1

Tråd: Problem att ansluta mot dator med Telia

Hej.
Är Telias mobila bredband helt låst för inkommande trafik? Försöker pinga datorn, men får inget svar.
Har provat att komma åt datorn via FTP också, men misslyckats.

Tacksam för svar

/Christer

2

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Använder du "online.telia.se" som APN?

Inkommande trafik fungerar på denna APN.

Har du stängt av alla dina brandväggar på datorn?

3

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Erfarenheten här är att access till mobilt bredband med
Router Dovado UMR, usbmodem iCON401;

Från fast bredband är möjligt, men
från mobilt bredband omöjligt.

/OT

4

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Jag har en DOVADO UMR med Telia Option iCON 505. Den svarar på ping, och all annan trafik (HTTP, osv). Jag använder Telia APN "online.telia.se".

Det måste vara din Windows brandvägg som ställer till. Kolla noga.

5

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Några repliker i ärendet access mobil bb - mobil bb från oktober:

Kunden: Frågar ang ping mm från mobiltbredband till mobiltbredband.

TeliaSonera: Mobilt bb - mobilt bb går inte att pinga detta är medvetet spärrat i vårat nät. Denna spärr är gjord för att skydda våra kunder.
Det har varit uppe till diskussion men vi har inte kunnat lösa säkerhetsfrågan kring öppningen.
Hoppas du är nojd med detta svar. Mvh "Namn"

Kunden: Ställer fler frågor kring brandvägg/portar för specifik applikation.

TeliaSonera: Det går inte det ligger spärrat i vårat nät.
Du kommer inte på något sätt att komma åt mobiltbredband - mobiltbredband i vårat nät.
//"Namn"
=================
Däremot fungerar access från Telia ADSL-bredband till Telia Mobilbredband väl, än så länge.
/OT

6

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Samma sak med Tre's nät tongue
Går inte att köra tre<->tre .

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Noterar din smiley...
Undrar hur det är hos t ex Tele2 eller ICE, någon som vet ???

Jag hör om flera ftg som vill kunna ge jourpersonal möjlighet att accessa obemmannade anl, som har 3Gturbo bredband, ifrån vilken typ (och leverantör) av internetanslutning som helst.

/OT

8

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Kör Telia och Dlink Dir-451, ping från fasta nätet (Bredbandsbolaget) till Dlinken fungerar alldelas utmärkt

9

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Jag får det inte att fungera. Har provat att köra via kabel på samma dator, och det funkar, så ingen brandvägg är i vägen...
Har provat att ansluta från Bahnhof fiber bredband samt Telia Adsl...
Om man nu skulle byta operatör, vilken rekommenderas? Skall användas i Sundsvall. Och skall användas av företag...

10

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Vad är det för sorts IP address du får av Telia? 10.x.x.x eller nånting publikt?

11

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Jag får en 90.x.x.x. Och det är väl en publik adress?

12

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Ja, och det går inte att pinga från annanstans?

13

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Går inte att pinga överhuvudtaget. Har testat från Bahnhof fiber och Telia ADSL

14

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Langa upp IP't så får vi testa.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Återkommer med IP senare. Har inte prylarna igång för tillfället

16

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Telia ska tillåta sessioner startade utifrån. Dock är det nog knytet på abonnemangsnivå, dvs har du flatrate är det OK annars går det icke.

17

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Precis chattat med Telia "kundservice", de bekräftar att detta är spärrat och att man inte avser öppna det, dock finns "företagslösningar"

18

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

jag har strulat med teli och fått liknande svar, deras anslutning är i aol nivå från 90talet, lämnade det telia och avser ej åter komma till dom under överskådlig tid pga allt J strul dom skapar.

19

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Hej !

Ny här..... lyfter en gammal tråd ang. telias

"Årskort Mobilsurf - 0.5 GB mobilsurf per månad i ett helt år för 499 kr. För dig som gillar att facebooka, läsa bloggar, ladda upp bilder, eller se filmklipp på Youtube eller SVT Play. "

Jag har skaffat ett UMR och ovanstående abb. med ett Huawei E1750 modem
och kan inte heller ansluta utifrån.
Någon som har färsk info ?

/S

20 Senaste redigerad av gorano (2011-03-28 23:00:12)

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Har samma prob som det som beskrivs i denna tråd, och det du beskriver ska under morgondagen ringa telia för att bekräfta att de inte kan ge tillgång på de portar man behöver jag inte ens kan accessa webbsidan port på 4gr från telias 3g men går bra från wifi på dsl med samma enhet

Om någån vet vilket abonemang eller leverantör isp som tilllåter traffik på de portar man behöver någå som vet ....

21

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

TELE2 funkar, telia snyltar på deras nät.
så minst samma mottagning.

22

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

G-Man skrev:

TELE2 funkar, telia snyltar på deras nät.
så minst samma mottagning.

Är det inte tvärtom?

23

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Samtal med telia idag där de bekräftar att det inte går att köra 3g till 3g tjänster på deras nät.. fick inte någån teknisk berkrivning varför det inte går men att det möjligen kan  ha någåt med dns att göra, mera fick jag inte för att de inte viste men att de trodde att det ska gå om man använder någån annan apn från exempel halebop eller tele2 skulle nog funka ... cool

24

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

Bara för skojjs skull provade jag att använda halebop apn halebop.telia.se men det hade ingen effekt alls. så jag vet inte om man fysiskt måste ha en halebop 3g dongel med abb för att säkert kuna testa om det blir någån skilnad ...

25

Sv: Problem att ansluta mot dator med Telia

det är telias sätt att segmentera näten och trafikräknaren som inte stöder detta. router bugg kallar jag detta, hela internet var så här på tidiga 90talet... behöver man skriva mer? wink


Tele2 har 3G licens, telia har ingen så hyr in sig i tele2's licens/nät som dom sam'bekostar.