1 Senaste redigerad av buecke (2013-07-10 20:23:41)

Tråd: DovTelCon (Windows/Linux)

Hej!

Jag har skrivit ett litet program (DovTelCon = Dovado TellStick Control) för styrning av trådlösa strömbrytare med Dovado/Tellstick från en Windows- eller Linux-dator.

Mer information och download: http://www.dovtelcon.info
Version: 1.4 build 1297, senast uppdaterad: 2013-07-10

Screenshot:
http://www.dovtelcon.info/media/DovTelCon-Screenshot.gif

Hälsningar
Daniel

2

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Coolt.

Har ingen tellstick själv så inte mycket att testa men har du lust att dra lite print screens osv och post i tråden?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Buecke,

Totally loving the concept and effort you put into this. I have installed it on an XP machine and also on a Vista machine as well.

I have followed your instructions, however, nothing happens if I double-click the small icon next to the clock. If I right-click it, it has the "Show Options" and "Close". That's it.

What am i doing wrong in this case, you think?

Many thanks!

4

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Samir skrev:

Buecke,

Totally loving the concept and effort you put into this. I have installed it on an XP machine and also on a Vista machine as well.

I have followed your instructions, however, nothing happens if I double-click the small icon next to the clock. If I right-click it, it has the "Show Options" and "Close". That's it.

What am i doing wrong in this case, you think?

Many thanks!

Klickat på "show options" ?

Efter ändring av hostname/ip och lösenord (under "Show options") och omstart av programmet läser den alla styrbarer devices in och man kan välja för varje device on eller off på trayicon.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Tried that like 8 times already.

6 Senaste redigerad av buecke (2009-10-26 15:46:59)

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Hej Samir!

Tack att du provar programmet!

Samir skrev:

I have followed your instructions, however, nothing happens if I double-click the small icon next to the clock. If I right-click it, it has the "Show Options" and "Close". That's it.

What am i doing wrong in this case, you think?

Det ska inte händer något om man gör en dubbelklick, men efter man har ändrat optioner till rätt URL och lösenord ska man se alla devices (det tar några sekunder) om man gör en högerklick.

Du har väl aktiverat "Dovado API" på routern? Sitter datorn i samma nät som routern eller försöker du det från extern? Jag kunde testa programmet bara lokalt på två datorer eftersom det verkar så att Telia blockerar port 6435...
Kan du titta in i programmets filmapp ({Program Files}\DovTelCon): Finns det en fil som heter DovTelCon.ini efter du har sparat options?
Använder du senaste officiella firmware-release 4.02 eller någon beta firmware?

Hälsningar
Daniel

7

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Tjenare buecke,

Häftigt med egen utvecklad apps till våran umr.
Tyvärr får inte jag heller den att fungera ..

Jag tittade i ini filen

[DOVADO]
URL=192.168.101.2
PWD=o`rrvnqc

^^^Krypterar du passwordet, för jag kan säga att det är inte mitt password som står i INI filen..

Annars verkar det vara någon bugg i den koden som hanterar password inmatningen.

Mvh
Mathias

8

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Humm glöm mitt förra meddelande,

Måste kolla min UMR. Sitter just nu med en väldigt special version på burken :-)
Verkar vara något knas i den....

Återkommer..

9

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Mathias skrev:

Tjenare buecke,
Jag tittade i ini filen

[DOVADO]
URL=192.168.101.2
PWD=o`rrvnqc

^^^Krypterar du passwordet, för jag kan säga att det är inte mitt password som står i INI filen..

Annars verkar det vara någon bugg i den koden som hanterar password inmatningen.

Hej Mathias,

nu har jag tagit bort lösenord-kryptering (oavsett att du har kanske något problem med din router) och lösenordet ska vara synlig i ini-filen. Det är bara att laddar ner setup-filen igen. Hoppas att vi kan lösa allt så att det funkar också på era datorer...

Hälsningar
Daniel

10 Senaste redigerad av Mathias (2009-10-10 09:17:52)

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Tjena!!!

Hittat vad buggen är.

Om man har ett Wake On LAN alias så verkar inte ditt program fungera.
När jag tog bort det så poppar programmet igång...

Tjoohoo

Wireshark rockar sniffade för att se vad som skickas mellan ditt prog och UMR:en.

//Mathias

11 Senaste redigerad av buecke (2009-10-10 09:53:54)

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Hejsan!

Mathias skrev:

Hittat vad buggen är.

Om man har ett Wake On LAN alias så verkar inte ditt program fungera.
När jag tog bort det så poppar programmet igång...

Tack och vad bra att du har hittad buggen, då ska jag titta närmare på detta och fixa problemet. Jag återkommer med en ny version.
Jag har också tänkt att ändra programnamnet till DovTelCon (Dovado TellStick Control), det låter mer internationellt. Och jag ska också ha en liten hemsida med installationsrutin mm.
@Mathias eller Samir: Är API-port 6435 tillgänglig utifrån?

Hälsningar
Daniel

12

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Ok, I didn't have this problem as Mathias describes.

My problem was that I had 6 devices. Three of them were Waveman (livingroom) and three of them were Nexa (bedroom). I removed the Nexa units, and now I see all three Waveman units.

I would like to commend you for doing such a fantastic job on this. I hope you will allow us to advertise this program once it's ready for release.

We would also very much like to reward your efforts with an extra unit.

Please get in touch me by PM (so I know it's you) and we'll take care of the details there.

Now all we need is a good SMS client! :-)

13

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

buecke skrev:

Hejsan!
@Mathias eller Samir: Är API-port 6435 tillgänglig utifrån?
Hälsningar
Daniel

Inte i nuvarande firmware.

Vi funderar dock på att lägga in Whitelist IP för externa IP på samma sätt som för Remote management dock har jag inge ETA på det.

Mvh
Mathias

14

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

buecke skrev:

Hejsan!

Mathias skrev:

Hittat vad buggen är.

Om man har ett Wake On LAN alias så verkar inte ditt program fungera.
När jag tog bort det så poppar programmet igång...

Tack och vad bra att du har hittad buggen, då ska jag titta närmare på detta och fixa problemet. Jag återkommer med en ny version.
Jag har också tänkt att ändra programnamnet till DovTelCon (Dovado TellStick Control), det låter mer internationellt. Och jag ska också ha en liten hemsida med installationsrutin mm.
@Mathias eller Samir: Är API-port 6435 tillgänglig utifrån?

Hälsningar
Daniel

Hojta om du behöver nån hjälp ang skapa sida / ytrymme / domän osv.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15 Senaste redigerad av buecke (2009-10-10 16:08:13)

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Hej!

Samir skrev:

Ok, I didn't have this problem as Mathias describes.

My problem was that I had 6 devices. Three of them were Waveman (livingroom) and three of them were Nexa (bedroom). I removed the Nexa units, and now I see all three Waveman units.

Jag tror att jag har hittad buggen. Nu har jag laddat upp en ny version 0.2 med flera små förbättringar och skaffat en liten hemsida (länken finns i min första meddelande). Jag vore glad om ni kan testa igen (eftersom jag har ändrat programnamnet ska ni först göra en uninstall av den gammalt program).

Hälsningar
Daniel

16

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Andreas skrev:

Hojta om du behöver nån hjälp ang skapa sida / ytrymme / domän osv.

Tack så mycket, Andreas! Men jag har redan egen webspace.

Hälsningar
Daniel

17 Senaste redigerad av buecke (2009-10-10 16:06:56)

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Mathias skrev:
buecke skrev:

Hejsan!
@Mathias eller Samir: Är API-port 6435 tillgänglig utifrån?
Hälsningar
Daniel

Inte i nuvarande firmware.

Vi funderar dock på att lägga in Whitelist IP för externa IP på samma sätt som för Remote management dock har jag inge ETA på det.

Det vore kul. Då kunde man styra sina enheter från windows-datorer i hela världen med mitt lilla program smile

Hälsningar
Daniel

18

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Jag har laddat ner den senaste versionen, och ser nu att jag kan ha många mer receivers i systemet. Funkar väldigt bra nu, måste säga!

Thumbs up!

19

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Tack Daniel,
jag hat provat ditt program och det funkar klockrent,
hoppas du vidarutvecklar det.

Janne

20

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Testade men fick problem med password. Finns det några krav vilka tecken ett pwd får innehålla?

21

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Hej!

cmuarg skrev:

Testade men fick problem med password. Finns det några krav vilka tecken ett pwd får innehålla?

Nej, det finns inga krav för lösenordet, alla lösenord UMR:en acceptera ska funka. Programmet spara lösenordet okrypterad i ini-filen ({Program Files}\DovTelCon\DovTelCon.ini), där kan du kolla om det står rätt lösenord. Om du sedan fortfarande tror att det är en bug, kontakta mig vänligen via pm.

Hälsningar
Daniel

22

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

If I place my mouse curser over the icon, it shows up as "DoTeSt".

23

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Hej!

Jag har laddat upp version 0.3. Det finns några små (mest osynliga) förbättringar och nu kan man släcka eller tända alla enheter på en gång.

Hälsningar
Daniel

24 Senaste redigerad av buecke (2009-10-26 16:12:15)

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Hej!

Jag har laddat upp version 0.4. Man kan nu välja i optioner att programmet ska starta tillsammans med windows. Det är inte längre en nätverk-förbindelse vid programstart nödvändig eftersom programmet sparar alla enheter i ini-filen. Därför måste man uppdatera menyn manuellt genom att klicka på "Update devices" efter man har gjord ändringar av enheter i UMR:en.

Hälsningar
Daniel

25

Sv: DovTelCon (Windows/Linux)

Har testat denna och den fungerar utmärkt.

skulle vilja ha lösenordet krypterat på datorn annars kommer jag inte på mer funktioner.