1

Tråd: Upplåsning E220?

Är det någon som vet om man kan låsa upp ett Huawei E220 med hjälp av de upplåsningskod-generatorer som finns på nätet och som tar fram en kod från IMEI-numret?

Eller måste man ha ett program som läser ut data ur modemet och sedan genererar en kod?

2

Sv: Upplåsning E220?

Kolla in:

http://www.mobilabredband.se/story/66/L … uawei_E220


..jag fick det dock inte att fungera, och ett dussintal virusvarningar (visserligen av ett förvirrat antivirus program)

3

Sv: Upplåsning E220?

Jo, jag ska prova den guiden. Men jag tänkte om det fanns något lättare sätt...  wink

4

Sv: Upplåsning E220?

Nu har jag provat guiden här på forumet och det verkade gå bra! smile

Jag kollade före och efter med dc-unlocker client och det programmet rapporterade först "SIM Locked" och efter "Unlocked". Så jag antar att det gick bra. Nu återstår att prova med det Comviq surf kort jag skaffat (modemet var låst till Tre innan).

Enda lilla problemet jag hade var att i den hex-viewer jag använde (den inbyggda i Total Commander) gick det inte att söka på hex-strängen "53 64 2C 00". Ja, d.v.s. det gick att söka men jag fick ingen träff. Jag sökte då på ASCII-motsvarigheten "Sd" och på tredje eller fjärde träffen hittade jag koden!! smile

Sedan var det inga problem att mata in koden i Unlock-programmet.

5

Sv: Upplåsning E220?

.det är ju bra...

Mitt modem vägrade komunicera med retriver programet, så det cpade sig helt...
fick bara upp felmeddelande efter felmeddelande.. smile

6

Sv: Upplåsning E220?

Har även provkört med mitt Comviq Surf SIM-kort nu och det fungerar så helt klart har modemet blivit upplåst. smile
Nu återstår bara som jag skrivit om i en annan tråd att hitta en lämplig uppringningsprogramvara som tillåter att man lägger in profiler med flera olika operatörer.

7

Sv: Upplåsning E220?

Jag testade JAU, både version 2.5.7 och 2.5.9. Ingen av dem funkade för mig. Möjligen hade jag inte tillräckligt med tålamod för jag avbröt försöken efter 5-10 min när ingenting hänt. Programmet rapporterade inte heller någon progress.

Sedan när jag körde enligt guiden så märkte jag att det tog rätt lång tid att tanka ut efs.bin så det kanske var det programmet höll på med när det verkade som inget hände.

Om det är så bör man upplysa användarna om att bereda sig på minst 10 min. väntetid när inget ser ut att hända. Att kalla det för att det fixar sig med några musklick är en grov förenkling.

Normalanvändaren gör nog som jag och ger upp efter 5-6 min. utan respons.

När jag tankade ut med qmat enl. guiden fick man i alla fall en progress-bar så man visste att något hände även om det tog tid.

8 Senaste redigerad av sweunlockers (2009-10-30 21:43:46)

Sv: Upplåsning E220?

svenix skrev:

Jag testade JAU, både version 2.5.7 och 2.5.9. Ingen av dem funkade för mig. Möjligen hade jag inte tillräckligt med tålamod för jag avbröt försöken efter 5-10 min när ingenting hänt. Programmet rapporterade inte heller någon progress.

Sedan när jag körde enligt guiden så märkte jag att det tog rätt lång tid att tanka ut efs.bin så det kanske var det programmet höll på med när det verkade som inget hände.

Om det är så bör man upplysa användarna om att bereda sig på minst 10 min. väntetid när inget ser ut att hända. Att kalla det för att det fixar sig med några musklick är en grov förenkling.

Normalanvändaren gör nog som jag och ger upp efter 5-6 min. utan respons.

När jag tankade ut med qmat enl. guiden fick man i alla fall en progress-bar så man visste att något hände även om det tog tid.

Om du läst loggen i programet så berättar den vad det gör, men läsning kanske inte är din grej?
Men eftersom det är sånt klagomål så raderar jag väl länken då så får ni fortsätta på den gamla (enkla metoden)

9 Senaste redigerad av svenix (2009-10-30 21:57:40)

Sv: Upplåsning E220?

Loggen sa bara dessa tre rader och de klarade jag att läsa:

"YOUR MODEM MUST BE DISCONNECTED!!!

PLEASE CONNECT YOUR DEVICE NOW AND WAIT!

DETECTING DEVICE...  PLEASE WAIT!"

wink

10

Sv: Upplåsning E220?

Om nu någon blivit intresserad av JAU (Just Another Unlocker) och vill prova den så kan ni alltid hämta senaste versionen direkt hos upphovsmännen:
http://www.entsperren.net/JAU/JAU.zip

istället för de knöliga rapidshare-länkar som 'sweunlockers' försöker göra sig märkvärdig med...    wink

11

Sv: Upplåsning E220?

sweunlockers skrev:

Om du läst loggen i programet så berättar den vad det gör, men läsning kanske inte är din grej?
Men eftersom det är sånt klagomål så raderar jag väl länken då så får ni fortsätta på den gamla (enkla metoden)

'sweunlockers' håller på och raderar och editerar sina inlägg i denna tråden så den har blivit konstig att läsa.

Men som synes ovan menade han på att det skulle varit mycket enklare med programmet JAU som han delar ut en gammal version av.

Jag testade även flera versioner av det utan att lyckas vilket tydligen förargade 'sweunlockers'...

12

Sv: Upplåsning E220?

svenix skrev:
sweunlockers skrev:

Om du läst loggen i programet så berättar den vad det gör, men läsning kanske inte är din grej?
Men eftersom det är sånt klagomål så raderar jag väl länken då så får ni fortsätta på den gamla (enkla metoden)

'sweunlockers' håller på och raderar och editerar sina inlägg i denna tråden så den har blivit konstig att läsa.

Men som synes ovan menade han på att det skulle varit mycket enklare med programmet JAU som han delar ut en gammal version av.

Jag testade även flera versioner av det utan att lyckas vilket tydligen förargade 'sweunlockers'...

Klarar man inte att använda en dator så är det klart att man inte klarar av att låsa upp modemet.

http://www.entsperren.net/JAU/JAU.zip kommer att ha loggin på sitt program för tillfället fungerar user demo, men det kommer inte alltid att fungera den versionen jag hade länk på har alla funktioner klara utan användarnamn och lösen.
Det är en jävla skilnad fast som sagt ovana dator användare förstår sig inte på sånt.

13

Sv: Upplåsning E220?

sweunlockers skrev:

Klarar man inte att använda en dator så är det klart att man inte klarar av att låsa upp modemet.

http://www.entsperren.net/JAU/JAU.zip kommer att ha loggin på sitt program för tillfället fungerar user demo, men det kommer inte alltid att fungera den versionen jag hade länk på har alla funktioner klara utan användarnamn och lösen.
Det är en jävla skilnad fast som sagt ovana dator användare förstår sig inte på sånt.

Jag vet inte varför du vaknat på fel sida och ägnar dig åt en massa påhopp på personer?

Som tydligt framgick i början på denna tråd så klarade jag faktiskt av att låsa upp mitt modem!

Diskussionen är härmed avslutad för min del!

14

Sv: Upplåsning E220?

Ta det lilla lugna grabbar, alla är här för samma anledning. Sharing is caring wink

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15

Sv: Upplåsning E220?

Upplåsningskoden som genereras här på hemsidan fungerade inte för mig.  Var tvungen att göra "hex-hacket" för att få tag på den rätta koden.

http://www.marcusnyberg.com/2010/06/03/ … -bredband/

16

Sv: Upplåsning E220?

svenix skrev:

Är det någon som vet om man kan låsa upp ett Huawei E220 med hjälp av de upplåsningskod-generatorer som finns på nätet och som tar fram en kod från IMEI-numret?

Eller måste man ha ett program som läser ut data ur modemet och sedan genererar en kod?

cool io ho scaricato Maxis Broadband sostituendo sia dashboard che firmware della vodafone che era 3,6mega e funzionava solo con SIM vodafone adesso funziona con tutti gli operatori in più può raggiungere 7,2 mega se ti interessa ti passo link. smile

17

Sv: Upplåsning E220?

lesinaroc65 skrev:
svenix skrev:

Är det någon som vet om man kan låsa upp ett Huawei E220 med hjälp av de upplåsningskod-generatorer som finns på nätet och som tar fram en kod från IMEI-numret?

Eller måste man ha ett program som läser ut data ur modemet och sedan genererar en kod?

cool io ho scaricato Maxis Broadband sostituendo sia dashboard che firmware della vodafone che era 3,6mega e funzionava solo con SIM vodafone adesso funziona con tutti gli operatori in più può raggiungere 7,2 mega se ti interessa ti passo link. smile

Om det regnar ute använder man paraply.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.