1

Tråd: Telenor to Upgrade Swedish Network to HSPA+

http://www.cellular-news.com/story/40844.php?s=h

Telenor Sweden has selected Nokia Siemens Networks for a full upgrade of its 3G network. Under a new agreement, Nokia Siemens Networks will deploy its Flexi Multi Radio Base Station to the whole network, and upgrade the core network. Nokia Siemens Networks will also provide network management systems along with project management, planning, implementation, and optimization services.

The upgrade will be providing 21Mbit/s HSPA+ services throughout the network. In addition, Nokia Siemens Networks will expand the functionality and capabilities of the core network, including IP-connectivity and providing a common register for GSM, 3G and LTE access.

No financial details or timelines were provided.

Posted to the site on 27th November 2009

2

Sv: Telenor to Upgrade Swedish Network to HSPA+

Trevligt att de hoppade på tåget till slut.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Telenor to Upgrade Swedish Network to HSPA+

Gäller detta Telenors hemmanät, eller gäller det hela nätet med 3Gis med? Vet att dom har nokiagrejer i 3Gis nätet.

4

Sv: Telenor to Upgrade Swedish Network to HSPA+

Det här gäller bara Telenor (tror jag) eftersom 3GIS består av TRE samt Telenor. TRE har redan HSPA+ sen länge.

5

Sv: Telenor to Upgrade Swedish Network to HSPA+

Samir skrev:

Det här gäller bara Telenor (tror jag) eftersom 3GIS består av TRE samt Telenor. TRE har redan HSPA+ sen länge.

Men enligt Tre så är deras teoretiska hastighet 16 Mbit och de lovar inte mer än 10 Mbit. 21 Mbit som Telenor pratar om är ju onekligen mer, hur kan det då vara samma som Tre kör?

6

Sv: Telenor to Upgrade Swedish Network to HSPA+

Rvter skrev:
Samir skrev:

Det här gäller bara Telenor (tror jag) eftersom 3GIS består av TRE samt Telenor. TRE har redan HSPA+ sen länge.

Men enligt Tre så är deras teoretiska hastighet 16 Mbit och de lovar inte mer än 10 Mbit. 21 Mbit som Telenor pratar om är ju onekligen mer, hur kan det då vara samma som Tre kör?

Jag har fått 16.5Mbps med TRE. Teoretiska hastigheten är 21Mbps, som standarden säger. Om du plockar bort 20-25% med bara radio och PPP ovearhead, så blir det runt 16Mbps.

Cheers