1

Tråd: Automatisk uppkoppling av 3g vid bootning

Verkar vara ett väldigt bra forum detta. Jag har en fundering som jag klurat på några veckor och skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig på traven.

Jag planerar att ställa ut en stationär PC för dataloggning, i princip i skogen. PC:n kommer inte ha någon skärm ens vid installation. Kommer vilja köra virtual desktop programmet Team Viewver och behöver därför en 3g-uppkoppling till den stationära datorn. Jag vill kunna ansluta till datorn hemifrån och vill därför att mätdatorn är konstant uppkopplad.

Min fråga är om det går att ordna så att datorn automatiskt kopplar upp sig vid bootning så den kopplas upp utan att man behöver koppla in en skärm och klicka i något anslutningsprogram?

T.ex. TRE kontantkort abbonemang kräver att man trycker på "ANSLUT" i TRE connect och detta skulle jag alltså vilja slippa.

Förslag på abonnemang och modem skulle vara mycket uppskattat.


Med vänliga hälsningar,
Mats

2

Sv: Automatisk uppkoppling av 3g vid bootning

Borde gå,

Skapas det inte en fjärranslutning oxå?

I såfall så drar du den till Windows Autostart folder så kommer den automatiskt att ringa upp när du startar upp burken..

Gör en liknande sak på en maskin, men då är den VPN tunnel som startas så fort maskinen går igång,

//Mathias

3

Sv: Automatisk uppkoppling av 3g vid bootning

Kanske en omväg men fjärrlösningen har ju diskuterats med me dovadorouter en hel del. Problemet är omstart om routern eller modemet hänger sig. Vitsen är att du vid behov kan haka på andra grejor som kameror. Kolla dovadotråden.

Som nämnts ovan behöver man inte operatörsprogrammen för att köra modemen om de är olåsta. Man kan använda generella program eller göra en fjärranslutning i nätverk och ha den att starta upp automatiskt. Berätta hur det blev när du löst det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Automatisk uppkoppling av 3g vid bootning

dovado umr/3gn(att föredra då den är snabbare)

dom bootar om sig, om anslutningen havererar om man ställer in detta rätt.

fördelen med dovado är att man kan fjärrstarta/boota en dator om den hänger sig eller dyl och då kan man tex fjärrstyra den via sms.

5

Sv: Automatisk uppkoppling av 3g vid bootning

....då kan man tex fjärrstyra den via sms.

Ja visst, om man inte använder sig av ett "E1820"modem!

Petade in mitt "E170" igen bara för att kunna utföra den tjänsten igen.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]