1

Tråd: Den här JÄVLA volymgränsen

Jag har haft Telias mobil kontant i snart ett år och jag har aldrig blivit drabbad av att man förbehåller sig rätten att strypa bandbredden pga för hög volym/trafik.
Jag har så länge jag kan minnas streamat ganska rejält då jag är flitig användare av tex: youtube,spotify och nu också voddler.Helt plötsligt sedan 2 veckor tillbaka får jag mess om att min fart begränsas enligt avtal.Detta gör mig så jävla frustrerad och förbannad...Varför nu? Jag betalar ju för fan 400 kr/månaden så varför ska Telia störa sina kunder med den här skiten??
Läs igen 400 kr/månaden...
Telia behöver ju se över sina tjänster om det ska vara nån regelbundenhet i det här spärrandet.Vi lever ju i streaming tider idag och folk sitter inte och mailar in sitt lösta korsord eller epostar om muffinsrecept till farmor.Vad är omvärldsbevakning eller är det fossiler som sitter i ledningen för produkter/tjänster??
Jag accepterar inte heller att min dator anger 7,2 mbit/s men jag tankar tex: tptest i 6.5 kb/s.Ett solklart fall för KO oavsett vilka rättigheter man anser sig ha så levererar man det man anger.Punkt.
Jag har självklart redan bytt operatör och av princip kommer jag aldrig mer använda Telia.Jag gick från mycket nöjd kund till skitförbannad,frustrerad sådan och jag betalade 400 kr/månaden...bra jobbat idioter

"BIT ALDRIG DEN HAND SOM FÖDER DIG" ...

2

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

Det skulle kunna stå 100 Mbit med på datan, de är modemets maxhastighet som visas inte den aktuella själva överföringshastigheten.

3 Senaste redigerad av [Mr.T] (2009-12-27 02:28:53)

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

Det står ju i avtalet så dom har ju rätt att strypa hastigheten så det är inget konstigt med det. och som nisse säger så är det ju modemets maxhastighet som visas det är ju samma sak på det nya du skaffat

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

4

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

Nä det är inge konstigt men det är förbannat jävla korkat och ett bra sätt att bli av med kunder.Läste att de inför gränser på 4g också så varför lansera det överhuvudtaget...Smartare att jaga elefant med ärtrör?
Problem: Det är 2010 och det funkar inte med volymspärrar längre.Volymspärr kan man införa när datamängden är grotesk.Inte för en normal person som nyttjar streaming tjänster.Isåfall kan man lika gärna bomma igen verksamheten.
Man ska väl för fan kunna titta på youtube eller nyttja spotify åtminstone.
Efterblivet är bara förnamnet och kvar blir enbart fossiler som behöver skicka in sin XLS budget från vägfiket i ytterhogdal....

5

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

Jag håller väl förövrigt med angående avtalet...bara det att jag aldrig blivit drabbad förut men helt plötsligt...suck

6 Senaste redigerad av hackerman1 (2009-12-27 18:19:44)

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

hej !

ang. 7,2 MBit/s: det är en TEORETISK maxhastighet.
en del av den används av bl.a. överföringsprotokollet.
hastigheten är beroende av en mängd olika omständigheter, antalet användare på samma bas, avstånd till bas etc.

mer om detta finns på nätet, och även i andra trådar på forumet.
max reell hastighet är ung. 6 MBit/s.

ang. maxgräns: Telenor har ingen...

du kan få 80GB med TRE, kolla min tråd:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1377

7

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

hackerman1 skrev:

hej !

ang. 7,2 MBit/s: det är en TEORETISK maxhastighet.
en del av den används av bl.a. överföringsprotokollet.
hastigheten är beroende av en mängd olika omständigheter, antalet användare på samma bas, avstånd till bas etc.

mer om detta finns på nätet, och även i andra trådar på forumet.
max reell hastighet är ung. 6 MBit/s.

ang. maxgräns: Telenor har ingen...

du kan få 80GB med TRE, kolla min tråd:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1377

jag får oftast 6 MBit/s hos Telia och oftast 1 MBit/s upp... med 3 är det värre...


Dock är jag på jakt efter ett Olåst USB-modem så man kan " hoppa " mellan operatörerna.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

:cool:Håller med till 100% Telia är så dyra,min hastighet just nu? med Mobilt Bredband?  otroliga 0,1 MB   Betalt 400 / mån sen 2008 och slängt pengarna i sjön.     Telia var en gång 100% Svenskt Sen kom IDIOTEN ANDERS SUNDSTRÖM Å LOVA GULD Å GRÖNA SKOGAR!!!!! Totalt kapitalistiskt sossesvin.. som xvek oss alla...När jag ringde på 60 talet i Östersund kostade ett ända samtal på 2 timmar 25 öre/ söker en ny Planet utan Kapitalistiska Svin... men var i Galaxerna???:cool:

9

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

Jag har två företagsabonnemang och jag kan svära på att den här gränsen inte fanns när jag tecknade avtalen. Det var liksom därför jag valde just företagsabonnemang..  Nu är gränsen 10 GB så det är helt ok men ibland överskrider jag det också..

Det andra problemet som jag inte alls förstår varför de har är att de strypt allt som har med portar att göra. Jag kan ju inte göra nånting...

10

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

Jag tycker det är helt förlegat med ett tak för mängd data.
Jag har hellre ett abbonemang som ger mig tex 1-2 mbit konstant än ett som ger mig 7 Mbit ett litet tag.
Ju snabbare åtkomst man vill ha desto dyrare abbonemang.
Men aldrig aldrig jävlas med mängden data man tar hem.
Precis så är ju vanliga bredband utformade. Så borde det även vara på mobilsidan.

11

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

Tjosan skrev:

Jag tycker det är helt förlegat med ett tak för mängd data.
Jag har hellre ett abbonemang som ger mig tex 1-2 mbit konstant än ett som ger mig 7 Mbit ett litet tag.
Ju snabbare åtkomst man vill ha desto dyrare abbonemang.
Men aldrig aldrig jävlas med mängden data man tar hem.
Precis så är ju vanliga bredband utformade. Så borde det även vara på mobilsidan.

Jo det hade varit en trevlig tanke, men visst Telenor säger sig köra fri trafik så är ett alternativ.

Men skulle man köra efter vad operatörerna har, dvs 5/20GB gränser så skulle hastigheten på abben vara nått i stil med 0,02Mbit / 0,08Mbit.

Dvs GPRS hastighet.
Så man kan säga att de är aningen förlegade gränser när de handlar om "flatrate" GRPS.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

Andreas skrev:
Tjosan skrev:

Jag tycker det är helt förlegat med ett tak för mängd data.
Jag har hellre ett abbonemang som ger mig tex 1-2 mbit konstant än ett som ger mig 7 Mbit ett litet tag.
Ju snabbare åtkomst man vill ha desto dyrare abbonemang.
Men aldrig aldrig jävlas med mängden data man tar hem.
Precis så är ju vanliga bredband utformade. Så borde det även vara på mobilsidan.

Jo det hade varit en trevlig tanke, men visst Telenor säger sig köra fri trafik så är ett alternativ.

Men skulle man köra efter vad operatörerna har, dvs 5/20GB gränser så skulle hastigheten på abben vara nått i stil med 0,02Mbit / 0,08Mbit.

Dvs GPRS hastighet.
Så man kan säga att de är aningen förlegade gränser när de handlar om "flatrate" GRPS.

varför jag inte anser att att 3G är bredband, för det är till trotts alla fagra löften om mega hit å dit en uppringd modem förbindelse med trafik gränser med split speed av 9600bauds modell som fanns på gsm på 90talet...
Min nokia 2110 funkade länge som "mobilt bredband" till datorn, sedan blev den förpassad till SMS central wink
3G nätet klarar inte att agera "bredband" då det inte finns tilldelade frekvenser och mast kapacitet så det räcker till obegränsat surfande.

Se det även så här, dom klipper inte förbindelsen iaf... den åter går till GPRS bara smile

13

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

Precis, återgår till GPRS hastighet bara, som man blivit utlovad från början om man räknar på datamängden man får. smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

Andreas skrev:

Precis, återgår till GPRS hastighet bara, som man blivit utlovad från början om man räknar på datamängden man får. smile

vi får ju vara glada endå att Telia har EGDE i sitt GSM-nät... Nu har ju jag aldrig gjort av med mina 10 GB som jag köper av Telia varje månad, men jag misstänker att man blir överkopplad till EDGE när man nått taket ?


http://sv.wikipedia.org/wiki/Enhanced_D … _Evolution

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

Discover skrev:
Andreas skrev:

Precis, återgår till GPRS hastighet bara, som man blivit utlovad från början om man räknar på datamängden man får. smile

vi får ju vara glada endå att Telia har EGDE i sitt GSM-nät... Nu har ju jag aldrig gjort av med mina 10 GB som jag köper av Telia varje månad, men jag misstänker att man blir överkopplad till EDGE när man nått taket ?


http://sv.wikipedia.org/wiki/Enhanced_D … _Evolution

Njae, de är lite hypotetiskt de vi beskriver.
Det är ju inte så att man blir överkopplat till GPRS/EDGE när taket är nått utan man blir kraftigt shapad/begränsad på befintlig anslutning.
Så man ligger fortfarande kvar på 3G nätet bara att man får sugrörshål att surfa igenom.

Hade inte funkat för operatörer som inte har 2G nät annars, t.ex. TRE.

smile

Kan ju tillägga att jag aldrig heller kommit upp i min kvot på 20GB som jag får av TRE, men jag har mitt abb som ett komplement och inte fulltids Internet. Hade jag använt de varje dag som jag använder mitt vanliga fasta internet så tror jag inte att min kvot skulle hålla. Visserligen får man självklart prioritera då och inte ha någon torrent seed box som står och snurrar och seedar flera tb i månaden.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

Hehe , vilket elände..
Jag fimpade mitt 2006.... wink

Just detta inte b2 fick att lira i deras nät, lyckades alltid smita förbi bromsen.

17 Senaste redigerad av Discover (2010-05-06 00:26:05)

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

Andreas skrev:
Discover skrev:
Andreas skrev:

Precis, återgår till GPRS hastighet bara, som man blivit utlovad från början om man räknar på datamängden man får. smile

vi får ju vara glada endå att Telia har EGDE i sitt GSM-nät... Nu har ju jag aldrig gjort av med mina 10 GB som jag köper av Telia varje månad, men jag misstänker att man blir överkopplad till EDGE när man nått taket ?


http://sv.wikipedia.org/wiki/Enhanced_D … _Evolution

Njae, de är lite hypotetiskt de vi beskriver.
Det är ju inte så att man blir överkopplat till GPRS/EDGE när taket är nått utan man blir kraftigt shapad/begränsad på befintlig anslutning.
Så man ligger fortfarande kvar på 3G nätet bara att man får sugrörshål att surfa igenom.

Hade inte funkat för operatörer som inte har 2G nät annars, t.ex. TRE.

smile

Kan ju tillägga att jag aldrig heller kommit upp i min kvot på 20GB som jag får av TRE, men jag har mitt abb som ett komplement och inte fulltids Internet. Hade jag använt de varje dag som jag använder mitt vanliga fasta internet så tror jag inte att min kvot skulle hålla. Visserligen får man självklart prioritera då och inte ha någon torrent seed box som står och snurrar och seedar flera tb i månaden.

Okej, har sett att man kan få 20 GB hos telia nu med, dock har jag fiber hemma och mobilt borta... dock tror jag inte att jag behöver oroa mig över något trafiktak, utöver Telia så har jag 5 GB tillgodo hos 3 ( mobilen som modem ) och sedan har jag ju Ice.net

Fast när det blir fel på fibern hemma så får man ta det lungt, med fibern brukar jag ligga på långt över 20 GB i månaden :-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18 Senaste redigerad av jonasolof (2010-06-07 13:29:59)

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

I USA är det mycket hallå för att ATT skippat fri nedladdning. Medan 98 procent av smartphone kunder använder mindre än 2GB i månaden så står ett par procent av användarna för en mycket stor andel av den totala mobila datatrafiken. Genom att ändra prislistan så kan de 98 procenten slippa undan med lägre taxor medan storkonsumenterna får betala för sin verkliga användning. Det har jag inget emot.

Telia är nog nöjda med att de största konsumenterna går över till konkurrenterna. En del har svårt att fatta att vi delar på bandbredd i en UMTS-cell.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

jonasolof skrev:

I USA är det mycket hallå för att ATT skippat fri nedladdning. Medan 98 procent av smartphone kunder använder mindre än 2GB i månaden så står ett par procent av användarna för en mycket stor andel av den totala mobila datatrafiken. Genom att ändra prislistan så kan de 98 procenten slippa undan med lägre taxor medan storkonsumenterna får betala för sin verkliga användning. Det har jag inget emot.

Telia är nog nöjda med att de största konsumenterna går över till konkurrenterna. En del har svårt att fatta att vi delar på bandbredd i en UMTS-cell.

Precis, de tycker nog inte att de är så jobbigt att släppa de "jobbiga" kunderna som vill ha mer data.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

20 Senaste redigerad av svenix (2010-06-07 15:47:27)

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

Operatörerna (vissa mer än andra) får väl delvis skylla sig själva när de marknadsför mobilt bredband som en ersättning för fast bredband. T.ex. Tre med sin "skippa telejack" kampanj. Telenor har ju sitt budskap "obegränsat mobilt bredband".

De kunder som faller för kampanjerna räknar ju givetvis med att kunna använda sitt nya mobila bredband på samma sätt som de tidigare använde t.ex. ADSL.

Jag tycker inte man kan begära av kunderna att de skall känna till hur det fungerar i nätet och i fall de ställer till problem för andra. Har operatören gett sken av att det mobila bredbandet ska funka lika bra som ett fast så får väl operatören se till att det gör det! Kunden köper bara en tjänst och väntar sig att det skall fungera lika bra som det framstår i reklamen.

21

Sv: Den här JÄVLA volymgränsen

svenix skrev:

Operatörerna (vissa mer än andra) får väl delvis skylla sig själva när de marknadsför mobilt bredband som en ersättning för fast bredband. T.ex. Tre med sin "skippa telejack" kampanj. Telenor har ju sitt budskap "obegränsat mobilt bredband".

De kunder som faller för kampanjerna räknar ju givetvis med att kunna använda sitt nya mobila bredband på samma sätt som de tidigare använde t.ex. ADSL.

Jag tycker inte man kan begära av kunderna att de skall känna till hur det fungerar i nätet och i fall de ställer till problem för andra. Har operatören gett sken av att det mobila bredbandet ska funka lika bra som ett fast så får väl operatören se till att det gör det! Kunden köper bara en tjänst och väntar sig att det skall fungera lika bra som det framstår i reklamen.

"AMEN" !

exakt, tycker deras fläskiga reklam skall hållas, annars ska dom sluta göra reklam med påståenden som dom VET inte kan hållas, och sedan skyller på att det är mobilt...
tycker att 'pts' är lama på denna punkten.

-
är alla som tex köper 'ekologisk el' insatta i att den el dom får kommer från närmaste källa? tex kolkraft fast dom betalar för grön vind el...
och att regeringen aktivt motarbetar vindkraften med sky höga skatter på denna...

mycket är "things that make you hmmm."