1

Tråd: Router med stöd för tellstick

Hej,

Jag är på väg att flytta och tänkte skaffa mobiltbredband istället för fast. Och är då intresserad av en router som fixar USB modemet alternativt har stöd för upp till 21 mbit inbyggt så man bara sätter in sim kortet.

Routern måste klara av att styra NEXA brytare och andra sorters fjärrströmbrytare. Är väl tellstick som man använder då. Den ända routern jag känner till är som fixar allt det här är Dovado UMR finns det någon annan?

Kommer troligen att bli Tele2 som operatör, finns en lite risk dock för telia. Hos tele2 får man med modemet Huawei E1820.

Vore även bra om man kunde skicka sms till routern när man inte är hemma och antingen tända eller släcka lampor och liknande.

Tack på förhand

2

Sv: Router med stöd för tellstick

Dovado UMR är den enda som har stöd för NEXA/Tellstick.
Huawei E1820 har problem med SMS funktionen, fast de kanske enbart gäller att skicka från och inte ta imot?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Router med stöd för tellstick

Okej, då var ju svaret enkelt då. Får ju bli en Dovado UMR helt enkelt, hoppas bara dem löser problemet med sms funktionen

4

Sv: Router med stöd för tellstick

Huawei E1820/E182e svarar inte till våra SMS kommandon som alla andra Huawei modem. Det kanske fixas i nån ny Huawei firmware, men det kan inte vi svara på. Däremot, om du skall använda Tele2 och har behov för SMS-fjärrstyrning, då kan du skaffa en billig E1550 modem från deras KontantSurf paket. Den stödjer SMS, som du kan se här: http://www.dovado.com/modems

5

Sv: Router med stöd för tellstick

Men det modemet fixar väl inte över 3 Mbit? Fast kommer nog inte behöva någon bandbredd när jag inte är hemma smile Så då kan jag köra på det. Har det modemet hemma.

6

Sv: Router med stöd för tellstick

Hellre ha nånting som funkar stabilt och med alla finesser än det alternativa, eller hur? :-)

7

Sv: Router med stöd för tellstick

Precis