1

Tråd: Nedgradera firmware

Hej, jag har en Option Icon 225 som jag har försökt få fungera med en ZyXEL NBG412W3G. Routern hittar modemet men även om allt är inställt rätt klarar den inte av att ringa upp. Snackade med ZyXEL's support och dom säger att deras router inte klarar den nya firmware'n jag har i modemet (2.7, förmodligen) utan funkar med högst 2.4.

Så snackade med Telenor, men dom hänvisar bara till Options hemsida. På deras hemsida finns det dock bara fw 2.5 (och det är för upgrade, tror inte att den låter mig nedgradera). Har sökt runt lite också men det verkar vara väldigt dåligt med firmware och info om det ute.

Hjälp? big_smile

2

Sv: Nedgradera firmware

Brukar vara "one way" med options modem, så har man uppgraderat så är man fast.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Nedgradera firmware

Andreas skrev:

Brukar vara "one way" med options modem, så har man uppgraderat så är man fast.

Det låter ju lite nedslående.. Är det 100% säkert? Menar inte att dryga, men det vore skönt om det gick att fixa på något sätt..

Om inte det går, finns det custom firmware till NBG412W3G'n? Eller kanske någon fulfix? Eller idéer, något..

4

Sv: Nedgradera firmware

Bara att du testar att dra in denna firmwaren.
http://www.mobilabredband.se/files/___Option+Icon+225

Visserligen "2.5.13Hd" men då ser du om de går att nergradera. Så är du en bit påväg.
Option är lite knepiga när de kommer till firmware, inte alls öppna som Huawei är och läggar ut mjukvaran öppet.
Man måste ha ett generic option modem för att komma åt deras nerladdningssida

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Nedgradera firmware

Det gick inte att nedgradera, felmeddelandet utan Telenors hjälpprogram igång "The detected device cannot be updated with this program. Please insert an appropriate device and click Next to try again."
"Med programmet igång "Cannot retrieve firmware information. Click Next to try again or Cancel to terminate the application."

Så jag antar att det är en dead end =I

6

Sv: Nedgradera firmware

Fast kan betyda att mjukvaran enbart inte gillar modemet, dvs du kan behöva en mjukvara från Telenor om modemet är brandat. Fast chansen att hitta det är lagom minimalt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Nedgradera firmware

Tack för länken, jag kom lite längre än förut. Dock visar det sig att modemet hade fw 2.5.13Hd  och update'rn skulle faktiskt ha uppdaterat(!) programvaran i den.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/icon225.jpg

Så jag antar att supporten gissade fel firmware från början.. Ingen som sitter på en gammal skiva eller något i den stilen? roll

8

Sv: Nedgradera firmware

Andreas skrev:

Bara att du testar att dra in denna firmwaren.
http://www.mobilabredband.se/files/___Option+Icon+225

Visserligen "2.5.13Hd" men då ser du om de går att nergradera. Så är du en bit påväg.
Option är lite knepiga när de kommer till firmware, inte alls öppna som Huawei är och läggar ut mjukvaran öppet.
Man måste ha ett generic option modem för att komma åt deras nerladdningssida

Om man har ett generiskt Option modem - kommer man då åt fw också för andra modem via nedladdningssidan?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Nedgradera firmware

Jag har också ett sådant Telenor-modem och en NBG412W3G.
Samma problem verkar det som.
Berätta om du kommer vidare. Jag skall kolla om jag kan se vilken fw-version jag har i modemet. Jag har inte uppgraderat det utan det är som det kom från Telenor.

10

Sv: Nedgradera firmware

Hm, eftersom tiden på det öppna köpet håller på att rinna ut och jag ser ingen lösning på problemet verkar det som om jag måste lämna tillbaka grejerna :-/
Har liksom ingen användning av abonnemanget om det inte klickar med routern och tvärt om..

Tack Andreas som försökte :-]

11

Sv: Nedgradera firmware

Har du provat med DOVADO UMR? http://www.dovado.com/se

Tack

12

Sv: Nedgradera firmware

Samir skrev:

Har du provat med DOVADO UMR? http://www.dovado.com/se

Tack

Nej men det kan det fan vara läge att göra, NBG412W3G verkar ju vara rätt kört, och Dustin säljer ju den där också.. Ska kolla på det imorrn :-]

13 Senaste redigerad av gunnar-medial (2009-10-03 10:35:50)

Sv: Nedgradera firmware

Jag kollade med Zyxel kundsupport och de kunde meddela följande:

=================
Option 225 fungerar i NBG412W3G OM det är iCON 225 och 3G dongle"™n har firmware "2.4.6Hd.
Den firmware som oftast finns i donglarna ifrån Telenor har en nyare firmware som inte stöds utav NBG-412W3G och i dagsläget har vi ingen information om när/om vi kommer med en mjukvara som kommer stödja nyare firmware än ovanstående.

Huawei
  E220 (HSDPA)
  E270 (HSUPA)
  E169 (HSDPA)
  E170 (HSDPA)
  E180 (HSUPA)
  E230 (HSUPA)
Option
  iCON 225 (HSDPA) (med firmware "2.4.6Hd)
SierraWireless
  Compass 888
================

Jag provade nu med en "före detta Tele2"-Huawei E170 hittad på Tradera. Där jag tryckte in ett SIM för Telenor Mobilt Bredband. Det fungerar. Den kapacitet man uppnår beror som vanligt på:
1: Var man provar. Det är den absolut mest avgörande faktorn i kombination med punkt 3.
2: Med vilket modem.  Inte alla modem fungerar i alla 3G-routers.
3: Med vilket abonnemang. Olika operatörer har olika bra täckning på olika ställen.
4: Om routern ger de optimala init-parametrarna till modemet så att dess inneboende egenskaper uttnyttjas fullt ut.