1

Tråd: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

Jag skulle vilja utöka räckvidden på mitt mobila bredband i segelbåten genom att montera en yttre antenn. Blir räckvidden längre om antennen  monteras högt i masten ?
Jag använder en laptop med XP ihop med ett Huawei E220.
Jag läste någonstans att det fanns att köpa antennadapter som monteras på modemet.
Måste det vara riktantenner eller finns det rundstrålande antenner .( Båten rör sig ju hela tiden i förhållande till masten. )
Tacksam för synpunkter från någon som vet.

2

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

jag skulle göra följande om möjligt,

A, skaffa modernare modem med bättre mottagning.
B, montera USB modemet i masten med tex usb sladd ner till hytten med lämplig längd som stödjs, E220 är olämpligt pga den höga strömförbrukningen.

skall du 'surfa' runt på 'salt' vatten så måste annars prylarna/antenn m.m. tåla det. vanliga hemma prylar kommer funka dåligt i längden.
jag har monterat usb donglen i ett plast rör ALA pv rör som gör det tätt med lite silikon i toppen med mindre öppning nertill för att undvika kondens.

3

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

Vilket modem är bäst att använda för placering i masten ?

4

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

jag använder E169 som är 'smal' så den får plats i ett plast rör. E220 är ganska 'stor' och den mest olämpliga. bara att kolla vilket du hittar till bra pris som har rätt format, tror alla nyare som inte är turbo3G+ funkar då dom är smala.
men kontant paketen med modem har smala pinnar, men dom är begränsade i hastigheten har jag för mig, alternativet är att montera en router i mast toppen och antingen dra ned en tp kabel eller köra wifi, då går det att surfa vid 'fika' om man går i land på en kobbe.

är masten kolfiber/aluminium eller är den gjuten av glasfiber.
saken är den att alu och kolfiber helt avskärmar radiosignaler, och då får du blinda områden om den inte monteras i toppen på masten.
bara en notering som är bra att veta.
längden på usb sladden måste begränsas annars uppstår lätt problem.

5

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

Intressant förslag med router i masttoppen. Menar Du att man ansluter modemet direkt till routern som sedan med wifi överför signalen till datorn i båten.
Man kan ju i så fall tillverka en liten vattentät plastlåda med routern & modemet i  som sedan monteras i masttoppen . Man slipper ju på så sätt all kabeldragning.

6

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

jupps är det jag menar, en vit plast låda så syns den ej antar jag.
wlan eller tpsladd ner i båten är ju lite fritt val, men med wlan så kan man surfa på kobbarna också.
det behövs strömmatning upp i masten, men det kanske finns redan? om du har andra saker där redan.
tex dovado körs på 12volt, och det borde finnas i båten redan antar jag.
är man brutal så kan man plocka ur delarna ur dovado lådan och montera dom i en ny lämpligare med lysdioderna riktade neråt så ser man statusen på allt utan att klättra.
om du ej behöver tellstick, så kolla på 3GN.

7

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

Hur mycket förbättras mottagningen om modemet placeras i masttoppen i8 stället för att modemet befinner sig i båten  ?
Är det samma förhållande som för VHF-telefonen.
Genom att ha VHF-antennen högt så förlängs räckvidden.  Sändarantennen och mottagarantennen ska ha fri sikt med varandra för att det ska vara bra kontakt.

Gäller samma sak för GSM-signaler ?

8

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

ja,
men 3G har högre frekvens så penetrerar sämre genom metall/trä mot lägre frekvenser.
om du har plast båt och ej ligger i 'lä' från tex berg mellan dig och masten så är troligen skillnaden minimal mot att ha dongeln 0,5-1m över däck.
sedan är mottagningen inte 'så jätte viktig' då det skickas digitalt som med mobiltlf och boxer teeve.
något högre hastighet kan fås med bättre signal, men det förutsätter en massa annat som man ej råder över.
om du är 'långt ut' och vill surfa, mast toppen ger lite räckvidd till troligen om antennerna ej är 'riktade nedåt' på masterna du kör mot.
ligger du nära masterna så funkar det lika bra i kabben.
finns bara ett sätt, prova var det är 'bäst för dig' då det beror på operatör och område då tex vissa områden/operatörer är helt döda på vissa platser då hjälper inget.

ligger du på gränsen, så kan småsaker vara det som gör det.
det är problemet med 'mobilt användande'.
extern antenn = förluster i antenn sladden som motverkar syftet, jag tycker det oftast räcker med 'bättre placering' av dongeln annars ligger man risigt till iaf.
ta en titt på nmt nätet annars.

9

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

tack för all hjälp. jag åker till claes olsson och köper en dovado UMR och gör  lite torr-tester på land..Utfaller dom bra så monterar jag hela paketet i en plastlåda i masttoppen.

10

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

lasse22 skrev:

tack för all hjälp. jag åker till claes olsson och köper en dovado UMR och gör  lite torr-tester på land..Utfaller dom bra så monterar jag hela paketet i en plastlåda i masttoppen.

Spännande... berätta hur det går sedan.


Om du ska ha Dovadon i masten även när det är lite kallare, så är ett tips att ha en lampa på 10 W, 12 volt inne i lådan där modem och UMR sitter, lampan sköter du med en egen strömbrytare. Lampan fungerar som " element " så att tekniken inte fryser.


Vilken operatör kör du ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11 Senaste redigerad av jonasolof (2010-01-03 11:23:09)

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

Hur hög är masten? Jag skulle testat att köra ett USB modem som E169 med yttre antenn och sedan USB förstärkare på nedlinan. Om man matar detta med 5 volt en ampère måse det räcka. Strömmatningen kan ligga separat.

Antennen bör vara en rundstrålande, gärna med ett par dB förstärkning.

tills skillnad från andra tror jag det fungerar betydligt bättre i skärgård om man får upp 3G antennen rejält. Avskärmingseffekten av öar är mycket stor, och det är mycket mindre återreflekterade signaler på sjön.

Har för övrigt beställt en  Huawei E5830 mifi router på Ebay från England (olåst)och ska öppna den för att se om det går att ansluta en yttre antenn.

Edit: Mifi wifi sägs abra nå tio meter så det räcker inte för den höga masten

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

Masten är 18 meter över havsytan. (Hallberg Rassy 372)
Om jag väljer alternativet med en E 169. Vilken yttre rundstrålande antennn ska jag då välja ?

Fabrikat ?

Då jag redan har tillgång till 12V i mastoppen så skulle jag föredra att placera modemet där och överföra signalen Wifi ner till datorn i båten. På detta sätt slipper jag besvärlig kabeldragning.

Dessutom slipper jag att använda en USB-förstärkare.

Om jag fattade det rätt så kan man styra Routern Dovado  UMR via SMS-meddelanden ( återstart, stänga av etc.).

13

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

Tele 2 är den operatör jag använder f.n.

14

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

t ex http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … lande.html

Infoferenda säljer också anslutningskablar till t ex E169 usbmodem. de kan fixa övergången till den antenn du köper. Kabeln ska var så kort som möjligt.

Jag skulle testa en router modem installation ett tag först innan jag petar upp den i masttoppen så högt.


Om du kapslar in routern kan du sätta wlan antennen utanför också och förbinda den med en kabel till routern. (reverse SMA). Använd vulktejp och extra tätning).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

Discover skrev:

Om du ska ha Dovadon i masten även när det är lite kallare, så är ett tips att ha en lampa på 10 W, 12 volt inne i lådan där modem och UMR sitter, lampan sköter du med en egen strömbrytare. Lampan fungerar som " element " så att tekniken inte fryser.

jag kör dovado UMR ute i -20 grader utan problem med tex E169.

16

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

Jag seglar bara på sommaren så jag tror inte att kylan ställer till problem.
Däremot måste jag vara uppmärksam på fukt & salt.

17

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

ja det måste vara tätt oavsett om det är i masten eller nere i hytten då det är för mycket fukt annars.

18

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

Tack för alla tips.
Nu ska jag införskaffa ett Dovado router som placeras i en vattentär plastlåda ihop med ett Huawei modem 169. Modemet ansluter jag till  en rundstrålande OMNI-antenn också placerad i masttoppen intill plastlådan.
Jag kommer att testa allt i torrläge på land och när våren har kommit så monteras allt i toppen på masten.
Jag återkommeer när båten är i sjön och vi har testat hur räckvidden påverkas .
Testerna kommer att utföras på västkusten i vattnen från  Marstarnd och norrut. Ska bli intressant att se hur mycket längre ut från sändarmasterna man kan segla med bibehållen GSM-kontakt..

19

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

G-Man skrev:
Discover skrev:

Om du ska ha Dovadon i masten även när det är lite kallare, så är ett tips att ha en lampa på 10 W, 12 volt inne i lådan där modem och UMR sitter, lampan sköter du med en egen strömbrytare. Lampan fungerar som " element " så att tekniken inte fryser.

jag kör dovado UMR ute i -20 grader utan problem med tex E169.

kanske man ska testa att ställa UMR:en på balkongen då... för bättre mottagning.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

20

Sv: Kan man ha yttre antenn till Huawei 220 i8 segelbåten ?

Discover skrev:
G-Man skrev:
Discover skrev:

Om du ska ha Dovadon i masten även när det är lite kallare, så är ett tips att ha en lampa på 10 W, 12 volt inne i lådan där modem och UMR sitter, lampan sköter du med en egen strömbrytare. Lampan fungerar som " element " så att tekniken inte fryser.

jag kör dovado UMR ute i -20 grader utan problem med tex E169.

kanske man ska testa att ställa UMR:en på balkongen då... för bättre mottagning.

får du själv avgöra, men den tål knappast vatten/regn snö osv.

var -27grader och den funkade iaf.