26 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-07 18:46:10)

Sv: Hjälp nybörjare på ICE

Hej

Bra nivå på nybörjarna som läst på innan!

Låg siffra är bra, -70 är bra, -113 ger inget.  Du är som sagt var nära basstationen och har redan stark signal med D35ans egna antenner. men inomhus är signalerna störda av en massa reflexer. En riktantenn har visat sig kunna bättra på farten i det läget, men den bör vara utomhus, så fritt som möjligt och gärna titta mot masten, dvs som för TV. Till skillnad från TV ska du ju sända en signal också så då gäller det att du hörs klart rent och fint (fast min d35 funkadeför strömmande radio i ett parkeringsgarage i Uppsala under jord. NMT 450 kommer bara från högmaster så det fanns ingen lokal åtresändning).

Kontaken heter FME till TNC hane. det ska butiken greja.
riktantenner säljer ice återförsäljare, se lista på www.ice.net. Även infoferenda. Ice säger sig också sälja, men någon smart marknadsmänniska har plockat bort web-butiken, så jag lyckades inte leta reda på något. Enklast är väl ändå att åka till butik i närheten. räkna med 800 kr plus för antennen plus kabel och kontakt till TX/RX uttaget.

har inte sett någon 450-antenn på Classe eller hos Kjell. Vanliga mobiltelefonantenner är fel, som de man använder på GSM eller 3G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Hjälp nybörjare på ICE

Hej

Nya tag efter helgen

fick ett infall att rikta rx1 antenn mot masten

körde bredbandskollen    Skicka 1.2mb   ta emot 2.6mb

Körde ny bredbandskoll fick följande resultat

Hur infogar jag en skärmdump???  / bild kommer när jag vet hur



Stefan

28

Sv: Hjälp nybörjare på ICE

Tack jonas smile Ja jag har ju modemet inne i fönstret. Och masten ligger runt 8 km bort. Det stog nått om nån yagi antenn. Då ska jag nog fundera på att köpa den om inte min funkar jaghar hemma. Ska köpa en kontact till den imorgon så får vise. Och ja, jag har redan monerat den högst upp på taket i den befintliga tv masten som står där (oanvänd) Behöver bara rikta om den. Fast det e högt när man kommer längst ut på nocken smile 2 vånings hus med. Tog en stund innan jag vågade mig ut förra året. Hoppas det går snabbare nu hehe..

29 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-07 19:04:00)

Sv: Hjälp nybörjare på ICE

Den antenn du har från sydafrikanska Poynting är en myckt bra 3G antenn som du bör kunan sälja igen alternativt behålla för framtida bruk. En riktantenn av yagi typ, dvs en balk med tvärställda pinnar, funkar inte som en antenntråd. Alla mått är bestämda för att den ska ge kraftig förstärkning åt ett håll och dessutom minska känsligheten åt andra håll. Alla dessa egenskaper förloras om du ansluter en antenn för ett helt annat våglängdsområde. Sedan går det att göra kombiantenner, framför allt för två våglängder där den ena är en multipel av den andra.  googla på yagi så kommer du att hitta massor med info.

Använd säkerhetsele på taket. Och en större antenn  kommer att kräva att du har två händer fria, inget att hålla i sig med således. Om du förankrar dig i masten, se till att den håller om du skulle falla. Jag har ägnat mig åt en massa takövningar och blivit försiktigare med åren. Använd kompass för att rikta med eller ta med kompass ut ett riktmäke från marken som du kan använda på taket. bor du utåt Grums bör du väl bara ha en bas som är aktuell att rikta mot.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: Hjälp nybörjare på ICE

Kroktorp vad har du för antenner och vilka är riktade vart? vilken kontakt sitter respektive antenn på?  de bra resultat du fick, var de momentana eller håller de sig nu?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Hjälp nybörjare på ICE

Jag riktade  min lilla antenn som följde med modemet rakt mot antennen hade den för rakt upp

Riktantenn på TX RX
Lilla antenn på RX1
Har även provat tvärtom  med sämre resultat hastighetsmässigt ,men samma tendens att sjunka allteftersom

Fick  som synes ett väldigt bra resultat men för att i nästa mätning vara katastrof
har en skärmdump från axess programet med kurvorna täkte om det gick att se något på dom
Går det att lägga in en skärmdump eller vad måste jag göra med den??

Har även noterat att jag tycker 1x/EV-DO lampan blinkar väldigt mycket iblan vid dåliga resultat har fått för mig att den skall lysa hela tiden

Detta börjar bli som en besatthet att få att fungera det som är så enerverande är så hög hast och i nästa nära nog noll
Man börjar nästan drömma antenner och mb/s

Stefan

32

Sv: Hjälp nybörjare på ICE

jonasolof skrev:

. En riktantenn av yagi typ, dvs en balk med tvärställda pinnar, funkar inte som en antenntråd. Alla mått är bestämda för att den ska ge kraftig förstärkning åt ett håll och dessutom minska känsligheten åt andra håll. Alla dessa egenskaper förloras om du ansluter en antenn för ett helt annat våglängdsområde. .

Jasså jag trodde den yagi antennen skulle gå att använda? Jag läste om det  på forumet. Folk som testar och så med den. Har du nått tips på en bra antenn ? Fast inte dyr tongue

33

Sv: Hjälp nybörjare på ICE

Här e den antenn som jag tror ice.net hade på sin sida innan den försvann., Ice net tog 895 tror jag. Här e den billigare.

http://www.safecast.se/sv/artiklar/rikt … ay--2.html

vad tror du om den ??

34 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-08 09:29:33)

Sv: Hjälp nybörjare på ICE

Den är säkert bra. Lite lustigt, för den ACY7 som jag köpte via dialekt hade inte bara en pinne till reflektor utan en hel skärm bakåt. Spelar nog ingen roll i sammanhanget. Det kan vara bilden som inte stämmer med modellbeteckningen.

Notera att du så småningom kan vilja ha en antenn till för det andra uttaget och att det kan bli bättre fart om man sätter en antenn horisontellt istället för vertikalt. Dvs, man sätter en antenn horsontellt i topppen på masten och en annan vertikalt en bit längre ned.

Det beror på att D35 kan använda två antenner och att det i vissa fall blir bättre fart om en eller båda är horisontellt monteradel. Går inte att veta på förhand och det kan desssutom variera över tiden. Kommer signalen över vatten sista biten finns definitivt skäl att testa horisotnellt.

Så en praktisk kompromiss är att montera två antenner på en mast på det sätt som nyss nämndes. Å andra sidan, om du blir nöjd med farten med en antenn så kan du ju sedan vänta och se hur det blir när Ice uppgraderar nätet till högre fart.

Räckvidden för Ice blir rimligen oförändrad. Hur kraven på antenner osv påverkas för att man som användare ska få tillgång till den teorietiska höge farten är mig obekant.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: Hjälp nybörjare på ICE

Tack för svaret Jonas. Har du hört nått om att dom ska uppgradera sitt nät?

36

Sv: Hjälp nybörjare på ICE

enligt pressmeddelande och intervjuer med VD under 2010, inget mer bestämt sagt. Enligt vad jag läst tidigare handlar det bara om mjukvara i basstationerna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: Hjälp nybörjare på ICE

Axthorpe skrev:

Har ringt och mejlat ett flertal gånger till kundservice men inget annat svar än "det finns felanmälningar på den masten", "vi väntar på delar", "vi har lite trångt i nätet" inget konkret svar dock.
Jag tror problemet är att ice.net har sålt mer kundutrustningar än vad deras nät klarar av och att det går i taket så fort man börjar belägga linan med någon som helst kontinuerlig laddning över ett antal mb. Kan det vara så?

För att svara mig själv så; ja masten i Jönköping är överbelastad.
Har äntligen lyckats få reda på (utan att nämna källan) att ice.net har problem med "utrymmet" på masten i Jönköping. Det finns för många utrustningar som går mot den, kan man gå mot någon annan så bör man.
Äntligen efter 2-3 månaders micklande och mocklande, riktande och ringande, installerande och inspekterande, så kan jag sluta felsöka min egen utrustning och sluta klättra runt med antenner.
Så stället får lägga min energi på att hoppas på att ice.net kommer att bygga ut kapaciteten i Jönköping snarast. Och tyvärr är det geografiskt omöjligt att gå mot andra master, har försökt men får ingen vettig signal från andra håll.

38

Sv: Hjälp nybörjare på ICE

Det vore intressant att veta om du sett några värden med RF status monitor som indikerar att masten är så hårt belastad. Ec/Io-kvot borde vara dålig. Vore intressant för andra att veta, det är ju trist att man ska behöva lägga ned flera veckor för att utesluta fel i den egna utrustningen bara för att support inte kan kläcka ur sig ett ärligt svar om hur det står till.

Som användare behövs det objektiva kriterier på mastbelastning. Nu är det i of sig inte säkert att alla som är uppkopplade mot en mast också laddar ned massivt. Själv skulle jag inte ha något emot att mina tillfälliga uppkopplingar prioriterades eftersom jag ytterst sällan laddar ned något större än pdf-filer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.