: Statisk ip på mobiltbredband

Tydligen så har TRE en APN som heter "static.tre.se" också, men jag är inte säker på hur man skaffar tillgång till den. Antar att det är samma story som med Telenor, dvs, ringa in och betala extra/månad.

7

Sv: Statisk ip på mobiltbredband

Jag kör min Dovado med TRE-abb "3Bredband Bas". APN "bredband.tre.se".
Ger öppna portar, svarstider 140-180 mS, ner 1-3 Mbs, upp 0.1-0.3 Mbs.
Dynamiska IP-adresser (kör med DynDNS så jag behöver aldrig bry mig om IP)
Ligger ständigt ansluten utan nerkoppling. Behöver inte använda Connection Tracker. Betalar 99 kr/mån för 1 GB trafik (räcker helt för mitt behov, kör i snitt 10 MB/dag).

Jämförelse med Telenor:
Kopplar ner anslutningen med ojämna intervall.
Connection Tracker hjälper bara delvis.
Ger inte öppna portar eller statisk IP utan extra betalning.
Svarstider 180 mS - oändligheten, ner 0-5 Mbs, upp 0.01-0.3 Mbs.
Största problem tycks vara dålig kapacitet mot backbone-nätet (snålhet?)

8

Sv: Statisk ip på mobiltbredband

Hmmm

Nu får jag skaplig speed med modemet i datorn och fast ip men sätter jag pinnen i Dovadon så får jag max 0,6Mbit åt båda hållen.

Skulle någon kunna förklara det?

9

Sv: Statisk ip på mobiltbredband

har du 'rätt' apn i UMR?

tp eller wifi?

10

Sv: Statisk ip på mobiltbredband

En liten fråga angående static.telenor.se:
Får ni ett brev där det står att ni alltid kommer att få IP-adress xxx.xxx.xxx.xxx? Eller är det bara att ni får en riktig adress på nätet (och inte en adress bakom en NAT)?

11

Sv: Statisk ip på mobiltbredband

static = fast ip#

12 Senaste redigerad av theoo (2010-02-10 10:50:05)

Sv: Statisk ip på mobiltbredband

G-Man skrev:

static = fast ip#

Jojo, jag förstår det. Men "fast IP" är ju nödvändigtvis inte samma sak som en EGEN Ip-adress... eller?

Edit:
(Jag menar: I alla trådar om static.telenor.se så är det ingen som skriver att man ska byta APN och skriva in sin fasta IPadress)

13

Sv: Statisk ip på mobiltbredband

Du kommer aldrig behöva mata in ditt IP address någonstans. APN kommer förse dig med ett och samma IP address dynamiskt som är låst till din unika SIM/abb.

14

Sv: Statisk ip på mobiltbredband

Samir skrev:

Du kommer aldrig behöva mata in ditt IP address någonstans. APN kommer förse dig med ett och samma IP address dynamiskt som är låst till din unika SIM/abb.

Jag kör med Telenors 3G och extra tjänsten statisk IP-adress. Kör således med APN:et static.telenor.se och precis som Samir skriver så blir man alltid tilldelad samma IP-adress eftersom den är knuten till abonnemanget.

Jag e faktiskt RIKTIGT nöjd med kombon Telenor och statisk samt routern Dovado 3GN!!! Sen jag startade upp systemet i december och bytte från Tele2 till Telenor i början på januari så har jag inte behövt starta om routern EN ENDA GÅNG sen januari! Grymt stabilt!!

Visserligen kanske routern startar om på grund av att connection trackern gör det i bakgrunden men varje morgon när jag startar upp datorn så är min 3G-koppling i fin form och jag ligger på snitt 4.5-5.5 Mbit/s i download. Synd bara att Telenor inte ger mer än 0.40 Mbit/s i upload.

Tele2 har lite högre hastighet download men på upload så ligger jag på runt 1.5-2Mbit/s. Dock så har ju Tele2 begränsningen 5GB per månad i trafik... sad

Med Telenor så ligger jag på runt 450-500kbyte/s (motsvarande 3.5Mbit/s - 4Mbit/s) när jag t ex kör torrents. Grymt bra!! big_smile

Nu hade det varit riktigt fint om Dovado 3GN hade kunnat ha EXTERNA WiFi-antenner samt att hitta ett modem som har möjlighet till extern 3G-antenn... cool