1 Senaste redigerad av Samir (2009-11-20 14:08:08)

Tråd: E1820 full speed in DOVADO UMR

Halloj,

Jag skriver detta på engelska eftersom det kan hjälpa andra googlare som letar också efter denna lösning.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

I have a couple of Huawei E1820 modems. One is from Tele2 Sweden, and the other is from Tre ("3") Sweden. Both are network unlocked in their shipping state. Both came with firmware version 11.812.03.00.00 on them.

When combined with the DOVADO UMR (or Linux in general for that matter), we were only able to get less than 3Mbps on the downlink speed. The uplink speed was a little over 1Mbps, which is fairly ok. However, the modem itself is designed to be 21Mbps (theoretical air interface speed). When used directly in the PC, I was able to get 6Mbps.

We tried getting a hold of someone at Huawei to point us to the right direction, but to no avail. With a bit of Googling, I was able to find a newer firmware for this model of modem.

http://www.tele2.se/uppgradera-E1820.html

This is (version 11.820.03.00.00), so I was able to upgrade both operator branded modems with this firmware without any issues.

I tested both modems separately in the DOVADO UMR and each test result came back with 6.8Mbps down and 2.2Mbps up

I got pretty much the same results when used directly in the PC as well.

As a notice of warning:

I wouldn't recommend anyone inexperienced with modem firmware upgrades to do so carelessly. If you plan on performing such an upgrade of your USB modem, then be very attentive when it comes to following the instructions.

After all, you don't want to ruin it since it's a one shot try! If you are unsure about the procedure, then contact your operator first or visit the store.

PS: I have ordered the Huawei E182e model as well, and will carry out the same procedure as the new firmware seems to be made for both models.

Cheers! big_smile

2 Senaste redigerad av Micke (2009-10-11 09:45:41)

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Tjabba!

Med vilken signalstyrka (?%) i Dovadon fick du så fina värden?
Testade E1820 (version 11.820.03.00.00) med samma placering som E170 nu på morgonen igen...oj oj, fortfarande med usla värden!

Här är mina aktuella resultat via UMR (version 4.0.2):

E170--> Signal 32% utan extern antenn-> â–¼2,84 Mbit/s â–²1,0 Mbit/s och stabil.
E1820->Signal 12% utan extern antenn-> â–¼1,28 Mbit/s â–²0,66 Mbit/s och instabil.
E1820->Signal 12%  med extern antenn-> â–¼1,79 Mbit/s â–²0,14 Mbit/s och instabil.

Via PC:n får jag med E1820 ungefär samma värden som ovan och med E170 lite sämre resultat än via Dovadon.

Vad sägs? Kan det vara något fel i modemet eller är det mjukvaran som strular? Skall jag med "full speed" återlämna/byta E1820:an eller avvakta tills vidare?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Måste vara mobila nätet.

Jag har märkt tonvis med gånger att radio moduler i USB pinnar brukar vara betydligt svagare än USB donglar.

Men men, testa igen runt midnatt ikväll så får du se. Försörk att placera routern där du har bäst mottagning. Kolla gärna på basstationskartan högst ovan (använd Internet Explorer!).

4

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Sätt igång de äldre tptest där man kan sätta intervall och hur länge den skall köra, så typ varje 15min i 24 timmar, så kan sen stå på natten och testa när användar antalet blir lägre, så får man kanskese vad som är möjligt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Nä nä, det måste vara något annat fel. Vet var masten står, provade nu massor med gånger under olika dygnstider...förbrukar därmed bara en massa bits.
Även med bara en 12%:ig signalstyrka och en 3G-uppkoppling borde jag väl få en bättre â–²(uplink) än 0,14 Mbit/s!
Min "Slingbox" kräver ju minst â–² 0,8 Mbit/s och en stabil uppkoppling, trodde bara att E1820:an kunde komma upp i lite högre â–²-värden än E170:an...nix.
Skall ha ett snack med Tele2 nästa vecka! Tack så länge, jag återkommer!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Bara för att veta, använder du "3G General" som profil på SYSTEM->NETWORK SETTINGS sidan?

Tack

7

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

...som jag skrev tidigare under en annan tråd...

Yes...sedan länge.
Har alla de inställningar som du rekommenderade i diverse inlägg och mail till mig. Ett hjärtligt tack för all den hjälpen! Jobbar Du egentligen dygnet runt?
Jag får nog avvakta tills man (Tele2 o/e Dovado) har fått ordning på "E1820-problematiken"! Kör med E170 tillsvidare!

Cheers!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

8

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Vad får du för hastighet med E1820 när det sitter i PC:n

//Mathias

9

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Tja...det blev ungefär samma elände, men det finns i "Tele 2 Mobile Partner"
under "Diagnostic..." en bra möjlighet att optimera den externa antennen.
Något sånt borde kanske finnas i Er nästa firmware också!?
Kom till max "RSSI: -95 dBm" dvs 4 stapelstreck = Turbo 3G vid kontakt.
Sen kopplas det ju numera automatiskt ned till enbart 3G utan kontakt...tror jag.
Så min externa antenn har nu den bäst möjliga inställningen.
Trots det får jag ingen riktig fart på E1820:an! Varken i PC:n eller i Dovado:n.
Mycket märkligt...eller hur?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

10

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Tror du kan utesluta problem med UMR:en tillsvidare.

Har du testat modemet på någon annan fysisk plats?
Fokusera först på att få till hastigheten i PC:n.

Mvh
Mathias

11

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

I tried the 11.815.06.00.00 firmware from Starhub in Singapore, and the max speed was 3.1Mbps, on three seperate tries. I noticed that it changed the product model name from E1820 to E1820-0 as well.

Conclusion is, use the new 11.820.03.00.00 firmware from Tele2.

http://193.12.60.17/public/sweden/huawe … rmware.zip

12

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Nu när E1820:an har blivit riktig "varm i kläderna"  och den externa antennen vreds (egentligen av misstag) helt åt "helv***" fungerar det!!!

Det finns väl ingen basstation mitt i Mälaren och Kista ligger 110 km bort, ha, ha.
Alltså måste jag fånga in signalen genom stuts från ytterfasaden o/e granntaket eller jag vet inte vad?!

Signalstyrkan enligt UMR:en är fortfarande mitt på dagen lägre (22%) än med E170:an (32%), men hastigheterna har blivit något högre (â–¼4,67..â–²1,17 Mbit/s) med en numera stabil uppkoppling!

Nu låter jag det vara! Förresten sänkte Tele2 INTE mina hastigheter fast jag låg 3 GB  (i upload) över mitt abo.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

13

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Använd detta: http://www.mobilabredband.se/pts

14

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Spegel för filerna finns här.
http://www.mobilabredband.se/files/___Huawei+E1820

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15 Senaste redigerad av Samir (2009-10-14 17:12:09)

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Hi,

Today I got the Huawei E182e model (branded by TRE).

It came with firmware 11.815.03.03.00 on it, and delivered circa 3Mbps in the UMR, to very little surprise.

I then upgraded it with the Tele2 firmware which works for the E1820, and it gave me nearly 6Mbps after the upgrade.

Here are the key differences between the E1820 and E182e:

The E1820 model only operates on the 2100Mhz UMTS band. It only has CE approval.

The E182E model operates on 2100/1900/900/850Mhz bands. It has both CE and FCC approval.

Both models have 21Mbps downlink and 5.76Mbps uplink.

Cheers.

16

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Låter som att E1820 hostades fram snabbt pga marknaden ville ha det, sen kom den "riktigt" E182e som har fler band samt blivit godkännt av FCC.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

17

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Ja, verkligen. Starhub Singapore var första kunden, sen kom Sverige och Portugal.

Då kan man köra E182e worldwide (Nord&Sydamerika också), och sen våra konstiga 850/900Mhz nät som kommer dyka upp här i norden.

18

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Tänkte bara meddela att jag flashat E1820 från tele2 med E182EUpdate_11.820.03.00.00.B416 enligt länken ovan. Modemet levererades idag med 11.815. Efter flashningen får jag 6 Mbps i download men bara ca 0,9 Mbps i upload. Tyckte att uploaden var något bättre innan flashningen..? Däremot blev DL mycket bättre. Nu är det ju rätt svårt att jämföra då det räcker med att flytta modemet 30 cm så har jag helt plötsligt bara ca 1,5 Mbps i DL även efter flashning. Jag har bara kört 1 dag än så länge så svårt att dra några konkreta slutsatser. Tycker heller inte att det är någon skillnad om jag ansluter min lilla externa antenn på 5 dbi.

19

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Är det MED eller UTAN routern?

Om det är MED routern, då bör du gå in på SYSTEM->NETWORK SETTINGS sidan och använda "3G General" profil. Save and Restart därefter.

20

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Hej igen,

uplever här ungefär samma fenomen som "Amiralen" med o/e utan extern antenn.

Men enligt Tele2....
"På Tele2 Mobilt Internet Small, Medium och Large är det upp till 1,4 Mbit/s uppströms. Med gamla abonnemangsformer är det upp till 0,3 Mbit/s uppströms".

Alltså kan man egentligen inte förvänta sig en högre hastighet upströms, eller?
Ligger just nu ute med â–¼4,67..â–²1,17 Mbit/s och 25%:ig signal, det får duga!

Hur och med vilken operatör/abo de fick så fina värden i Stockholm står fortfarande stjärnorna...

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

21

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Telenor ger mig 4.5Mbps ner, och 0.33Mbps upp.

Tre ger mig 7Mbps ner och 1.5-2Mbps upp.

Tele2 och Telia ska testas. Jag får återkomma med lite siffror.

Alla har jag testat med E1820 och E182E i routern och direkt in i datorn.

22

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Thanks Samir, You are welcome with more real results!

But what was this...???

..."I inserted and tested both modems back in the DOVADO UMR and the results came back:

6.8Mbps down, 2.2Mbps up

I got pretty much the same results when used directly in the PC as well".

I think many people out there are confused now???

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

23

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

oops...I see what you mean. Let me fix that up.

24

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Hallo igen där ute.

Efter många många mätningar och jämnförelser med E170:an måste jag konstatera att E1820:an nu arbetar stabilt med en hög nedströmshastighet,
...men men...uppströms är det fortfarande magert. Varför är det så egentligen?

E1820: Signalstyrka 25%, â–²0,54 Mbit/s â–¼4,28 Mbit/s och stabil uppkoppling.
E170:   Signalstyrka 29%, â–²1,12 Mbit/s â–¼2,66 Mbit/s och stabil uppkoppling.

Jag testade E1820:an med och utan fast extern antenn med samma kablage på samma ställe som E170:an, men tendensen med låga uppströmsvärden är alltid densamma!

Någon som upplever samma fenomen?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

25

Sv: E1820 full speed in DOVADO UMR

Micke skrev:

E1820: Signalstyrka 25%, â–²0,54 Mbit/s â–¼4,28 Mbit/s och stabil uppkoppling.
E170:   Signalstyrka 29%, â–²1,12 Mbit/s â–¼2,66 Mbit/s och stabil uppkoppling.

Signal styrkan är om jag inte helt missminner mig den styrkan som modemet känner av på länken från masten och till dig.

Eftersom du verkar befinna dig en bit ifrån så kan det vara så att E170 klarar av att sända starkare. OBS detta är ren spekulation..

Du upplevde samma speed i routern vs. modemet i datorn?

Mvh
Mathias