1 Senaste redigerad av Alexander (2009-12-12 21:50:55)

Tråd: Äntligen slut på 3s ständiga nedkopplingar med E220!

EDIT2: 2009-12-12
Nu verkar det funka med Nyaste 3 Connect.
Tack Samir.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1354
3 fick tydligen ändan ur vagnen inför Windows 7 lanseringen!
Funkar nu på Vista och Win 7 64 bitars.

Det är bara det att nu har jag skaffat telenor.
Tycker det är dött lopp mellan de båda förutom att 3 har begränsad data/mån.

Synd för 3 att jag upptäckte att det fungerade bra med nya 3Connect för sent. Har nu bundit mig till Telenor för nästa period lockad av obegränsad data.
Tror att 3 har mer utbyggt och snabbare nät men telenor ska bygga snabbare snart.
http://www.etn.se/index.php?option=com_ … p;id=50267

Haft problem med 3 sedan i juli tills nu vilket är oförlåtligt och gav mig mod att byta (det fungerade exemplariskt innan och jag fick rejäl rabatt ett tag, bundet 9 mån med avbetalat E220 modem).

Nu betalar jag mer 199:-/mån men med nytt smidigare modem E1750. Modemet klarar snabbare upplänk men nätet hos telenor klarar inte det hos mig ännu! sad Grundlurad!

Körde ett tag med Tele2s mjukvara i E220 men till sist blev jag utkastad direkt ur 3s nät då.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT: Fungerar inte längre!
Samma problem kvarstår. Rätt ofta ansluter den inte vid datorstart.
Dessutom tappar den ofta anslutning ganska fort.
Det gick avsevärt bättre till en början men nu ett par dagar senare är det katastrof igen.

Nu återstår det för mig att testa utan Dovado routern.
Om modemet inte fungerar ser jag ingen annan utväg än att säga upp abonnemanget.

Frågan är om man kan slippa 3 månaders uppsägningstid. Ja det är 1 mån nu hos 3 (=bättre än hos Telenor som har 3 mån.).
Tjänsten fungerar ju uppenbarligen inte så som utlovats av 3.

Frågan är också vilken operatör man ska välja.
Telia verkar fungera bra enligt vissa. Jag hade tänkt välja Telia i sista hand men nu blir jag kanske tvungen att leva hårdcappat framöver (med mycket låg gräns per månad):(

Jag har inte använt i närheten av min gräns på 3 de senaste månaderna. Ligger kanske på max 5 GB/mån nu.
Finns inte en sportslig att hamna ens nära gränsen om man blir utslängd stup i ett.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligt inlägg (Läs ej. Inte alls aktuellt längre. Kvar för kännedom om vilket problem det varit.)
---------------------
Sedan minst 2 veckor har uppkoppling mot 3 hela tiden "disconnectats".

Jag tröttnade på detta.

Lösning.
Du måste uppdatera till 3s "nya 3Connect"
http://www.tre.se/templates/Sporg3_03.aspx?id=27984

Detta nämns också i denna tråd
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=999

Installationsanvisning!
-----------------------------
Du måste ha installerat ditt gamla 3Connect (möjligtvis funkar OK med Mobile Connect installerat).
Om du ej gjort detta kör Autorun från din E220 (modemdisk).
E220 emulerar ju en enhet typ "J:" eller något när den är ansluten. Där finns Autorun.exe
Innan du kör den nedladdade 3Connect_Build62_E220_E960_B970_WIN_MAC_Mixed_ISO.B266.exe från 3 (länken ovan) måste du ha installerat gamla 3Connect annars kommer den nya installationsfilen inte att hitta modemet.

När du installerar gamla 3Connect för första gången (om du ej har den installerad redan) syns "Driver Software Installation" i nedre högra hörnan på min Vista 64 bitar.
Det bör stå "Ready to use" i alla dess fält innan nya 3Connect installeras.

Med Dovado Router. Dra ur strömkabeln. Dra ur modemet.
Utan Dovado Router. Välj Safely Remove Hardware. Stäng modemdisken (Stop / OK / OK / Close) och dra ur den ur USB jacket i datorn.
Ta ut SIM kortet ur modemet.

Anslut modemet (utan SIM) till USB port på datorn (helst till 2 USB portar med Y-kabeln).

Installera nu nya 3Connect (=kör 3Connect_Build62_E220_E960_B970_WIN_MAC_Mixed_ISO.B266.exe).

Efter en massa steg och väntande kommer meddelandet "Open File Failed" up.

Tryck OK.

Avinstallera 3Connect (det är ju den gamla som är installerad).
Görs via Start/Control Panel/Uninstall a Program.
Kör nu Autorun från E220 modemdisken igen (nu finns ju den nya där).

Installera allt ordentligt (=nya 3Connect). D.v.s. kör Autorun.exe från modemdisken igen.

Välj Safely Remove Hardware.  Stäng modemdisken (Stop / OK / OK / Close) och dra ur den ur USB jacket i datorn. Dra ur modemet ur USB jacket.
Stoppa i SIM kortet.
Stoppa in modemet igen (i USB kontakter på Dovado UMR Router eller i USB kontakter på datorn om du ej har Dovado router). Du ska använda Y-kabeln till E220!

På Dovado router ska du ansluta auxiliary power (kontakten med endast smala kabeln) till USB2 porten (=närmast antennen) för att få maximal hastighet (har testat mig fram till det).

Nu funkar det klockrent även på min Vista 64 bitar.
D.v.s. inga nedkopplingar ännu.:o
Edit: Japp helt otroligt!:)

OBS!
Vid installationen av nya 3Connect verkar både dashboarden och E220 firmwaren uppdateras på en gång (ej i 2 steg vilket krävdes förut).
Modem firmware i E220 blev nu "11.117.04.00.24" enligt Dovado UMRen.

Funkade bra på min Vista 64 bitar förut också men sedan en tid (typ 2-3 veckor) kopplar 3 ner stup i ett om man har gamla firmwaren och dashboarden i E220.

OBS! Om du kör med gamla firmwares och/eller dashboards (gissar att det är firmwaren som är boven) till E220 blir du alltså nedkopplad.
Varför 3 ändrat så det ej funkar med de gamla längre får du fråga 3 om.

Varför kan inte 3 informera om detta ordentligt?

2

Sv: Äntligen slut på 3s ständiga nedkopplingar med E220!

Va trevligt att du löste ditt problem.
Det känns konstigt att de är mjukvaran som ofta ställer till det.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Äntligen slut på 3s ständiga nedkopplingar med E220!

Jag kör med firmware 11.117.10.03.99 på mitt E220. Nu har jag förvisso Telenor, men de ska ju ha samma master här på landet, och mitt E220 kopplar ner mest hela tiden.

Nedkopplingarna är något som har blivigt värre med åren oavsett firmware. Misstänker hög nätbesalstning?

4

Sv: Äntligen slut på 3s ständiga nedkopplingar med E220!

Denna nya 3 Connect version kan man även installera på E1550. Går alldeles utmärkt. Åtminstone om man som jag uppdaterat firmware till den version för E1553 (funkar för E1550/1/2/3) som finns på Tre Australiens hemsida. Länk finns på DC Unlocker forumet.

I've got a Rolls Royce because it's good for my voice

5

Sv: Äntligen slut på 3s ständiga nedkopplingar med E220!

Vispen74 skrev:

Jag kör med firmware 11.117.10.03.99 på mitt E220. Nu har jag förvisso Telenor, men de ska ju ha samma master här på landet, och mitt E220 kopplar ner mest hela tiden.

Nedkopplingarna är något som har blivigt värre med åren oavsett firmware. Misstänker hög nätbesalstning?

OK så Telenor är inte bättre heller. Synd för jag hade tänkt byta till dem för att bli av med problemen.

För mig har det fungerat klockrent tills för ~3 veckor sedan. Sedan har det fungerat mycket illa hela tiden (i princip).

6

Sv: Äntligen slut på 3s ständiga nedkopplingar med E220!

Kan säga att tre har/hade jätteproblem i början av helgen.

Jag vet att bredband.tre.se hade problem, dock tror jag data.tre.se fungerade bättre.

Verkade som om de bytt DNS servrar och de nya svarade inte i Fredags.
Vet inte om det varit mer fel under helgen.

En lösning är att köra med andra DNS:er tex OPENDNS.
http://www.opendns.com/ Vilka DNS servers som ska användas kan du manuellt ändra  på i UMR under SYSTEM=>DNS

Mvh
Mathias

7

Sv: Äntligen slut på 3s ständiga nedkopplingar med E220!

Tråkigt att de gick åt pipan.
Telenor kanske vore nått då de inte har 5/10/20GB gräns som resterande.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Äntligen slut på 3s ständiga nedkopplingar med E220!

Alexander skrev:

OK så Telenor är inte bättre heller. Synd för jag hade tänkt byta till dem för att bli av med problemen.

För mig har det fungerat klockrent tills för ~3 veckor sedan. Sedan har det fungerat mycket illa hela tiden (i princip).

Haha, nädu, det blir som att byta från pest till kolera!

Kör man webradio eller webtv är uppkopplingen stabil under många timmar, men surfar du normalt så skall du vara glad om du kan vara uppkopplad mer än 30 min i streck med Telenor. Då har vi en mottagning på 68%, så det bör inte vara på grund av mottagningen man blir nerkopplad.

Som du säger är det fri data med Telenor, och det gör att jag är fast med dom, då vi ligger på 20 GB/månad. Allt vi gör då är vanlig surf, lite Spotify och Web-TV/radio.

Ringde Telenor kundservice och anmälde mitt problem med nedkopplingar, men det vara bara fel i min dator eller mitt modem, för deras uppkolling var så bra, så den kan det inte vara fel på! Tror de själva på vad de säger eller???