1

Tråd: Lösning på Torrent + Mob Bredband!!

Jepp, nu är jag glad igen!

Tidigare när jag hade 2Mbit fast lina och tankade en torrent som jag visste gick snabbare än min maxhastighet, så maxade jag runt 230kb/s ner, likaså vid http nedladdning tex demo-spel från FZ som hade en gräns på 512kb/s men aldrig mindre såvida det inte var en extremt populär fil under första dagen.

Nu blev jag dock tvungen att skaffa mobilt bredband i "kontantkortsform" pga fogden, arbetslöshet och ej kreditvärdig.

Valet föll på den enda operatören i Sverige som INTE har någon gräns för nerladdad datamängd per månad med kontantkort, och således den ENDA operatören som erbjuder ÄKTA mobilt bredband med kontantkort, dvs Telenor.

Jag bor i en liten by vid havet några mil från närmsta "stad" (en liten stad). Min håla var tidigare ökänd för dålig mobiltäckning (GSM) och Comviq ledde skitligan i mottaging.

Men med Telenor så fick jag direkt hyfsad mottagning; 3 streck av 5 möjliga inomhus då jag har det till min stationära dator.

Och bredbandskollen (tptest) visade ett medel efter ca 20 tester på olika tider: 1.96-2.5Mbit ner och 0,384Mbit upp. Jag blev glatt överraskad då det tom var snabbare än mitt gamla 2Mbit fasta abbonemang.

MEN, hur mycket jag än fibblade så kom jag som bäst upp i 25kb/s ner och 3kb/s upp med torrents. Och jag försäkrade mig om att ner-hastigheten borde varit MYCKET högre. Testade också massa olika trackers, inkl "exklusiva" invitetracker där minimum hastigheten på nyare torrents garanteras vara minst 800-1000kb/s.
Men faktum var att 99% av tiden så låg jag på mellan 1-6 kb/s ner mad

Så jag började googla, läste forum, nya och gamla tips, tips på inställningar i klienten m.m. men inget fungerade, ska tillägga att jag ej har någon brandvägg, router eller annat lull-lull som kan spöka.

Till slut hittade jag genom google en gammal tråd från Flashback forum där många satt i samma sits. En killes ISP rekommenderade honom att använda BitLord, men för mig kunde det lika gärna hetat GayLord, ingen effekt av det programmet.

Det sista jag testade innan jag tänkt ge upp och stoppa tåget med högerhanden (som stålmannen, fast utan rost i kalsongerna, eller kanske en jävla massa rost när tåget börjar tuta), var var jag nu, just det, sista tipset jag hittade:
En kille (kanske här) sade: Skaffa utorrent 1,6. Gå till preferences, sedan Bittorrent, sedan Protocol Encryption i Bittorrentfliken och ändra till: Enabled.

Och detta funka fan! Igår var det samma skithastighet, men idag efter omstart så ligger jag runt 290kb/s ner på en torrent som inte ens är särskilt populär på en public tracker.

Så, hav förtröstan mina barn, lösningen heter utorrent!

2

Sv: Lösning på Torrent + Mob Bredband!!

beror på att ISP blockar/bromsar torrenttrafik i näten.
telia var riktigt giriga med detta i sitt nät när jag provade, tom Gmail blev 'blockat' av telia med hänvisning till torrents... hur dom nu fått ihop det...

3

Sv: Lösning på Torrent + Mob Bredband!!

Det är ju inget nytt...

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

4

Sv: Lösning på Torrent + Mob Bredband!!

Vi har diskuterat detta antal gånger här.

Annan grej man kan alltid prova också är VPN eftersom denna sorts trafik är också krypterad.

5

Sv: Lösning på Torrent + Mob Bredband!!

Tack för tipset om potokollkrypteringen. Fungerar prima för mig nu!

6

Sv: Lösning på Torrent + Mob Bredband!!

Innebär detta att man även kan hitta en lösning på att nå en IP-kamera utifrån med som ligger på telenor?

7 Senaste redigerad av G-Man (2010-01-18 22:25:24)

Sv: Lösning på Torrent + Mob Bredband!!

Linus78 skrev:

Innebär detta att man även kan hitta en lösning på att nå en IP-kamera utifrån med som ligger på telenor?

nej.
såvida du inte skapar en tunnel via 3je part som är öppen 24/7 som man ansluter mot, så skulle det funka =vpn tunnel tex mot tex webbhotell.
problemet ligger i att trafiken måste starta inne från =med en videoström ut från kameran mot tex en qnap skulle du enkelt komma runt det.

operatörerna filtrerar 'trafiktypen torrent' man maskar den i tunneln så blir den trafiken INTE bromsad. kamera problemet relaterar till att trafiken skall gå baklänges.

EJ provat T-nor, så kan ha missat något.