1

Tråd: HP integrerat modem + Tele2 + Vodafone Mobile Connect ??

Jag införskaffade en ny laptop för ett tag sen, en HP Compaq 2710p, i Sverige. Köpte sedan till det integrerade 3G modemet, "HP hs2300 HSDPA Broadband Wireless Module", i Nederländerna eftersom det inte finns tillgängligt i Sverige ännu (bor i Amsterdam, jobbar i Sverige - och behöver alltså uppkopplingen i Sverige).

Vid installation av modemet installerades Vodafone Mobile Connect automatiskt, och det verkar som att det finns något cross-avtal mellan HP och Vodafone.

Däremot har jag också tecknat ett Tele2 fri surf avtal.

Jag får inte VMC programmet att fungera med Tele2, och kan inte installera Tele2/Huawei's mobile connect utan att koppla det till Huawei modemet. Kanske är HP's modem låst, men det verkar inte så eftersom VMC tillåter att man lägger till andra profiler (eller så är det där skon klämmer).

Jag kan ju givetvis köra Tele2 med Huawei modemet, men poängen var att slippa en dongle.

Är det någon som har erfarenhet av att köra Tele2 i ett annat modem än Huaweis, av Vodafone's Mobile Connect, eller om HP's integrerade datakort?

Tacksam för alla svar.

2

Sv: HP integrerat modem + Tele2 + Vodafone Mobile Connect ??

Efter ha sökt runt lite på nätet så har jag hittat detta.

Models
HP hs2300 HSDPA Broadband Wireless Module RN005AA#AC3
HP hs2310 HSDPA Broadband Wireless Module RT052AA#ABA

Introduction
The HP hs2300 HSDPA Broadband Wireless Module is an integrated WWAN module for select HP notebooks that provides
connection to Vodafone networks in Australia, France, Italy, Germany, Netherlands, New Zealand, Spain, and UK, and permits
roaming on Vodafone and partner networks in more than 60 countries. (Separately purchased Vodafone service required.) With an
HP Broadband Wireless notebook and Vodafone service, you can check e-mail, browse the Internet, and connect to corporate
networks from anywhere within the coverage area-whether you are stationary or on the go. Begin to enjoy the freedom of connecting
in more places, the speed of broadband, the coverage of 3G networks, and the security, reliability, and ease of use of HP business
notebooks today!


The HP hs2310 HSDPA Broadband Wireless Module is an integrated WWAN module for select HP notebooks that provides
connection to Cingular Wireless networks in the United States and to Cingular's roaming partners in over 100 countries. With an HP
Broadband Wireless notebook and Cingular service, you can check e-mail, browse the Internet, and connect to corporate networks
from anywhere within the coverage area-whether you are stationary or on the go. Begin to enjoy the freedom of connecting in more
places, the speed of broadband, the coverage of 3G networks, and the security, reliability, and ease of use of HP business
notebooks today!

Som sagt så tycks hs2300 vara anpassat för vodafone "telenor i sverige".
På samma vis som hs2310 tycks vara för cingular.

PDF från HP
http://h18000.www1.hp.com/products/quic … 694_na.PDF

Antar då att de har operatörs låst dem vilket är aningen jobbigare.

Under huven på kortet:
Chipset and Module Model Qualcomm MSM6280 chipset; Sierra Wireless MC8775 module

Så tycks de vara ett Sierra Wireless MC8775
Lite info om kortet: http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=132

Hittar inte så mycket (ingen) information när det kommer till låstning/upplåsning av det.

Frågan är hur det blir när du stoppar i tele2 sim kortet, programvaran som följer med är som sagt anpassad av och för vodafone så deras inställningar är redan inmatade.

När du har kortet i och startar programet vad säger det?

Kan inte registrera simkort eller får du motaning men kan inte ansluta?

Om du nu lyckas skapa en anslutnign med rätt apn adress "internet.tele2.se" så kommer den hamna under nätverksanslutningar  "fjärranslutningar" som då gör att du inte kommer behöva vodafones program mer.
Utan du kan göra en genväg från anslutningen till t.ex. skrivbordet så koppla upp dig där igenom.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: HP integrerat modem + Tele2 + Vodafone Mobile Connect ??

Tack för svaret!

Jag kan registrera kortet (eller i alla fall ange PIN som den godtar), får inga felmeddelanden, kan se ett antal nät - men kan inte ansluta mig. Näten anges antingen som "aktuell" eller "tillgänglig".

Det är förinställt för Vodafone i profiler - alla vodafones nät, även telenor. Men jag kan "skapa anpassad tjänst", det enda jag begränsas i är typ av tjänst (till "paket"). Jag är också osäker på vilken typ av kryptering som ska väljas - PAP, shiva, CHAP (?) eller något Microsoft CHAP (kommer inte ihåg exakta betäckningar). Har prövat med PAP och CHAP utan framgång.

Har också försökt med Telia Connect mjukvaran, som ser nät men inte kan konfigureras speciellt mycket, och får det inte att ansluta till något nät här i Nederländerna i alla fall.

4

Sv: HP integrerat modem + Tele2 + Vodafone Mobile Connect ??

Okey men om du kommer så långt att du kan mata in pin osv så tycks de vara olåst.
Annars brukar den bara säga okänt sim eller kan inte registrera sim osv.

Jag har inte en blekaste aningen om hur det ser ut innut i programet så jag kan inte guida dig.
PAP och CHAP skall du inte behöva ändra.

Men du har inte möjlighet att ställa in en APN adress?
Kan heta något annat också, kopplingspunkt eller nått där du alla fall skall skriva in "internet.tele2.se"
Om den frågar efter ett nummer så skall de vara *99#

Du kan väll ta lite printscreens i inställnignsmenyn och ladda upp dem här: http://bandwidth.mina-filer.com/
Så kanske man kan se vad de går att ställa in.

OBS en annan sak, har ingen koll på om tele2 tillåter dig att koppla upp när du är utomlands.
Så det kanske inte funkar som det skall med t.ex. internet.tele2.se.
De kanske är som tre att man måste ringa kundtjänst för att aktivera utlands tjänsten.
Då de kostar 100-250kr/mb i utlandet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: HP integrerat modem + Tele2 + Vodafone Mobile Connect ??

Jag tror det hjälpte. Det finns en rubrik som lyder "Accesspunktens namn" där jag angav internet.tele2.se. Klickade dessutom i flera av säkerhetsalternativen (PAP och CHAP). Vipps kunde jag ansluta till KPN's 3G nät här, som roaming. Prövade inte något mer dock pga kostnaden men åker till Sverige imorgon och ska verifiera.

Tack för hjälpen, håller tummarna att det nu fungerar!

6

Sv: HP integrerat modem + Tele2 + Vodafone Mobile Connect ??

Låter susen.

Om du nu tittar under nätverksanslutningar så borde det ha lagds upp en fjärranslutning.
Så du inte behöver använda programet för att koppla upp dig.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: HP integrerat modem + Tele2 + Vodafone Mobile Connect ??

Japp, ser det där nu. Bra det, eftersom VMC envisas med att ta över hanteringen av mitt WLAN också men klarar det mycket sämre än Vista.