1

Tråd: Ice låg nere???

Hej!

Igår mellan cirka 18-23 låg min mottagning helt plötsligt på "röd lampa" på D35:an och jag kunde inte connecta. Mottagningen var lika dålig ute som inne.

Någon som vet om det var deras nät som låg nere, eller om det berodde på något med min utrustning? Har inga antenner förutom de som sitter på "modemet" då...

Sen kan jag ju slänga in en fråga till när jag ändå skriver ny tråd... Jag undrar jag vad det är för kvalitét på ice.nets riktantenner, är det någon skillnad på dem mottagningsmässigt, med exempelvis en (med risk för fel) Yagi-antenn (för cirka 800:-)??

2

Sv: Ice låg nere???

Vet i alla fall att ICE-net:s telefoninät låg nere samma tid från åtminstone Skövdebasen vilket sannolikt också betydde att bredbandet då också var ur funktion.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Ice låg nere???

säkert samma då, jag sitter ju i mariestad.

4

Sv: Ice låg nere???

Fråga: Sen kan jag ju slänga in en fråga till när jag ändå skriver ny tråd... Jag undrar jag vad det är för kvalitét på ice.nets riktantenner, är det någon skillnad på dem mottagningsmässigt, med exempelvis en (med risk för fel) Yagi-antenn (för cirka 800:-)??

Du är så nära basstationen att du bara behöver den mindre riktantennen. Du kan välja ice egen, en från infoferenda eller den carant antenn som dialect säljer. De fungerar troligen mycket lika alla tre. Dock har carant-antennen en större reflektor bakåt vilket kan vara en fördel ibland om man vill vara säker på att bara den basstation man riktar antennen mot ska kopplas upp. Det saknar förmodligen betydelse för dig eftersom de andra basstationerna ligger så långt bort.

Jag har bara erfarenhet av carant-antennen och den funkar mycket bra och är lätt att montera. 

Det vore helt onödigt för dig att ta en stor yagiantenn. Du kommer att komma upp i tillräcklig signalstyrka med en mindre antenn för otpimal förbindelse. Ska man satsa mer är det bättre att ha en yttre antenn på vardera uttaget. Pröva först med en.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.