1

Tråd: Zyxel NBG412W3G - vilka USB 3G-modem är kompatibla ?

Har någon lyckats använda denna 3G trådlös-router med något 3G USB-modem som är vanligt på den svenska marknaden ?  Jag får det inte att fungera med det Telenor Icon 225-modem jag har.

2

Sv: Zyxel NBG412W3G - vilka USB 3G-modem är kompatibla ?

Skomt skomt, den skall funka med Icon 225 enligt dras sida.

http://www.zyxel.com/web/product_family … D71DDA2BA5

Har du senaste firmwaren till routern, ifall de finns någon sådan.
Kanske är så att modemet är av en nyare version vilket gör att de inte funkar heller.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av gunnar-medial (2009-09-29 20:17:00)

Sv: Zyxel NBG412W3G - vilka USB 3G-modem är kompatibla ?

Jo det påstods  in något forum att de har haft fungerande stöd för den firmware som fanns i de USB-modemen för något år sedan. Senare producerade modem (jag fick mitt från Telenor i våras) har en nyare firmware och då har det tydligen slutat fungera med NBG412W3G. De verkar inte ha någon speciellt aktiv underhålls-support (typ Dovado) som lägger till stöd för nya modem kontinuerligt. Men man skall inte ge upp direkt.
Nu har jag slagit till på ett Huawei E170 på Tradera. Det modemet tillhör också de modeller som Zyxel påstår att den här routern stödjer så det vore väl tusan om det skulle bli problem igen smile Jag återkommer när jag provat.

4

Sv: Zyxel NBG412W3G - vilka USB 3G-modem är kompatibla ?

Jag kollade med Zyxel kundsupport och de kunde meddela följande:

=================
Option 225 fungerar i NBG412W3G OM det är iCON 225 och 3G dongle"™n har firmware "2.4.6Hd.
Den firmware som oftast finns i donglarna ifrån Telenor har en nyare firmware som inte stöds utav NBG-412W3G och i dagsläget har vi ingen information om när/om vi kommer med en mjukvara som kommer stödja nyare firmware än ovanstående.

Huawei
  E220 (HSDPA)
  E270 (HSUPA)
  E169 (HSDPA)
  E170 (HSDPA)
  E180 (HSUPA)
  E230 (HSUPA)
Option
  iCON 225 (HSDPA) (med firmware "2.4.6Hd)
SierraWireless
  Compass 888
================

Jag har en E170 på gång in nu så skall jag prova hur det fungerar med den.