1

Tråd: Låta Dir-635 använda nätet via datorn?

Hej!

Jag har mobiltbredband på datorn, samtidigt som jag har en dir-635 router..

Finns det något sätt att ställa in den så den använder min dator som "proxy" för att komma åt nätet, så den kan få sina automatiskta uppdateringar, så "mail" funktionen fungerar i  routerns logsystem?

jag har tittat på möjligheten att använda en pppoe, pptp och l2tp server på min dator, men har inte hittat någon mjukvara för att göra så!

Någon som har någon ide/tips?
hmm

2

Sv: Låta Dir-635 använda nätet via datorn?

Det borde funka att dela ut det mobila bredbandet

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

3

Sv: Låta Dir-635 använda nätet via datorn?

Men om jag delar ut bredbanden som "vanligt" i nätverksgrejsemojset, så kommer väll alla som har samma router att komma ut via mitt nät oxo, och det vill jag ju helst inte ....

4

Sv: Låta Dir-635 använda nätet via datorn?

vet ej hur det går att ställa 'routing' i dlinken men...

Om datorerna på lanet anger din dator IP# som DNS och GATEWAY så surfar dom via datorn om den delar ut det, och isp's programvara tillåter detta...

5

Sv: Låta Dir-635 använda nätet via datorn?

jag har tittat på den möjligheten, men det finns ingen inställning som heter typ proxy.

Dom alterantiven som finns är ju dynamiskt ip, statiskt, PPPoe, PPTP L2TP,
dom enda som frågar efter gateway är statiskt ip, men det kan jag inte ange då jag har dynamiskt ip, och L2TP har också en gateway i inställningarna, men då måste jag väll ha någon slags l2tp server/proxy på min dator, och jag har inte hittat några någonstans...

6

Sv: Låta Dir-635 använda nätet via datorn?

vad menar du med att alla som har samma router kommer att komma ut via ditt nät?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

7

Sv: Låta Dir-635 använda nätet via datorn?

Vi är några i huset som har lokalt nätverk för gaming och sådant, och vill ju inte att deras aktiviteter ska belasta mitt mobila bredband...

..men det verkar lösa sig endå, då det verkar som om routern bara är byggd för Fast lina, och inte fungerar med omkopplingar osv.. såvida man kanske inte köper en dovado router och koppla in..

8

Sv: Låta Dir-635 använda nätet via datorn?

Det blir ju en "fast lina" om du delar ut det mobila bredbandet och sätter en sladd mellan datorn och routern, men alla som sitter i routern kommer ju då kunna använda internet anslutningen så det går ju inte att undvika

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

9

Sv: Låta Dir-635 använda nätet via datorn?

hm.. det har du ju rätt i, sedan kan man ju faktiskt i routern begränsa vilka som får komma ut på nätet... det går att lösa.. gut!