1

Tråd: Svarstider för olika operatörer?

Jag tittar på vilken mobil bredbandsoperatör som jag önskar att bli kund hos och skulle därmed vilja få reda på era erfarenheter om svarstider samt upstream hastighet för de olika operatörerna.

Vad är er rekommendation rent generellt ifall just i första hand svarstider och i andra hand upstream hastighet är viktigast?

2

Sv: Svarstider för olika operatörer?

När det gäller svarstider så tycker jag inte att någon svar kommer vara rättvis eftersom det varierar så mycket pga olika omständigheter med radio, teknik, transmission och destinationer.

När det gäller upplänk, så har de flesta operatörer HSUPA.

Personligen så tycker jag att TRE klarar det flesta väldigt bra.

3 Senaste redigerad av keja01 (2009-11-10 23:32:07)

Sv: Svarstider för olika operatörer?

ICE och D35 modem ger för mig vid bra mottagning mätt med bredbandskollen sändninghastighet inom 0,5-1,1 mbit och svarstiden varierar inom 90-150 millisekunder. Det är tillräckligt för skjutaspel över internet på en närbelägen spelserver.

4

Sv: Svarstider för olika operatörer?

Använder jag ett 7.2Mbps modem hos TRE, då får jag 50-55ms. Använder jag ett 21Mbps modem så får jag 30-40ms.

5

Sv: Svarstider för olika operatörer?

När det gäller både överföringshastighet och svarstider så mäts de på olika sätt. Jag rekommenderar att överföra två olika små paket. På så sätt kan man separera överföringshastigheten från svarstiden.

David

6

Sv: Svarstider för olika operatörer?

Jag menar alltså att total överföringstid = svarstid + (överförd datamängd)/bithastighet
Använder man den formeln på olika datapaketstorlekar så kan man separera fram svarstiden från bithastigheten.

Det är ganska meningslöst att redovisa svarstid om man inte vet på vilka storlekar den mätts. Kom ihåg att räkna in headern i överförd datamängd.

Skriv gärna ett litet program som skickar olika stora IGMP eller UDP paket och som mäter minsta tidsåtgång för paketleveranserna. Man kan också mäta MTU på vägen genom att se vid vilka paketstorlekar det blir en extra stor fördröjning.

Bredbandskollen har en ganska mixad och ospecifik mätmetod. De mäter TCP och där påverkar även TCP-ackarnas retursvarstid nedladdningshastigheten.

Enklast, men det är sällan det fungerar, är att köra ping med flaggan -l på windows och -s på linux där -l och -s anger paketstorlek i bytes exklusive header (åtminstone i linux). Posta gärna tillbaka vad ni får för resultat på olika storlekar.

David

7

Sv: Svarstider för olika operatörer?

Har testat TRE hela dagen nu med ett HSPA+ modem i DOVADO UMR.

Fick detta:

    Packets: Sent = 65760, Received = 65643, Lost = 117 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 23ms, Maximum = 2328ms, Average = 42ms


23ms - 42ms!!!