1

Tråd: Usb->ethernet-adapter

Lite luddigt ämne kan tyckas, men ska försöka förklara mig;


En fråga, jag har spekulerat i att skaffa en AirPort Express;
http://store.apple.com/se_edu_117739/pr "¦ TE2NTM0MzQ

Denna kan man ju strömma musik till med iTunes eller vilket annat program man vill om man köper airfoil; http://rogueamoeba.com/airfoil/

Detta skulle ju isf vara fint, tänkte på spotify i datorn osv.
Men usb-porten på denna klarar självklart inte av ett mobilt bredbandsmodem(inte hittat nåt om det iaf?) så då undrar jag om det finns någon adapter eller dyl. som fungerar som en omvandlare från usb till ethernet-kabel, lite mer avancerat än bara en omvandlare, men alltså typ som Dovados router fast utan routerfunktioner, det tar ju AirPorten hand om, alltså ett billigare alternativ till dovadon typ.

Så finns det någon sådan lösning, eller är enklast att skaffa något annat?
Kanske nån som vill utveckla en usb-sticka till dovadon som man kan strömma musik till via wlan?
Det hade ju varit det optimala!

Det finns ju grejer från tex Kjell.com, men dessa kräver ofta någon form av usb-sticka som sändare, vilket ju då tar bort lite av coolhetsfaktorn och bekvämligheten.

2

Sv: Usb->ethernet-adapter

Ser inget bra alternativ då de inte direkt finns någon USB-LAN lan sticka.

Alternativ, skaffa en Dovado 3GN, stoppa in modemet, stäng av DHCP funktionen i airporten. Inte direkt optimalt, men då kommer airporten fortfarande agera accesspunkt, fast dovado'n delar ut ip adresserna, och fixar trafiken. Svårt att komma undan de på vilket som då det måste vara någon annan produkt som hanterar 3g stickan.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Usb->ethernet-adapter

Andreas skrev:

Svårt att komma undan de på vilket som då det måste vara någon annan produkt som hanterar 3g stickan.

Precis, därför tänkte jag om det fanns någon helt annan produkt kanske, har funderat på att skaffa blåtandsmottagare och via detta strömma musiken. Verkar ju nästan enklast.
Har även kört fjärrskrivbord mellan två datorer och på så vis skört spotify på den ena och kontrollerat via den andra, men detta gör ju att man måste ha en till strömslukande enhet igång.

Men varför göra det enkelt för sig. Skulle va coolt om man kunde få ut ljudet från dovadon(UMR) med någon usb-adapter på baksidan så kunde man strömma över nätverket samtidigt som den har hand om internetåtkomsten.

Jag är öppen för ideér, inte alltid enklast är bäst, även om väldigt ofta så är fallet.

Men som sagt det jag vill uppnå är väl att kunna klippa sladden mellan stereon och datorn så man kan ha datorn lite vart man vill och fortfarande skicka ljudet till stereon.

4

Sv: Usb->ethernet-adapter

ingen som har något mer att säga om ämnet?