1

Tråd: DMZ finns eller kommer det i 3GN?

finns eller kommer stöd för äkta DMZ i Dovado 3GN?
Det brukar vara svårt att få till äkta DMZ i routrar.
De flesta routers har ngn form av halvmesyr som inte är äkta DMZ.

2

Sv: DMZ finns eller kommer det i 3GN?

Riktig DMZ finns inte och ligger inte i pipelinen vad jag vet (Mathias kan svara mer definitivt)...

Det är ju rätt avancerat att sätta upp separata nät, brandväggsregler mellan dem osv och jag tror inte efterfrågan är tillräcklig för att vi ska lägga ner all tid som behövs. Vi försöker prioritera funktioner som många kunder kommer ha nytta av (många skulle iofs säkert ha nytta av ett DMZ om de bara visste vad det var tongue ).

3

Sv: DMZ finns eller kommer det i 3GN?

Andra vlan o grejer, vill du bara att den tar alla svar så får du sätta upp port regel.
Man fick lägga upp 2 regler tror ja, typ nått i denna stil: 1-32000 och från 32001-65000

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: DMZ finns eller kommer det i 3GN?

Jag trodde han menade "Riktigt DMZ", dvs separata lokala nätverk som bara kan kommunicera med varann vi en intern brandvägg i routern.

T.ex. att ha en webserver på ett nät som inte kommer åt dina privata datorer, så även om webservern blir hackad kan den inte komma åt resten av dina datorer.

Flera routrar har ju "DMZ" som bara är portforward av alla portar till en dator. Jag vet inte varför de kallar det DMZ men det är ju en klar missuppfattning av vad ett riktigt DMZ är...

5

Sv: DMZ finns eller kommer det i 3GN?

Smittas "DMZ" server av en virus eller trojan, då smittas alla andra på samma LAN. Använder man en riktig DMZ så händer det inte.

6

Sv: DMZ finns eller kommer det i 3GN?

Precis, inga av de 500kr routrarna på marknaden har riktig DMZ.
Rätt lätt att applicera om man har tillgång till 2 ip adresser då man kan skilja dem på så sätt, men med mobilt bredband  = 1 ip så är de svårt att göra egen "ful" lösning.
Genom bara ta en switch som i sin tur skickar ut en ip på vardera port till lämplig lösning, t.ex. från vardera port på switchen till varsin router.
Så blir de separata nät bakom som skyddas. Men ingen riktig lösning om man säger så.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!