1

Tråd: bandbredd

Nu har jag bytt D50 mot D35 och kopplat in Dialects riktantenn, som sitter högt på stugväggen (blir väl på taket till sommaren). 17 km till närmaste mast.

Hastighetsskillnaden jämfört med D50 är märkbar, dock inte särskilt imponerande.

Har 79-80 dBm på tx/rx riktantennen och 90-91 på "pinnen". Vad jag förstår av tidigare trådar är 79-80 ett ganska bra värde,

MEN... kommer enligt tp test inte över 800 kbit/s. Betyder detta att det är för många som delar på masten, så att jag inte kan få högre?

Funderade annars på att köpa Infoferendas 12dBi antenn, men nu vet jag inte.
Kanske inte är nån vits om jag ändå inte blir tilldelad större bandbredd än så här.

Några teorier..?

2 Senaste redigerad av keja01 (2009-12-19 01:12:41)

Sv: bandbredd

Använd hastighetskurvan i programmet "Rf status manager" för att se hastigheten som du skulle få om masten var obelastad. Modemet behöver då vara kopplat med usb-sladd till datorn.

Testa om horisontell orientering av antenn-pinnarna ger högre hastighet.

Ibland ger inte den närmaste masten högst hastighet. Testa att rikta antennen mot de tre närmaste och jämför.

Själv har jag mätt -56 dBm på 32 km avstånd till masten med den antennen från Dialect, Carant ACY7 som har ett metallrutnät i bakkanten. Antennen var extra högt placerad. Fri sikt längs en linje hela vägen till masten. Antennpinnarna var vända horisontellt.

3 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-19 14:58:05)

Sv: bandbredd

Litet förydligande: Länkhastigheten som visas í RF status manager är alltså länkens egen hastighet som påverkas av störningar etc. Den kan vara hög om förbindelsen är radiomässigt bra, samtidigt som datahastigheten kan vara låg för att den basstationscellen är mycket belastad av trafik.

Fritt läge och fri sikt mot basen är viktigare för en antenn än väldigt hög förstärkning.

Det förefaller som om Ice fått en mycket snabbt kundtillväxt sedan konkurshotet avvärjts och en som det förefaller  kapitalstark ägare kommit till. Som kund är det en fördel om man kan påtala att länkhastigheten är bra men datahastigheten fålig eftersom det talar för att flaskhalsen ligger hos Ice och bör åtgärdas.

79/80 på riktantennen mot en basstation 17 km bört talar för att det inte är direkt sikt. Det kan vara massor med reflexer som gör att farten är dålig. Kolla vid lågtrafiktider för att se om farten blir bättre. Det är inte säkert att rx antennen hjälper om den sitter kvar på modemet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av rostock (2009-12-19 20:15:56)

Sv: bandbredd

Ok, har nu installerat Axesstel RF Status Monitor.
I HDR signal Graph så har jag i DRC-fönstret ett rött streck på 1,228
I Rx and Tx Powers grönt och rött på -20 och brun på -80
till höger: blue -3, green -6, red -3, brown -81.
ec/lo mellan -1,2 och 1,5

någon som kan tyda detta?

En annan sak är att grafen dippar i botten och AT State i "1xEV RF Status-fönstret övergår från Connected till Idle efter ca 30 sekunder. Enda sättet att få igång Axesstel RF igen är att gå in på Fjärranslutningar/1xEvDO, koppla ifrån och ringa upp igen, därefter kan man använda programmet i 30 sekunder igen innan det lägger av. Vad kan anledningen till detta vara?

Ytterligare en konstig sak är att jag inte kan få igång trådlös kontakt med modemet längre. USB resp Ethernet går bra, bara att ändra switchen mellan USB och Ethernetkontakterna. (kräver dock omstart av datorn för att den ska förstå) men båda fungerar i alla fall, MEN inte trådlöst. Har försökt avaktivera/Aktivera/reparera trådlös nätverksanslutning och startat om datorn flera gånger utan framgång. Kanske går igång igen om jag avinstallerar Axesstel RF Status Monitor, har inte prövat än.

Någon som har råkat ut för detta förut?

5 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-20 13:53:11)

Sv: bandbredd

Router behövervara aktiv för att förbindelsen ska upprätthållas. Det räcker med att ha en konstant ping som "ping-t" i commandprompten för att en adress ska pingas en gång i sekunden, jag använde "ping -t www.google.com".

Lite långsökt, men om nedladdningen först går fort men sedan slöar ned och detta hela tiden upprepas  kan man ju testa att hålla radiolänken öppen genom att också hålla ping igång 1/s.

Hålls inte förbindelsen öppen frå man ingen effekt av rx antennen. 

Ec/Io kvoten finns förklarad i tidigare inlägg, den visar här att du är tilldelad en stor del av basstationens kapacitet, eller snarare att av det brus som kommer in till din router är en stor del basstationens signal vilken kan avkodas ur bruset.  Kan inte kolla RF status monitors funktion nu eftersom jag är utanför Skandinavien, men det finns beskrivet i länkar, bl a EvDo tips. Se här och andra trådar på hans site:

http://evdotips.blogspot.com/2008/02/go … tower.html

De ensiffriga dB siffror du angav återkommer till viss del på andra ställen så at de går att identifiera. Kvoten Ec/Io är viktigast, samt data rate och att se om man är ansluten till en PN (basstationscell) eller flera basstationer/celler.

Du borde inte behöva avinstallera RF monitor för attgå tillbaka till WLAN uppkoppling. Men du måste naturligtvis dra ut USB kabeln, byta till ethernet på routern och gärna starta om den. Logga in med ethernet och kolla WLAN inställningarna. Lösenord till routern framgår av manualen.

RF status monitor är egentligen programvara för någon tidigare burk, den kan ha lite svårt att visa de högsta farterna men max länkhastighet bör visas på 3072kbit/s.  Du borde ha bättre fart än de 800 kbit/s som du rapporterar. VAd säger support att ditt abbonnemang har för högsta fart?  ett enkelt test är att åka till en km från masten och kolla vad som är bästa fart där. Du ska gärna vara inom direkt synhåll från den. Jag använde routern och en iphone över WLAN för detta och bredbandkollen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: bandbredd

Tack för svaren, ska faktiskt ta bilen och åka mot masten nån dag och "föra bok".
Har f ö fått igång både trådlös, ethernet och usb, handlar mest om att switcha om och starta om i rätt ordning.

7 Senaste redigerad av Rikard (2009-12-21 19:14:22)

Sv: bandbredd

Om du vill slippa starta om datorn varje gång du stänger av och på routern och har problem med DHCP kan du skriva "ipconfig /release" i kommandotolken följt av "ipconfig /renew" efter en liten stund.

Effekten blir densamma som att starta om och sparar mängder med tid!

8

Sv: bandbredd

Elle så kör du med statisk adresss i WLAN.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.