1

Tråd: Hur bygga upp en bra trådlös förbindelse?

Hej,

jag håller på och hjälper min bror att skaffa en vettig internetkoppling till hans hus. Huset är beläget ca 1,5km från en tele2/Telia 3Gmast så avståndet i sig självt är inte ett problem. Huset däremot är lite som Faradays bur då taket innehållet aluminium (tror jag) och det är betongbjälklag.

Hittils har han förlitat sig på ICEnet med dongel vilket funkade men gav 0.15-0,25mbit, dvs klart segt i längden. Vi har testat med ICEnets routerlösning, då vi kom upp i 0,8mbit som bäst, däremot verkade WLANdelen vara väldigt ostabil på deras router.

Mina två huvudalternativ är att:

1) Sätta upp en repeater och dra den till en extern antenn på taket som klarar både 3G och GSM. Detta är dock rejält dyrt, men skulle innebär att det skulle fungera klart bättre med mobiltelefon innomhus.

2) Koppla ihop en Trådlös router med ett 3G Modem MED ett antennuttag och koppla in en externantenn på taket och rikta den mot 3G masten.


Det som verkar hopplöst svårt att hitta är ett USBmodem med ett antennuttag (obs en lösning sk universaladapter är jag MYCKET skeptisk till). Vilka finns det?

Vore toppen med förslag på bra lösningar. Själv tycker jag att alternativ två med utbytbar antenn vore att föredra med tanke på kommande 4Gutbyggnad.

Hur ska jag göra? Ser fram emot svar!

MVH Simon Engvall

2 Senaste redigerad av G-Man (2009-10-17 21:30:42)

Sv: Hur bygga upp en bra trådlös förbindelse?

jag kör med:
umr->usb kabel via 'befintligt takhål'->usb modem som är plaserat inne i ett tätt hölje(testen gjordes med kondom).
då är routern INNE under taket och usb modemet UTE på taket
= funkar

eller så ställer du routern i ett fönster....